Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Acculaadstroom HH accu
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Acculaadstroom HH accu
Hoi,
Laatst zag ik dat de 30A zekering was geklapt waarmee de HH accu wordt gevoed. Ook was de zekeringouder wat gesmolten.
Nieuwe erin maar later ook geklapt. Na meten blijkt er net meer dan 40A door dat draadje te gaan als de motor draait.
Wat kan ik doen om de HH accu toch te laten opladen tijdens het rijden?
Alvast bedankt voor de input, groetjes uit Kaapstad!
Laatst zag ik dat de 30A zekering was geklapt waarmee de HH accu wordt gevoed. Ook was de zekeringouder wat gesmolten.
Nieuwe erin maar later ook geklapt. Na meten blijkt er net meer dan 40A door dat draadje te gaan als de motor draait.
Wat kan ik doen om de HH accu toch te laten opladen tijdens het rijden?
Alvast bedankt voor de input, groetjes uit Kaapstad!
Re: Acculaadstroom HH accu
Da's de zekeringhouder bij de batterij vanvoor? Dat gebeurd wel vaker dat die oproken. Ik heb er ook al eentje weg gehad, kostte me toen een alternatorkabel en die houder. Is zeker geen overbodige luxe om af en toe te kijken of de moertjes nog goed vast zitten.
Als er bij jou 40Ampere door die kabel gaat zou ik eens zoeken naar een kortsluiting.
Aan de paal laadt hij normaal, en alles werkt?
Als er bij jou 40Ampere door die kabel gaat zou ik eens zoeken naar een kortsluiting.
Aan de paal laadt hij normaal, en alles werkt?
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Re: Acculaadstroom HH accu
Ja, alles werkt gewoon. Via zonnepanelen wordt de accu ook opgeladen, normaal gesproken dan.
Aan de paal alles ok.
Waar zou die kortsluiting kunnen zitten dan, vroeg de leek?
Ohja, de 30A zekering brandt niet direct door. Dat duurt soms een ritje, soms meerdere.
Bij een kortsluiting brandt ie toch direct door?
Aan de paal alles ok.
Waar zou die kortsluiting kunnen zitten dan, vroeg de leek?
Ohja, de 30A zekering brandt niet direct door. Dat duurt soms een ritje, soms meerdere.
Bij een kortsluiting brandt ie toch direct door?
Re: Acculaadstroom HH accu
Misschien komt de kortsluiting enkel voor als je rijdt? Een kabel of klem die bij een hobbel of bult ergens tegen komt, staat je accu wel vast?
Is het nog de originele?
Waar en hoe is dat zonnepaneel aangesloten?
Is het nog de originele?
Waar en hoe is dat zonnepaneel aangesloten?
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Re: Acculaadstroom HH accu
Ik ga morgen eens koekeloeren, thanks!
Re: Acculaadstroom HH accu
Is 30 a 40A ook niet wat weinig? Dat loopt toch regelmatig, al dan niet kortstondig naar de HH accu? Ik heb iets van 90-100A zekering, heb echter ook een 35mm2 naar de HH-accu.
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Re: Acculaadstroom HH accu
Ik weet niet of dat weinig is. Heeft VODEG geïnstalleerd, da's een bedrijf dat dat vaker doet. Ik heb aangenomen dat het dan goed is...
Inmiddels weet ik wel beter.
Maar is zulke hoge Ampère niet schadelijk voor de accu?
Inmiddels weet ik wel beter.
Maar is zulke hoge Ampère niet schadelijk voor de accu?
Re: Acculaadstroom HH accu
Hoeveel stroom loopt er?
Nou daarvoor heb je de wet van Ohm.
Stel dat er 0,5Ohm weerstand zit tussen de dynamo en de HH-accu dan kan er dus maximaal 24A lopen I=U/R.
Nou is 0,5OHm al lastig te bereiken, klapt de 30A zekering dan is er zeker wat anders aan de hand.
Is je HH-accu geladen tot b.v. 12V en je dynamo levert 14.6V dan loopt er nog maar 2,6/05= 5.2A grote stromen zijn bijna niet mogelijk..
Zwaardere zekeringen leveren vaak elende op de originele ontwerper heeft een doel gehad met de geplaatste waarde...
Verder geldt nog steeds: meten = weten.
Leo
Nou daarvoor heb je de wet van Ohm.
Stel dat er 0,5Ohm weerstand zit tussen de dynamo en de HH-accu dan kan er dus maximaal 24A lopen I=U/R.
Nou is 0,5OHm al lastig te bereiken, klapt de 30A zekering dan is er zeker wat anders aan de hand.
Is je HH-accu geladen tot b.v. 12V en je dynamo levert 14.6V dan loopt er nog maar 2,6/05= 5.2A grote stromen zijn bijna niet mogelijk..
Zwaardere zekeringen leveren vaak elende op de originele ontwerper heeft een doel gehad met de geplaatste waarde...
Verder geldt nog steeds: meten = weten.
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Acculaadstroom HH accu
Hoeveel stroom er loopt is met name een kwestie van wat de accu vraagt. En dat is weer afhankelijk van het type en de inwendige weerstand. Ik heb twee Optima’s (AGM) . Als die flink ontladen zijn, wat je moet vermijden, dan kunnen die een zeer grote laadstroom aan. Ik heb eens bij a 80A gemeten. Nu als ze meer dan 25% ontladen zijn, meet ik toch gauw 35A. Dat kan ook prima op een 35mm2 kabel. Tussen een start en hh-accu heb je zo al gauw 25mm2 of 35mm2 nodig. Lekker dik heeft verder als voordeel, dat de spanningsval kleiner is en de laadspanning daarmee mooi hoog blijft, zodat de hh-accu eerder vol is.
Natte accu’s zijn echter weer niet zo blij met te hoge stromen. Daar wordt de dikte (met de lengte van de kabel) wel gebruikt om het amperage te beperken.
Voor alle accu’s: Naarmate de accu voller wordt neemt het amperage af.
Wat zekeren betreft, dat stem je altijd af op de dikte en de lengte van de kabel.
Bij laders neem je de zekering liefst zo groot mogelijk om de spanningsval zo beperkt mogelijk te houden. Natuurlijk wel, wat er maximaal bij de kabel kan.
Bij verbruikers neem je de zekering iets hoger, dan wat de verbruiker maximaal vraagt. Ook dan zorg je er echter eerst voor, dat de lengte en de dikte vam de kabel minimaal genoeg zijn voor die stroom.
Een tabelletje voor de dikte berekening van de kabel:

Let op neem de lengte altijd twee keer. Is de pluskabel tussen jouw startaccu en hh-accu 5 meter, dan ga je dus uit van 10 meter.
Een tabelletje voor de zekeringen:

Voor meer zie mijn blog. Link hieronder.
Natte accu’s zijn echter weer niet zo blij met te hoge stromen. Daar wordt de dikte (met de lengte van de kabel) wel gebruikt om het amperage te beperken.
Voor alle accu’s: Naarmate de accu voller wordt neemt het amperage af.
Wat zekeren betreft, dat stem je altijd af op de dikte en de lengte van de kabel.
Bij laders neem je de zekering liefst zo groot mogelijk om de spanningsval zo beperkt mogelijk te houden. Natuurlijk wel, wat er maximaal bij de kabel kan.
Bij verbruikers neem je de zekering iets hoger, dan wat de verbruiker maximaal vraagt. Ook dan zorg je er echter eerst voor, dat de lengte en de dikte vam de kabel minimaal genoeg zijn voor die stroom.
Een tabelletje voor de dikte berekening van de kabel:

Let op neem de lengte altijd twee keer. Is de pluskabel tussen jouw startaccu en hh-accu 5 meter, dan ga je dus uit van 10 meter.
Een tabelletje voor de zekeringen:

Voor meer zie mijn blog. Link hieronder.