Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
accu-perikelen (lang verhaal!)
- Martens-Tvier
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
- Locatie: Twente
accu-perikelen (lang verhaal!)
Onze T4 uit 2003 heeft twee issues met de accu’s die misschien met elkaar verband houden, maar misschien ook niet.
1 – De startaccu was vorige week, na een weekje stilstand, opeens helemaal dood. Daarvoor was er nooit iets aan de hand en bij onderhoudsbeurten was de accu altijd OK getest. Via de garage is de accu gedemonteerd, getest en goed bevonden en weer teruggezet. Het zou kunnen zijn dat we ergens een verbruiker aan hadden staan, maar we denken van niet. Momenteel functioneert de startaccu probleemloos, als tevoren.
2 – de originele Sonnenschein HH accu (140Ah Gel) uit 2003 was tot 1 maand terug “redelijk”; we konden ongeveer 2 dagen met kk, verlichting etc. autonoom staan. De spanning liep in die 48 hr. langzaam terug van ongeveer 12,8V naar ongeveer 11,8V waarna de kk uitschakelde.
Momenteel echter zakt bij autonomie de spanning vrijwel meteen naar ongeveer 12,1 V en is hij dus sneller bij de 11,8V; al na een halve dag schat ik. Ook al hebben we >24 hr. de bus aan de paal gehad en opgeladen.
VRAAG: kunnen deze problemen gerelateerd zijn? (scheidingsrelais?) of is het toeval.
Ik heb er helemaal geen probleem mee om een nieuwe HH-Gel-accu te kopen, maar wil eerst wel wat zekerheid of er niet iets anders mis is.
Aanvulling: Victron heeft passende Gel accus van 130 en 165 Ah. Iemand daar ervaring mee?
(Ik hoef me vlg. mij dan geen zorgen te maken over afwijkende laadkarakteristieken van AGM accus.)
Alvast dank!
1 – De startaccu was vorige week, na een weekje stilstand, opeens helemaal dood. Daarvoor was er nooit iets aan de hand en bij onderhoudsbeurten was de accu altijd OK getest. Via de garage is de accu gedemonteerd, getest en goed bevonden en weer teruggezet. Het zou kunnen zijn dat we ergens een verbruiker aan hadden staan, maar we denken van niet. Momenteel functioneert de startaccu probleemloos, als tevoren.
2 – de originele Sonnenschein HH accu (140Ah Gel) uit 2003 was tot 1 maand terug “redelijk”; we konden ongeveer 2 dagen met kk, verlichting etc. autonoom staan. De spanning liep in die 48 hr. langzaam terug van ongeveer 12,8V naar ongeveer 11,8V waarna de kk uitschakelde.
Momenteel echter zakt bij autonomie de spanning vrijwel meteen naar ongeveer 12,1 V en is hij dus sneller bij de 11,8V; al na een halve dag schat ik. Ook al hebben we >24 hr. de bus aan de paal gehad en opgeladen.
VRAAG: kunnen deze problemen gerelateerd zijn? (scheidingsrelais?) of is het toeval.
Ik heb er helemaal geen probleem mee om een nieuwe HH-Gel-accu te kopen, maar wil eerst wel wat zekerheid of er niet iets anders mis is.
Aanvulling: Victron heeft passende Gel accus van 130 en 165 Ah. Iemand daar ervaring mee?
(Ik hoef me vlg. mij dan geen zorgen te maken over afwijkende laadkarakteristieken van AGM accus.)
Alvast dank!
T4 California Event 2.5 TDi 2003
Re: accu-perikelen (lang verhaal!)
Hoewel ik snap dat je deze twee accu problemen aan elkaar kunt koppelen denk ik dat ze los staan van elkaar. Vooral omdat de startaccu naderhand geen problemen meer heeft gegeven.
Onze (originele) HH accu houdt het in de zomer met de koelkast aan, af en toe een lampje en het dagelijks opladen van 4 smartphones ruim 3 dagen vol. Ik zet de koelkast dan wel al uit voordat de accu helemaal leeg is. Als die van jullie het net 48 uur volhield was hij al slechter aan het worden en dan kan het zomaar van de een op de andere dag afgelopen zijn.
Welke gel accu's van Victron bedoel je, degene die ik kon vinden hebben niet de juiste maat en aansluiting. Exide levert een gel accu die wel 1 op 1 past , de G140 / ES1600.
Onze (originele) HH accu houdt het in de zomer met de koelkast aan, af en toe een lampje en het dagelijks opladen van 4 smartphones ruim 3 dagen vol. Ik zet de koelkast dan wel al uit voordat de accu helemaal leeg is. Als die van jullie het net 48 uur volhield was hij al slechter aan het worden en dan kan het zomaar van de een op de andere dag afgelopen zijn.
Welke gel accu's van Victron bedoel je, degene die ik kon vinden hebben niet de juiste maat en aansluiting. Exide levert een gel accu die wel 1 op 1 past , de G140 / ES1600.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: accu-perikelen (lang verhaal!)
Ik heb precies het zelfde gehad, bleek het relais voor de gloeipluggen te zijn. Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=2&t=50863&hilit=relais#p363381Martens-Tvier schreef: 16 aug 2018, 10:16 1 – De startaccu was vorige week, na een weekje stilstand, opeens helemaal dood. Daarvoor was er nooit iets aan de hand en bij onderhoudsbeurten was de accu altijd OK getest. Via de garage is de accu gedemonteerd, getest en goed bevonden en weer teruggezet. Het zou kunnen zijn dat we ergens een verbruiker aan hadden staan, maar we denken van niet. Momenteel functioneert de startaccu probleemloos, als tevoren.
Alvast dank!
Na vervangen van het relais nooit meer een probleem gehad.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: accu-perikelen (lang verhaal!)
Mijn ervaring in de garage is dat een accu die 'redelijke' test héél snel daarna de geest kan geven... Daarbij zou ik zelf een accu van 15 jaar sowieso direct vervangen als hij niet meer goed is bij een accutest.Martens-Tvier schreef: 16 aug 2018, 10:16 ccu probleemloos, als tevoren.
2 – de originele Sonnenschein HH accu (140Ah Gel) uit 2003 was tot 1 maand terug “redelijk”; we konden ongeveer 2 dagen met kk, verlichting etc. autonoom staan.
Alvast dank!
- Martens-Tvier
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
- Locatie: Twente
Re: accu-perikelen (lang verhaal!)
De HH is niet getest; de garage heeft de startaccu getest.Sjoerds schreef: 16 aug 2018, 11:51Mijn ervaring in de garage is dat een accu die 'redelijke' test héél snel daarna de geest kan geven... Daarbij zou ik zelf een accu van 15 jaar sowieso direct vervangen als hij niet meer goed is bij een accutest.Martens-Tvier schreef: 16 aug 2018, 10:16 ccu probleemloos, als tevoren.
2 – de originele Sonnenschein HH accu (140Ah Gel) uit 2003 was tot 1 maand terug “redelijk”; we konden ongeveer 2 dagen met kk, verlichting etc. autonoom staan.
Alvast dank!
De kwaliteit van de HH accu baseer ik op de autonomie-tijd en de waarden in het display.
T4 California Event 2.5 TDi 2003
- Martens-Tvier
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
- Locatie: Twente
Re: accu-perikelen (lang verhaal!)
Dat klinkt interessant, bedankt voor de link.Hanz schreef: 16 aug 2018, 11:50Ik heb precies het zelfde gehad, bleek het relais voor de gloeipluggen te zijn. Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=2&t=50863&hilit=relais#p363381Martens-Tvier schreef: 16 aug 2018, 10:16 1 – De startaccu was vorige week, na een weekje stilstand, opeens helemaal dood. Daarvoor was er nooit iets aan de hand en bij onderhoudsbeurten was de accu altijd OK getest. Via de garage is de accu gedemonteerd, getest en goed bevonden en weer teruggezet. Het zou kunnen zijn dat we ergens een verbruiker aan hadden staan, maar we denken van niet. Momenteel functioneert de startaccu probleemloos, als tevoren.
Alvast dank!
Na vervangen van het relais nooit meer een probleem gehad.
Weet je zo uit het hoofd welk relais het is en waar dat gloeirelais zit?
T4 California Event 2.5 TDi 2003
- Martens-Tvier
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
- Locatie: Twente
Re: accu-perikelen (lang verhaal!)
Deze 130 Ah zou er vlgs mij in moeten passen (California Event 2003) https://www.georgekniest.nl/catalogus/s ... 12v-130ah/J vd Pal schreef: 16 aug 2018, 11:25 Hoewel ik snap dat je deze twee accu problemen aan elkaar kunt koppelen denk ik dat ze los staan van elkaar. Vooral omdat de startaccu naderhand geen problemen meer heeft gegeven.
Onze (originele) HH accu houdt het in de zomer met de koelkast aan, af en toe een lampje en het dagelijks opladen van 4 smartphones ruim 3 dagen vol. Ik zet de koelkast dan wel al uit voordat de accu helemaal leeg is. Als die van jullie het net 48 uur volhield was hij al slechter aan het worden en dan kan het zomaar van de een op de andere dag afgelopen zijn.
Welke gel accu's van Victron bedoel je, degene die ik kon vinden hebben niet de juiste maat en aansluiting. Exide levert een gel accu die wel 1 op 1 past , de G140 / ES1600.
Bedrading tgv. andere aansluitpunten fix ik zelf wel.
Bedankt voor die 1-op-1 tip van de exide accu
T4 California Event 2.5 TDi 2003
Re: accu-perikelen (lang verhaal!)
Weet je zeker dat dat past? De standaad accu is 510 mm lang, 220 breed en slechts 198 mm hoog. De Victron die jij voor ogen hebt is met 227 mm behoorlijk hoger!
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- Martens-Tvier
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
- Locatie: Twente
Re: accu-perikelen (lang verhaal!)
Ik zal dit weekend de boel ter plaatse gaan opmeten en ook controleren of het scheidingrelais netjes afschakelt als de dynamo stopt.J vd Pal schreef: 16 aug 2018, 13:27 Weet je zeker dat dat past? De standaad accu is 510 mm lang, 220 breed en slechts 198 mm hoog. De Victron die jij voor ogen hebt is met 227 mm behoorlijk hoger!
T4 California Event 2.5 TDi 2003
Re: accu-perikelen (lang verhaal!)
Welk relais hangt van je motorcode af, bij mij was het 103 (ACV). Zie (ook voor de plaats) deze pagina op T4-wiki:Martens-Tvier schreef: 16 aug 2018, 12:16Dat klinkt interessant, bedankt voor de link.Hanz schreef: 16 aug 2018, 11:50Ik heb precies het zelfde gehad, bleek het relais voor de gloeipluggen te zijn. Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=2&t=50863&hilit=relais#p363381Martens-Tvier schreef: 16 aug 2018, 10:16 1 – De startaccu was vorige week, na een weekje stilstand, opeens helemaal dood. Daarvoor was er nooit iets aan de hand en bij onderhoudsbeurten was de accu altijd OK getest. Via de garage is de accu gedemonteerd, getest en goed bevonden en weer teruggezet. Het zou kunnen zijn dat we ergens een verbruiker aan hadden staan, maar we denken van niet. Momenteel functioneert de startaccu probleemloos, als tevoren.
Alvast dank!
Na vervangen van het relais nooit meer een probleem gehad.
Weet je zo uit het hoofd welk relais het is en waar dat gloeirelais zit?
https://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_J52_ ... BChkerzen)
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Martens-Tvier
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
- Locatie: Twente
Re: accu-perikelen (lang verhaal!)
Mijn 140 Ah Gel HH accu meet 513x223x223 mm (incl aansluitingen) en zit met de twee aansluitingen rechts, aan de korte zijde van de accu. Ik heb nog zeker 70 mm in de hoogte over zodat genoemde 165 Ah Victron er wel in zou passen.Martens-Tvier schreef: 16 aug 2018, 14:17Ik zal dit weekend de boel ter plaatse gaan opmeten en ook controleren of het scheidingrelais netjes afschakelt als de dynamo stopt.J vd Pal schreef: 16 aug 2018, 13:27 Weet je zeker dat dat past? De standaad accu is 510 mm lang, 220 breed en slechts 198 mm hoog. De Victron die jij voor ogen hebt is met 227 mm behoorlijk hoger!
De aansluitingen daarvan zitten aan de lange zijde van de accu, maar de bedrading is volgens mij wel zodanig dat dat past.
De ratel voor de spanband wordt moeilijker; die kan dan geen "slag" meer maken om de accu vast te zetten, vrees ik.
Scheidingsrelais (onder de kk) werkt prima, en ik heb ook m'n gloeirelais gevonden (electro-box, bestuurderzijde)
Die blijft niet hangen zodat momenteel mijn enige issue de brakke HH accu is.
T4 California Event 2.5 TDi 2003
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 05 aug 2016, 17:58
Re: accu-perikelen (lang verhaal!)
Geïnspireerd op jouw bevinding dat de 165Ah Victron gelaccu zou moeten passen (T4 California Joker 1998) heb ik alles nog eens nagemeten en er eentje besteld. 
Vandaag geinstalleerd en dat ging perfect. Zelfs de ratel werkt nog en qua kabels omleggen geen enkel probleem. Dat paste zonder verdere aanpassing. Op de accu zitten alleen M8 bouten, dat zijn nu M6 bouten.
Dankjewel voor de tip!
Vandaag geinstalleerd en dat ging perfect. Zelfs de ratel werkt nog en qua kabels omleggen geen enkel probleem. Dat paste zonder verdere aanpassing. Op de accu zitten alleen M8 bouten, dat zijn nu M6 bouten.
Dankjewel voor de tip!