Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Oplossing remslijtage indicator bij kabelbreuk in draadboom, T4 1.9 TD ABL

vragen over de T4
Plaats reactie
ruiterstefan
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2014, 22:53

Oplossing remslijtage indicator bij kabelbreuk in draadboom, T4 1.9 TD ABL

Bericht door ruiterstefan »

Mijn remslijtage indicator bleef branden (VW T4, 1.9 TD ABL, 2000), gezocht op weetjewel, allerlei oplossingen, maar voor mij niet de juiste.
Bleek bij mij een kabelbreuk in de kabelboom te zijn. Achter de zekeringenkast loopt een wit/bruine kabel (met connector naar geel/bruin), deze moet je met massa verbinden en je indicator blijft uit.

Normale oplossingen volgens forum, voor mij niet van toepassing:
Beide remslijtage sensoren (rechtsvoor en linksachter) bij connector verbinden met een paperclip - indicator bleef branden
Beide kabels van remslijtage sensoren 'aan elkaar draaien' - indicator bleef branden
Met Vagcom wegprogrammeren - kan bij mijn weten niet bij een simpele 1.9TD zonder ECU en ik had geen vagcom bij de hand

Probleem zat bij mij dus ergens in de kabelboom, want ik had de beide kabels zo ver mogelijk voordat ze de kabelboom in gingen afgeknipt en keurig doorverbonden.

Bij de zekeringenkast lopen een klein aantal losse dunne kabels met connector. Eén van die kabels is voor de connector geel/bruin, na de connector wit/bruin. Wit/bruin gaat naar de remslijtage indicator, geel/bruin gaat naar de remsensoren. Haal de connector los en test even met een tijdelijk kabeltje of een connectie van de wit/bruine kabel naar massa je probleem verhelpt. Als de indicator nu uit blijft heb je de juiste kabel te pakken. Knip vervolgens de geel/bruine kabel door, tape of krimpkous het afgeknipte kabeltje af en verbind de kabel die via de connector naar de wit/bruine kabel loopt met een massapunt naar keuze. Klaar.

Hopelijk kan ik hier wat mensen van die irritante piep bij het starten en het remslijtage lampje op het dashboard af helpen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Oplossing remslijtage indicator bij kabelbreuk in draadboom, T4 1.9 TD ABL

Bericht door Multivan Generation »

ruiterstefan schreef: 15 aug 2018, 11:58 Mijn remslijtage indicator bleef branden (VW T4, 1.9 TD ABL, 2000), gezocht op weetjewel, allerlei oplossingen, maar voor mij niet de juiste.

Met Vagcom wegprogrammeren - kan bij mijn weten niet bij een simpele 1.9TD zonder ECU en ik had geen vagcom bij de hand
Dat wegcoderen doe je in de tellerunit.. Die heb je toch wel? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ruiterstefan
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2014, 22:53

Re: Oplossing remslijtage indicator bij kabelbreuk in draadboom, T4 1.9 TD ABL

Bericht door ruiterstefan »

Ha, ik heb wel eens wat wijzers zien bewegen tijdens het rijden ja ;). Maar uit nieuwsgierigheid, hoe zou ik de slijtage indicator en piep uit kunnen zetten op de tellerunit?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Oplossing remslijtage indicator bij kabelbreuk in draadboom, T4 1.9 TD ABL

Bericht door Multivan Generation »

Software codering aanpassen van 01xxx naar 00xxx
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Oplossing remslijtage indicator bij kabelbreuk in draadboom, T4 1.9 TD ABL

Bericht door frank884 »

werkt perfect gewoon uitzetten die zooi.... je kunt zelf ook controleren of de blokken versleten zijn effe wiel eraf of bij wissel winter zomer wielen die indicatoren gaan als het niet kapot is ook veel te vroeg aan
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie