Ik volg deze discussie al enige tijd en met toenemende verbazing.
Als je voor € 10.000,-- een camper wilt kopen dan kan dat zeker.
Er zijn voldoende (oudere) modellen op de markt die aan al jouw eisen kunnen voldoen.
Bijv een Hymer of een Adria etc. Alleen dat zijn geen buscampers, maar lijken meer een caravan op een cabine auto met chassis.
Een tussenoplossing kan dan de Eriba Car zijn, maar die is pas echt duur en zeldzaam.
Met een buscamper heb je nu eenmaal veel minder ruimte tot je beschikking.
Dat moet je willen. Als je net als wij met zijn tweeën onderweg bent is dat met een VW Westfalia California voortreffelijk te doen.
De fietsen kunnen achterop, er is voldoende ruimte om te slapen en wij hebben de plank van het bovenbed er uitgehaald om de ruimte onder het hefdak te kunnen gebruiken als bagageplek. Je kunt overal rijden (ook in de smalle straatjes van historische stadjes) en zelfs in een parkeergarage parkeren.
Dus de 1e vraag die je moet beantwoorden, hoeveel ruimte heb je echt nodig in een camper.
Lees ik jouw verhaal dan zou ik niet gelijk beginnen aan de VW bus camper.
Dan het motorvermogen. De oudere VW's (T1, T2, T3 en de eerste T4) hebben gelet op de tijd waarin ze zijn ontworpen nu eenmaal een beperkt vermogen.
De beste daarvan is ongetwijfeld de 2.5 AAB 5 cilinder diesel. Niet dat het een racemonster is, maar juist vanwege de levensduur en betrouwbaarheid. En elke motor heeft nu eenmaal zijn onderhoud nodig. Dus de onderhoudsgeschiedenis is belangrijk en het liefst aantoonbaar met werkplaatsbonnen.
Verder is het ook van belang op welke wijze de vorige eigenaar/eigenaren met de camper zijn omgegaan. De AAB is inderdaad wat meer gevoelig voor oververhitting dan de andere modellen, dus het thermische deel moet in goede conditie zijn. Daarvan moet je je tijdens het rijden altijd van bewust zijn. Ik kom met de AAB over elke helling /pas, maar je moet het rustig aan doen en vooral niet storen aan een wat langere en ongeduldige rij achter je.
Mijn oma zei altijd als zij onderweg was in haar Dafje, files ? ................ ik heb nooit last van files (ja ze reed altijd voorop

).
Dan de roestgevoeligheid. Als een camper het hele jaar door buiten moet slapen roesten ze eerder dan een die 's winters binnen staat. Ook zijn de 1e T4's uit 1990/ begin 1991 minder roestgevoelig dan die daarna. Dit komt omdat de eerste serie naar verluid bij Audi is geproduceerd en daar gebruik heeft mogen maken van het zinkbad. Die modellen zijn te herkennen aan het hooggeplaatste VW logo op de achterklep.
En ja, de VW Westfalia California zijn behoorlijk waardevast gebleken. Zeker een T1 maar ook de T2 zijn inmiddels onbetaalbaar, de prijzen van de T3 blijven tenminste gelijk of stijgen zelfs een beetje en de T4, de eersten kunnen inmiddels toch al wel als klassieker worden aangemerkt, zal die lijn waarschijnlijk niet doorbreken.
Het is naar mijn mening een illusie te denken dat je een heel goede / goed onderhouden VW camper voor een prikje kunt kopen.
Voor die exemplaren zit er gewoon een bodem in de markt, met een prijs die ze altijd zullen opbrengen.
Er zijn op deze site voldoende verhalen over op het eerste gezicht prima VW camperbusjes, maar die bij nader onderzoek (vaak na de aankoop) in verregaande mate zijn geinfecteerd door de roestduivel. En het hebben van een nieuwe/recdente APK is daar geen garantie tegen.
Zoals ook al werd opgemerkt zijn er binnen de VW camper verschillende uitvoeringen; met/zonder kluisje, met/zonder standkachel, met/onder motorvoorverwarming etc. Zeker is een standkachel absolute noodzaak als je wat meer noordelijk of buiten het hoogseizoen wilt kamperen.
Het verhaal is langer geworden dan bedoeld, maar als je zelf nog niet zeker bent van d eruimte die je nodig hebt, dan wel welke consessie de zou willen doen aan benodigde ruimte, staat een VW camper voor jou m.i. nog niet op de 1e plek.