Ja, mijn 2.4D heeft dezelfde onhebbelijkheden - het is en blijft een oud ontwerp van diesel, oerdegelijk dat wel, rijdt dus niet als een moderne diesel. Zoals gezegd, mij stoort het intussen niet meer. Na een moeilijke distributiewissel heeft mijn garagist de bus laten afstellen bij een diesel-revisie specialist. Sindsdien loopt ie prima, nooit meer rook, zelfs niet koud bergop. Start intussen ook weer prima met nieuwe kaarsen, en om de andere tankbeurt doe ik een scheut additief in de tank die mijn injectoren moet proper houden.
Ben trouwens nooit helemaal akkoord met die stelling dat een 2.4D weinig koppel heeft - recent weer enkele 2.5TDI gaan proefrijden, vind dat koppel toch weing indrukwekkend zolang de turbo niet aanslaat, terwijl ik meteen mijn koppel heb (en daar komt, tja, met hogere toeren natuurlijk nauwelijks iets bij

). Maakt dat ik "lui" rijd, als met een tractor. Net zoals met mijn MG uit '69, met lange slag motor. Ieder zijn meug...