Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Diesel en milieu ..
- zondertrans
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 17 aug 2016, 17:50
- Locatie: Amersfoort
Re: Diesel en milieu ..
Blauwe diesel iemand al meer nieuws klinkt belovend....
https://futurefuels.nl/nl/blauwe-diesel ... iculieren/
https://futurefuels.nl/nl/blauwe-diesel ... iculieren/
groetjes F.
T4 2.4d AAB, korte ,1997 type 2
Weet je nog toen
" De boten van hout waren en de mannen van staal" 

T4 2.4d AAB, korte ,1997 type 2
Weet je nog toen


Re: Diesel en milieu ..
Dan geven we elkaar dus gelijk. :) Het is zeker waar dat veel groene stroom wordt "opgewekt" door gewoon Noorse certificaten te kopen. Als particulier hebben we invloed: wij kunnen namelijk zelf kiezen waar we onze stroom kopen. We kunnen besluiten het argument te gebruiken dat onze groene stroom van een prijsvechter toch uit certificaten komt en dan maar geen groene stroom te kopen. We kunnen ook besluiten ons niet achter klaag argumenten te verschuilen en zelf wat te doen door allemaal groene stroom te kopen die echt in NL wordt opgewekt.JanpeterJ schreef: 29 jun 2018, 15:11 "Als wij meer vragen komt er ook meer aanbod. "
Het enige wat er gebeurt is dat er dan meer Noorse groene stroom certificaten ingekocht worden.
Vandebron koopt dan wel Nederlandse groene stroom (certificaten) maar wat er daardoor verandert, is dat er minder Nederlandse groen stroom beschikbaar is voor de rest van de aanbieders en dat die dan o.a. Noorse groene stroom inkopen.
Dit verandert pas als er zonnepanelen e.d. geplaatst worden, die er anders niet zouden zijn.
Pas als de totale groene stroom vraag gelijk is aan het aanbod klopt jouw visie, want dan moet er meer geproduceerd gaan worden als de vraag stijgt.
Mooi artikel: lekker afgewogen en met hoor en wederhoor. Ik vind 19.000 Euro per jaar een hoop geld! Of Tesla's subsidiëren nu echt de beste manier is om duurzaamheid te versnellen is de vraag. Daarnaast vind ik subsidies een prima middel om ontwikkelingen en gedrag te sturen. Dat doet de overheid al jaren en op verschillende vlakken. Het leuke van de subsidies op huidige generaties elektrische auto's (De model S maar ook een Leaf, Zoe, en Ioniq),is dat daardoor de vraag stijgt en dus de seriegrootte en daarmee ook de prijs. De model 3 is nog wel geen echte goedkope auto maar al een flinke stap in de goede richting. Hetzelfde is jarenlang met zonnepanelen gebeurd, die zijn nu hard op weg naar (en soms al voorbij) een gelijke kostprijs per opgewekte kWh als kolen.JanpeterJ schreef: 29 jun 2018, 15:11 https://www.ftm.nl/artikelen/elektrisch ... en?share=1
Wat denk je dat meer milieu wist oplevert? Een Tesla of 19.000,- aan zonnepalen per jaar.
Ik snap dat het bij veel mensen wat afgunst opwekt dat dure sportauto's voor zakenmensen gesubsidieerd worden. Als daarmee in een paar jaar het prijsniveau dusdanig daalt en de infrastructuur dusdanig verbeterd dat elektrisch vervoer voor de massa beschikbaar wordt... Prima.
We geven jaarlijks vele miljoenen meer uit aan andere subsidies. Ik vind bijvoorbeeld de 6 miljard! euro belastingvoordeel die Shell krijgt ook nogal schokkend.
Re: Diesel en milieu ..
Prachtig nieuws. Mooi dat de koning ook gewoon een vergunningen traject door moet en dan ook nog eens een afwijzing krijgt. :) Ben benieuwd naar wat de ambtenaar in kwestie dacht toen hij de afwijzing stuurde.
En inderdaad Jan: ik weet niet wat er nog meer in petto is voor het Paleis, ik mag hopen dat het iets meer is dan alleen zonnepanelen.
En inderdaad Jan: ik weet niet wat er nog meer in petto is voor het Paleis, ik mag hopen dat het iets meer is dan alleen zonnepanelen.
Re: Diesel en milieu ..
Ter info - na alle zegeberichten in de pers toch even naar de bron van het verhaal gekeken, het meetrapport van VMM. Ik lees vooral dat de luchtkwaliteit sinds 2012 gestaag beter wordt, dat dit ook sinds de invoering van de LEZ zo verder gaat, en over het effect van de LEZ lees ik heel veel voorwaardelijke wijs...
grtz Bart6. Effect invoer lage-emissiezone
In 2017 maten we op alle meetplaatsen in de Antwerpse agglomeratie lagere concentraties voor de polluenten NO2 en zwarte koolstof in vergelijking met 2016. De absolute daling voor de polluenten NO2 en zwarte koolstof is het grootst op de meetplaatsen die het sterkst beïnvloed worden door het verkeer. Deze daling kan een indicatie zijn van verminderde emissies door het verkeer. In welke mate de daling van de concentraties van NO2 en zwarte koolstof op de meetplaatsen binnen de LEZ van Antwerpen toe te schrijven is aan de invoering van die LEZ in Antwerpen en/of aan de algemene vernieuwing van het wagenpark in Vlaanderen is moeilijk te bepalen. Metingen over een langere periode zullen mogelijk toelaten een meer gefundeerde uitspraak te doen.
Re: Diesel en milieu ..
Rijverbod voor oudere diesels nu ook in Keulen en Bonn - http://nos.nl/l/2258417
Wat ik al verwachtte wordt in duitse steden al werkelijkheid: door het gesjoemel zijn alle diesels onder euro6 feitelijk even vervuilend en worden geweerd in steeds meer steden. In duitsland gaat het om 11 miljoen auto's... Geen reden dus om onze euro3 diesels te verkopen: iedereen t/m euro 5 is de pineut.
Alleen vrijwel nieuw kopen is nu een oplossing
Wat ik al verwachtte wordt in duitse steden al werkelijkheid: door het gesjoemel zijn alle diesels onder euro6 feitelijk even vervuilend en worden geweerd in steeds meer steden. In duitsland gaat het om 11 miljoen auto's... Geen reden dus om onze euro3 diesels te verkopen: iedereen t/m euro 5 is de pineut.
Alleen vrijwel nieuw kopen is nu een oplossing
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Re: Diesel en milieu ..
in de watersport zie je de laatste jaren GTL opkomem als vervanging van dieselolie. De belangrijkste drijfveer is de afwezigheid van bijgemengde bio-olie.
De kombinatie van een grote dieseltank en een laag verbruik (vaak wordt maar 1x per jaar de tank volgegooid) maakt alg-groei een grrot probleem.
bijkomend effect: nagenoeg geen stank, roet en uitstoot. GTL is iets duurder dan diesel, maar verminderd de uitstoot aanzienlijl. Als je kijkt wat een nieuwe moderne bus kost, zou ik liever doorrijden met mijn euro-3 busje en 20ct/L meer kwijt zijn aan brandstof dan een nieuwe euro-6 bus aanschaffen.
Ik heb echter geen onafhankelijk rapport kunnen vinden die bevestigd dat GTL zoveel beter is. Ook is GTL niet makkelijk verkrijgbaar.
Misschien moeten we de mileubelasting van diesel-autos verminderen door andere brandstof te tanken, maarja met cameras kan je mileuzones controleren, de tankinhoud uitlezen is wat lastiger.
De kombinatie van een grote dieseltank en een laag verbruik (vaak wordt maar 1x per jaar de tank volgegooid) maakt alg-groei een grrot probleem.
bijkomend effect: nagenoeg geen stank, roet en uitstoot. GTL is iets duurder dan diesel, maar verminderd de uitstoot aanzienlijl. Als je kijkt wat een nieuwe moderne bus kost, zou ik liever doorrijden met mijn euro-3 busje en 20ct/L meer kwijt zijn aan brandstof dan een nieuwe euro-6 bus aanschaffen.
Ik heb echter geen onafhankelijk rapport kunnen vinden die bevestigd dat GTL zoveel beter is. Ook is GTL niet makkelijk verkrijgbaar.
Misschien moeten we de mileubelasting van diesel-autos verminderen door andere brandstof te tanken, maarja met cameras kan je mileuzones controleren, de tankinhoud uitlezen is wat lastiger.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: Diesel en milieu ..
Dit is nou typisch zo'n voorbeeld waarbij ik niet snap dat de overheid deze brandstof niet aantrekkelijker maakt voor de consument. Het lijkt een prima, milieuvriendelijk alternatief voor de klassieke diesel, maar zolang het 20 cent per liter duurder is, moet je je wel héél erg begaan zijn met het milieu om dit te gaan proberen, lijkt me...
Re: Diesel en milieu ..
Ik sta er hetzelfde in. Zou het graag uitproberen, maar niet tegen zo'n belachelijk hoge prijs.
Re: Diesel en milieu ..
Je zou bijna gaan denken dat de blauwe diesel niet van de grond mag komen vanwege de huidige "Diesel-ban".
Re: Diesel en milieu ..
Ik ben wel geïnteresseerd om blauwe diesel te rijden, maar kan nergens vinden of de t4 daarvoor geschikt is ('96 2.5 tdi acv in mijn geval)
Iemand inmiddels al ervaringen mee?
Iemand inmiddels al ervaringen mee?