Beste mensen.Ik vind hier op het forum de info dat op mijn axg motor de pk 6. 2160 of pk 6 21 70 past.
De riem blijft echter bij statinair toeren en tot 1500 wat klapperen Ik heb de kleine schokdemper vervangen 30.000km terug.
Per abuis heeft mijn monteur er een pk 6 2120 opgezet ( hij dacht dat het dezelfde maat was als die eraf kwam) Nu loopt hi prima en klappert niet meer. echter ik denk dat dat veel te strak is en dat ik lagers kapot ga trekken. Nu een pk 6 21 50 erop gezet en weer klapperen.
Voor de duidelijkheid de wagen is uitgerust met airco. Wat te doen?? groeten Frans
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
multiriem axg
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: multiriem axg
De vraag die ik heb: zit de multiriem wel op de juiste manier gemonteerd?
Of te wel, heeft de multiriem wel de juiste loop?
Kun je anders eens een foto maken vanaf de zijkant hoe het nu zit?
Groeten Peter
Of te wel, heeft de multiriem wel de juiste loop?
Kun je anders eens een foto maken vanaf de zijkant hoe het nu zit?
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: multiriem axg
@ Frans,
zo zou het moeten lopen (de gele lijn)
bron: T4-wiki

Loopt het zoals de rode lijn, dan is het fout.
https://www.youtube.com/watch?v=d5mbqKxTxRw
Origineel is er afhankelijk van het bouwjaar het volgende gemonteerd:
2118 dan wel 2130 bij een breedte van 21.36.
Ga je dan naar contitech kijken (gates maakt vaak irritant geluid) dan kom je bijvoorbeeld uit op de 6PK serie.
Bijvoorbeeld 6PK2118, 6PK2130 etc..
Als je dan hier gevonden hebt dat het 2160 zou moeten zijn, dan is je riemomtrek dus minimaal 30 mm (3cm) groter, en dat is wel heel veel voor de spanner om te compenseren, zo niet te veel.
Deze zou je kunnen monteren en kost niet te veel:
https://www.ebay.de/itm/Conti-CONTITECH ... SwYUdbRnXL
of deze (iets groter)
https://www.ebay.de/itm/CONTITECH-Keilr ... Sw8MJb0TWr
referentienummer: 074 260 849 J
Groeten Peter
zo zou het moeten lopen (de gele lijn)
bron: T4-wiki

Loopt het zoals de rode lijn, dan is het fout.
https://www.youtube.com/watch?v=d5mbqKxTxRw
Origineel is er afhankelijk van het bouwjaar het volgende gemonteerd:
2118 dan wel 2130 bij een breedte van 21.36.
Ga je dan naar contitech kijken (gates maakt vaak irritant geluid) dan kom je bijvoorbeeld uit op de 6PK serie.
Bijvoorbeeld 6PK2118, 6PK2130 etc..
Als je dan hier gevonden hebt dat het 2160 zou moeten zijn, dan is je riemomtrek dus minimaal 30 mm (3cm) groter, en dat is wel heel veel voor de spanner om te compenseren, zo niet te veel.
Deze zou je kunnen monteren en kost niet te veel:
https://www.ebay.de/itm/Conti-CONTITECH ... SwYUdbRnXL
of deze (iets groter)
https://www.ebay.de/itm/CONTITECH-Keilr ... Sw8MJb0TWr
referentienummer: 074 260 849 J
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: multiriem axg
ok hartelijk bedankt voor de info. De loop die ik heb gemonteerd is ok. Ik zal nu definitief goed uitzoeken welke maat erop moet.
Toen ik de bus kocht ( vw onderhouden met fakturen) zat er een 6 pk 2170 op. Echter van het begin af aan een rare resonantie ( klapperen). De spanner was toen ook gaar . Is vervangen. Ik denk nu dat er dus altijd een te lange multiriem op heeft gezeten en dat daardoor de spanner kapot is gegaan. Ik woon op ruim een uur rijden hier ( frankrijk) bij de dichtste vw dealer. Heeft iemand van jullie inzage in de vw nummers ?
groeten Frans
Toen ik de bus kocht ( vw onderhouden met fakturen) zat er een 6 pk 2170 op. Echter van het begin af aan een rare resonantie ( klapperen). De spanner was toen ook gaar . Is vervangen. Ik denk nu dat er dus altijd een te lange multiriem op heeft gezeten en dat daardoor de spanner kapot is gegaan. Ik woon op ruim een uur rijden hier ( frankrijk) bij de dichtste vw dealer. Heeft iemand van jullie inzage in de vw nummers ?
groeten Frans
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: multiriem axg
De maat heb ik je gegeven evenals het VW-nummer..
kwestie van even goed lezen.
Moraal van het verhaal. Ik zou de multiriem die je er nu op hebt, lekker laten zitten.
Groeten Peter

Moraal van het verhaal. Ik zou de multiriem die je er nu op hebt, lekker laten zitten.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: multiriem axg
Ok doe ik. Bedankt voor de info Peter. groeten Frans
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: multiriem axg

Graag gedaan hoor.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...