BartDeWulf schreef: 23 dec 2018, 08:19
@Peter: zou dat zo'n verschil maken in levensduur?
Vermogen P (in Watt) = spanning U (in Volt) maal I (stroomsterkte)
Als je nu de spanning van 12,9 naar 14,4 volt verhoogd, of in het geval bij een T4 van 11Volt bij de huidige situatie naar 14,4 volt,
dan ga je dus het voltage met rond de 25 % verhogen.
Er komt dan ongeveer 25% meer licht uit je lampen, maar eigenlijk dus ook 25% meer warmte.
De levensduur bij een lamp die ontwikkeld is voor gebruik bij een boardspanning van tussen de 11 en 12 Volt gaat door die extra warmte productie,
het volume in de koplamp blijft immers gelijk, dus de temperatuur in de koplamp gaat nog meer stijgen. En de veroudering van de wolfraamdraad gaat door die hogere temperatuur dus sneller. Conclusie: kortere levensduur.
Moraal van het verhaal: wil je meer licht op de weg, dan kun je kiezen voor efficiëntere gloeilampen(geen 100 of 130W lampen er in om bovenstaande reden), andere licht techniek (led of xenon) of heldere koplampen (bij een caravelleneus). Voor de korte neus zijn die koplampen met helder "glas" niet echt de beste qua afwerking..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...