Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Campers en milieuzones
Campers en milieuzones
Zie onderstaand bericht vanuit het ministerie van I&W op NU.nl: https://www.nu.nl/auto/5661011/verander ... -2019.html
Doe je er verstandig aan een oude diesel te kopen?
Er is de laatste tijd veel te doen over milieuzones. Dat is niet zonder reden. Tussen 2020 en 2025 krijgen gemeenten de mogelijkheid milieuzones in te voeren, om zo dieselauto's ouder dan vijftien of twintig jaar te weigeren. Benzineauto's vallen er niet onder en iedere gemeente besluit zelf of een milieuzone wordt ingevoerd.
Er is dus geen sprake van een eenduidig, landelijk beleid, maar volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat is dit toch een eenvoudig en voorspelbaar systeem. "Het biedt gemeenten de ruimte om werk te maken van hun luchtkwaliteit, zonder dat de duidelijkheid voor de automobilist eronder lijdt", aldus Van Veldhoven.
Voor oldtimers, campers en gehandicaptenvoertuigen wordt in overleg met de betrokken gemeenten een uitzondering gemaakt. De nieuwe regels gelden vanaf 2020. De twee categorieën milieuzones blijven in 2025 gehandhaafd, maar gaan dan wel een stap verder.
Er schijnt dan toch nog licht aan het eind van tunnel voor ons camperaars (ik meen te hebben gehoord dat de oudere dieselcampers in Amsterdam zijn vrijgesteld in de milieuzone ?)
Doe je er verstandig aan een oude diesel te kopen?
Er is de laatste tijd veel te doen over milieuzones. Dat is niet zonder reden. Tussen 2020 en 2025 krijgen gemeenten de mogelijkheid milieuzones in te voeren, om zo dieselauto's ouder dan vijftien of twintig jaar te weigeren. Benzineauto's vallen er niet onder en iedere gemeente besluit zelf of een milieuzone wordt ingevoerd.
Er is dus geen sprake van een eenduidig, landelijk beleid, maar volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat is dit toch een eenvoudig en voorspelbaar systeem. "Het biedt gemeenten de ruimte om werk te maken van hun luchtkwaliteit, zonder dat de duidelijkheid voor de automobilist eronder lijdt", aldus Van Veldhoven.
Voor oldtimers, campers en gehandicaptenvoertuigen wordt in overleg met de betrokken gemeenten een uitzondering gemaakt. De nieuwe regels gelden vanaf 2020. De twee categorieën milieuzones blijven in 2025 gehandhaafd, maar gaan dan wel een stap verder.
Er schijnt dan toch nog licht aan het eind van tunnel voor ons camperaars (ik meen te hebben gehoord dat de oudere dieselcampers in Amsterdam zijn vrijgesteld in de milieuzone ?)
Re: Campers en milieuzones
In Amsterdam is inderdaad een Personenauto op camperkenteken toegestaan. (M1 SA op kenteken)
In Rotterdam is in het coalitieakkoord bepaald dat in 2020 diesels weer toe zijn gestaan.
Odorf
In Rotterdam is in het coalitieakkoord bepaald dat in 2020 diesels weer toe zijn gestaan.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Campers en milieuzones
In België zijn er nog niet veel LEZ, maar - voor zover ik weet - wordt nergens een uitzondering gemaakt voor campers. Erger nog: waar een oldtimer meestal minstens 25 jaar oud is, wordt daar als regel 40 jaar aangehouden. Dat zal alvast in Gent zo zijn...
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Re: Campers en milieuzones
In Brussel geldt 30 jaar als grens voor oldtimers - die zijn dan welkom.
Bovendien kan je - via een specifiek digitaal loket - een ontheffing aanvragen voor een camper.
Antwerpen maakt geen uitzonderingen...
Bovendien kan je - via een specifiek digitaal loket - een ontheffing aanvragen voor een camper.
Antwerpen maakt geen uitzonderingen...
Re: Campers en milieuzones
Ook in NL moet een voertuig om in aanmerking te komen voor vrijstelling wegenbelasting tenminste 40 jaar oud zijn. Als startdatum geldt daarvoor de datum van eerste toelating (waar ook ter wereld).
Echter ……….. dieselvoertuigen worden nooit wegenbelastingvrij. Dat is zo bij wet bepaald.
APK vrijstelling geldt op dit moment alleen nog voor voertuigen met een eerste toelating voor 01-01-1960. Er gaan stemmen op (o.a. vanuit de FeHac) om die vrijstelling ook te koppelen aan de leeftijd, die dan 50 jaar moet zijn. Overigens zijn in NL 2-wielers niet APK plichtig.
Zoals Odorf reeds aangaf moet in NL een camper op personenkenteken de code M1 SA op het kenteken hebben om voor vrijstelling milieu zone in aanmerking te kunnen komen. Heb je een camper op bedrijfskenteken (de code op het kentekenbewijs is dan een andere) dan heb je pech en kom je er niet in.
Gelukkig speelt in NL niet de discussie over wanneer een voertuig kan worden bestempeld als oldtimer. Voor de verzekering wordt veelal de grens van 25 jaar gehanteerd. Dat is dus een andere grens die de overheid trekt voor fiscale maatregelen.
Echter ……….. dieselvoertuigen worden nooit wegenbelastingvrij. Dat is zo bij wet bepaald.
APK vrijstelling geldt op dit moment alleen nog voor voertuigen met een eerste toelating voor 01-01-1960. Er gaan stemmen op (o.a. vanuit de FeHac) om die vrijstelling ook te koppelen aan de leeftijd, die dan 50 jaar moet zijn. Overigens zijn in NL 2-wielers niet APK plichtig.
Zoals Odorf reeds aangaf moet in NL een camper op personenkenteken de code M1 SA op het kenteken hebben om voor vrijstelling milieu zone in aanmerking te kunnen komen. Heb je een camper op bedrijfskenteken (de code op het kentekenbewijs is dan een andere) dan heb je pech en kom je er niet in.
Gelukkig speelt in NL niet de discussie over wanneer een voertuig kan worden bestempeld als oldtimer. Voor de verzekering wordt veelal de grens van 25 jaar gehanteerd. Dat is dus een andere grens die de overheid trekt voor fiscale maatregelen.
Re: Campers en milieuzones
je hebt helemaal gelijk:
https://fehac.nl/mrb-2014-motorrijtuige ... jstelling/
Was in de war met de overgangsregeling die niet geldt voor dieselvoertuigen en voertuigen op LPG.
https://fehac.nl/mrb-2014-motorrijtuige ... jstelling/
Was in de war met de overgangsregeling die niet geldt voor dieselvoertuigen en voertuigen op LPG.
Re: Campers en milieuzones
Helemaal met je een Henk.
Helaas kijken de meeste mensen altijd "naar een ander" en nooit naar hun eigen handelingen.
Hier in de buurt nog iemand die op kolen stookt en diverse oudjes die verwarmen met een gewone haard. Hoezo, luchtkwaliteit
?
Helaas kijken de meeste mensen altijd "naar een ander" en nooit naar hun eigen handelingen.
Hier in de buurt nog iemand die op kolen stookt en diverse oudjes die verwarmen met een gewone haard. Hoezo, luchtkwaliteit

- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Campers en milieuzones
Meneer van Gemert maakt een rekenfoutje..
Gegevens van mijn leaseauto: CO2-uitstoot 85 g/km.
Dus het ligt net even iets anders..
Ik ben het wel met de strekking van het verhaal eens.
Gegevens van mijn leaseauto: CO2-uitstoot 85 g/km.
Dus het ligt net even iets anders..
Ik ben het wel met de strekking van het verhaal eens.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Campers en milieuzones
Ik ben het ook met de strekking van het verhaal helemaal eens maar ik vind dat je ook de feiten zo goed mogelijk moet weergeven. En dan op dit forum vanuit het busjes-perspectief:Multivan Generation schreef: 06 jan 2019, 15:25 Meneer van Gemert maakt een rekenfoutje..
Gegevens van mijn leaseauto: CO2-uitstoot 85 g/km.
Dus het ligt net even iets anders..
Ik ben het wel met de strekking van het verhaal eens.
Een beetje Transporter stoot minstens 200 gr CO2 uit per km. Dat betekent dat 4.000.000 kg CO2 gelijk staat aan 20.000.000 km (ja, 20 miljoen). Oftewel 1000 Transporters die in een jaar tijd ieder 20.000 km rijden. Zo'n vuurstapel is dus inderdaad een enorme vervuiler.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 13 dec 2016, 16:33
- Locatie: antwerpen
Re: Campers en milieuzones
Met mijn 2.4D bouwjaar 1992 wordt rijden in Belgie binnenkort een uitdaging.
Antwerpen:verboden
Brussel:verboden
Gent:verboden...
En er komen nog LEZ aan....
Antwerpen:verboden
Brussel:verboden
Gent:verboden...
En er komen nog LEZ aan....
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Campers en milieuzones
Kan je in Nederland met een T4 in aanmerking komen voor de overgangsregeling als je auto 25 jaar of ouder is geworden?
Onze golf 1 cabrio van 1986 zit in de overgangsregeling en we betalen daar rond de 80 per jaar aan houderschapsbelasting voor.
Voorwaarde is wel, dat we in de maanden december, januari en februari er niet mee mogen rijden.
Niet dat we dat van plan waren
, maar toch wel handig om te melden.
Zou misschien voor oude campers, die in de wintermaanden in de winterberging staan,
een oplossing kunnen zijn, om dit eens uit te zoeken
Misschien heb je geluk hiermee..
Groeten Peter
ps zie ik net dit
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... imers-2019
gaat hem niet worden

Onze golf 1 cabrio van 1986 zit in de overgangsregeling en we betalen daar rond de 80 per jaar aan houderschapsbelasting voor.
Voorwaarde is wel, dat we in de maanden december, januari en februari er niet mee mogen rijden.
Niet dat we dat van plan waren

Zou misschien voor oude campers, die in de wintermaanden in de winterberging staan,
een oplossing kunnen zijn, om dit eens uit te zoeken

Misschien heb je geluk hiermee..
Groeten Peter
ps zie ik net dit

gaat hem niet worden


...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Campers en milieuzones
zoals ik vermeld heb: voor Brussel krijg je probleemloos een ontheffing voor je camper - 2 minuten werk op het digitaal loket en een week later de brief netjes in de euh... bus.Met mijn 2.4D bouwjaar 1992 wordt rijden in Belgie binnenkort een uitdaging.
Antwerpen:verboden
Brussel:verboden
Gent:verboden...

Re: Campers en milieuzones
Heel Wallonië?? https://www.autowereld.be/autonieuws/ec ... uro-5.htmlcaravelle24d schreef: 16 jan 2019, 14:16 Met mijn 2.4D bouwjaar 1992 wordt rijden in Belgie binnenkort een uitdaging.
Antwerpen:verboden
Brussel:verboden
Gent:verboden...
En er komen nog LEZ aan....
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Campers en milieuzones
ja inderdaad , geheel Wallonië word milieuzone ...bvddobb schreef: 17 jan 2019, 08:16Heel Wallonië?? https://www.autowereld.be/autonieuws/ec ... uro-5.htmlcaravelle24d schreef: 16 jan 2019, 14:16 Met mijn 2.4D bouwjaar 1992 wordt rijden in Belgie binnenkort een uitdaging.
Antwerpen:verboden
Brussel:verboden
Gent:verboden...
En er komen nog LEZ aan....

Tja , heel slim zijn ze daar blijkbaar niet , er is daar al heel veel werkloosheid en hierdoor ook "armoede" . Maak er nu nog eens "milieuzone" van , zodat een heel groot deel van de toeristen ook wegblijven ( bvb campings , restaurants , winkels , musea enz zullen het moeilijk krijgen , wanneer vele oudere campers enz niet meer mogen komen) , en dan komt er ook geen geld meer in de kas . Dus nog meer werkloosheid en armoede .
Vele lokale bewoners daar hebben het al niet breed , en rijden met een oude auto , door die milieuzone worden die mensen gewoon in de afgrond geduwd , die kunnen geen nieuwe auto betalen , en dus is hun mobiliteit ook weg .
Goed bezig daar


My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper