Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
hand geschakeld of automaat
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
hand geschakeld of automaat
Ik zit zo even rond te kijken naar andere T5's (koop er nog niet eentje) en vraag me eigenlijk af handgeschakeld of een automaat ?
Mijn oldtimer is een automaat, dat rijd best wel lekker.
zijn de automaten van 2011 - 2014 een beetje goed, wat is jullie ervaring ?
Mijn oldtimer is een automaat, dat rijd best wel lekker.
zijn de automaten van 2011 - 2014 een beetje goed, wat is jullie ervaring ?
Groetjes webmaster Henk-1
VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK

- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: hand geschakeld of automaat
Heb gestemd op schakel,
want wat veel mensen niet weten,
is dat er na een bepaald aantal kilometers ook serieus onderhoud aan een DSG bak uitgevoerd dient te worden.
Dat kost echt honderden euro's, dus mijn keuze wat dat betreft is op basis van prijs.
Qua betrouwbaarheid ontloopt een DSG-bak een schakelbak niet veel, behalve dat de afstemming van de schakelprogramma's soms wat ongelukkig/onwenselijk kan zijn. De gimmick dat je de DSG-bak kunt aansporen door schakelpaddels achter het stuur, is leuk maar niet noodzakelijk.
Dat is een ander verhaal bij een automaat van 2003-2009, die krijgen vroeg of laat dus wel problemen, daar kun je op wachten (helaas), en vind ik derhalve geen aanrader.
Groeten Peter
want wat veel mensen niet weten,
is dat er na een bepaald aantal kilometers ook serieus onderhoud aan een DSG bak uitgevoerd dient te worden.
Dat kost echt honderden euro's, dus mijn keuze wat dat betreft is op basis van prijs.
Qua betrouwbaarheid ontloopt een DSG-bak een schakelbak niet veel, behalve dat de afstemming van de schakelprogramma's soms wat ongelukkig/onwenselijk kan zijn. De gimmick dat je de DSG-bak kunt aansporen door schakelpaddels achter het stuur, is leuk maar niet noodzakelijk.
Dat is een ander verhaal bij een automaat van 2003-2009, die krijgen vroeg of laat dus wel problemen, daar kun je op wachten (helaas), en vind ik derhalve geen aanrader.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: hand geschakeld of automaat
Automaat DSG7.
Rijdt prima, zover buiten 60k beurt incl filter geen kosten.
Nu ca 35k zelf meegereden. Fijne automaat.
@ Peter, over welke kosten spreek jij?
JB
Rijdt prima, zover buiten 60k beurt incl filter geen kosten.
Nu ca 35k zelf meegereden. Fijne automaat.
@ Peter, over welke kosten spreek jij?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: hand geschakeld of automaat
Ten alle tijde een automaat.
Tuurlijk kosten die ook geld.
Maar handbakken zijn ook niet altijd goedkoop.
En het genot van een automaat maakt veel goed.
Tuurlijk kosten die ook geld.
Maar handbakken zijn ook niet altijd goedkoop.
En het genot van een automaat maakt veel goed.
Re: hand geschakeld of automaat
Ik houd van klassiekers waar ik nog wat mag doen.
Odorf

Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: hand geschakeld of automaat
Ik moet toch eerlijk bekennen heel langzaam voor de DSG begin te vallen. Ik heb hem in de T5, en zeker na de aanpassingen van de schakelmomenten is het fijn rijden. Zozeer zelfs, dat ik zelfs met mijn wat onbehouwen (sportieve?) rijstijl overweeg een DSG in mijn "gewone" auto te zetten!
De z.g. normale automaten vind ik weer wat minder, zeker in de T5/T4 zijn dit regelrechte rampen.
Jos.
De z.g. normale automaten vind ik weer wat minder, zeker in de T5/T4 zijn dit regelrechte rampen.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: hand geschakeld of automaat
Ik rij nu een T5 GP 140 PK ( getuned naar 180 pk) schakel uit 2012 en zou weer kiezen voor schakel, heb in mijn CC een automaat gehad maar moest elk jaar wel kosten aan besteedt worden, olie verversen e.d.. Schakel rijdt mi ook wat voordeliger. Toen ik een baas had en daar de kosten op kon schrijven, waren de kosten minder erg. Het is een gevoel, ik vind het ook leuk om wat te doen te hebben. 

Re: hand geschakeld of automaat
Horror ervaring gehad met dsg, en een horror ervaring met een schakelbak.
Geluk moet je hebben. Maar de schakelbak reviseren koste 1/3 van de prijs van een dsg. En de de elende was na de schakelbak revsie gelijk klaar.
Revisie Dsg bij 60k
Revsisie hand 6 bij 192k
Zolang vw de arogantie houd en niet de kwaliteit aanpast van de dsg blijf ik bij een hand geschakelde.
Geluk moet je hebben. Maar de schakelbak reviseren koste 1/3 van de prijs van een dsg. En de de elende was na de schakelbak revsie gelijk klaar.
Revisie Dsg bij 60k
Revsisie hand 6 bij 192k
Zolang vw de arogantie houd en niet de kwaliteit aanpast van de dsg blijf ik bij een hand geschakelde.
Re: hand geschakeld of automaat
Omdat ik 2jr geleden 3mnd niet mocht rijden, wegens gezondheid, was ik afhankelijk van m'n vrouw, maar ja zij heeft MS en heeft vooral last van haar linkerbeen met koppelen. Ik vond/vind dat zij mobiel moet blijven en zijn daarom voor een DSG gegaan een uit dec.2013, 140pk
Wist niet dat het zo fijn rijdt en ja met mijn linkerkunstknie is het echt plezierig.
Kost wat meer en ja, als ik problemen krijg.........
autorijden kost geld,
Groetjes
Wist niet dat het zo fijn rijdt en ja met mijn linkerkunstknie is het echt plezierig.
Kost wat meer en ja, als ik problemen krijg.........
autorijden kost geld,
Groetjes
Re: hand geschakeld of automaat
Momenteel mijn 4e VW automaat/dsg.
Ben er elke dag blij mee,rijdt soepel en vlot,fijn in de file en de stad.
Ja,kost wat meer in aanschaf,maar plezierig rijden is ook fijn.
De T6 rijdt absoluut super,14000km in 4 maanden zonder enig probleem.
Maw,automaat is top,wil niet anders.

Ben er elke dag blij mee,rijdt soepel en vlot,fijn in de file en de stad.
Ja,kost wat meer in aanschaf,maar plezierig rijden is ook fijn.
De T6 rijdt absoluut super,14000km in 4 maanden zonder enig probleem.
Maw,automaat is top,wil niet anders.


Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Re: hand geschakeld of automaat
Ik ga voor de automaat, dat rijdt echt heel relaxed. Moet ik ook wel eerlijk toegeven dat het voor mij ook een must is wegens lichamelijke klachten.