Wellicht interessant stukje leesvoer:
https://www.woutbouman.nl/blog/vw-trans ... jn-dossier
Blijkbaar kun je de nokkenas goed afstellen, alleen 360 graden verkeerd. Ervan uitgaande dat een 4-takt cyclus 720 graden is.
Geen binding met dit bedrijf overigens.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5 2.5 TDI AXE niet meer starten/lopen na nokkenas/klepstoters vervangen
Re: T5 2.5 TDI AXE niet meer starten/lopen na nokkenas/klepstoters vervangen
T5 2.5 AXD 2004 515.000km
Hi Wouter, In mijn zoekactie naar een oplossing was ik dit interessante stuk idd ook tegen gekomen en er kennis van genomen.WouterW schreef: 29 jan 2019, 22:10 Wellicht interessant stukje leesvoer:
https://www.woutbouman.nl/blog/vw-trans ... jn-dossier
Blijkbaar kun je de nokkenas goed afstellen, alleen 360 graden verkeerd. Ervan uitgaande dat een 4-takt cyclus 720 graden is.
Geen binding met dit bedrijf overigens.
Dit weekend gaan we zien wat er mis is met de timing.
Het feit dat de motor wel gelopen heeft, kort na opbouw en wel kort aan wil slaan direct na starten (na veelvuldig de elektrische pomp in de tank opgestart te hebben middels op contact zetten) wijst er voor mij op dat de nokkenas timing wel in de buurt van goed staat of goed staat, echter de oudere monteur heeft aangegeven dat hij niet begrepen had wat de bedoeling van de afstelling van de verstuivers is. Hij heeft ze naar wat ik uit zijn woorden begrijp veel te los gezet (lees, de stelbout te hoog)
Middels het speciaal gereedschap voor de nokkenasafstelling en de procedure voor de afstelling van de verstuivers gaan we er wel uitkomen. Als je weet waar je het moet zoeken is het niet zo moeilijk. Ik verwacht dat de motor na het weekend weer prima loopt.
Ik laat zeker even weten wat de uitkomst en de bevindingen zijn!
Motor loopt weer netjes en slaat direct aan.
Iedereen bedankt voor de adviezen hier.
Inmiddels blijkt dat nokkenas toch 180 graden verkeerd stond en de stelbouten op de injectoren stonden veel te los. Gebrek aan ervaring en deskundigheid. De monteur wist ook niet dat cilinder 1 de cilinder is aan de kant waar NIET de bak is gemonteerd en dat die cilinder dus in tdc staat als krukas gereedschap geplaatst is. Nog iets opvallends: op de nieuwe nokkenas zit een markeerstreepje (inkeeping) op het dikke deel naast de tandwielaansluiting. Echter staat dit streepje 180 graden anders (aan de overkant) van de nokkenas die er oorspronkelijk in lag. Mede daardoor is de verwarring ontstaan. Daar even op letten dus bij binnenkomst van een nokkenas (blijft vreemd). Wat ik ook vreemd vond is dat de speciale gereedschapsleutel die in de nokkenas pas zonder probleem op 2 manieren in de inkeeping geplaatst kan worden. Dus juist en 180 graden verkeerd.
Voor andere weetjewel-lers...
Ga je zelf aan de nokkenas of de cilinderkop werken, zorg dan dat je de documenten en afstelgegevens beschikbaar hebt. En het setje speciaal gereedschap is ook een must. De verschillende filmpjes op youtube even bekijken helpt ook enorm als je het voor de eerste keer doet, vooral om te zien hoe je het gereedschap moet toepassen. Als je verder een beetje kunt sleutelen dan is de klus goed te doen. Een momentsleutel en een sterdop 16 heb je ook minimaal nodig. Voor iemand die het vaker heeft gedaan is het geen grote uitdaging maar wel flink wat sleutelwerk omdat je het inlaattraject, bumper, koplampen e.d. moet wegnemen om onder de kleppendeksel te kunnen werken.
Iedereen bedankt voor de adviezen hier.
Inmiddels blijkt dat nokkenas toch 180 graden verkeerd stond en de stelbouten op de injectoren stonden veel te los. Gebrek aan ervaring en deskundigheid. De monteur wist ook niet dat cilinder 1 de cilinder is aan de kant waar NIET de bak is gemonteerd en dat die cilinder dus in tdc staat als krukas gereedschap geplaatst is. Nog iets opvallends: op de nieuwe nokkenas zit een markeerstreepje (inkeeping) op het dikke deel naast de tandwielaansluiting. Echter staat dit streepje 180 graden anders (aan de overkant) van de nokkenas die er oorspronkelijk in lag. Mede daardoor is de verwarring ontstaan. Daar even op letten dus bij binnenkomst van een nokkenas (blijft vreemd). Wat ik ook vreemd vond is dat de speciale gereedschapsleutel die in de nokkenas pas zonder probleem op 2 manieren in de inkeeping geplaatst kan worden. Dus juist en 180 graden verkeerd.
Voor andere weetjewel-lers...
Ga je zelf aan de nokkenas of de cilinderkop werken, zorg dan dat je de documenten en afstelgegevens beschikbaar hebt. En het setje speciaal gereedschap is ook een must. De verschillende filmpjes op youtube even bekijken helpt ook enorm als je het voor de eerste keer doet, vooral om te zien hoe je het gereedschap moet toepassen. Als je verder een beetje kunt sleutelen dan is de klus goed te doen. Een momentsleutel en een sterdop 16 heb je ook minimaal nodig. Voor iemand die het vaker heeft gedaan is het geen grote uitdaging maar wel flink wat sleutelwerk omdat je het inlaattraject, bumper, koplampen e.d. moet wegnemen om onder de kleppendeksel te kunnen werken.