Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Multivan ombouw naar California
Re: Multivan ombouw naar California
Goedemiddag,
Jullie hebben het over een roetmeting, tijdens de APK.
Dat doen ze bij mijn autobedrijf niet, is niet nodig bij mijn bus, dus dat scheelt het onnodig onbelast toeren maken.
Jullie hebben het over een roetmeting, tijdens de APK.
Dat doen ze bij mijn autobedrijf niet, is niet nodig bij mijn bus, dus dat scheelt het onnodig onbelast toeren maken.
Laatst gewijzigd door Erik450 op 05 feb 2019, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Multivan ombouw naar California
Erik450 schreef: 04 feb 2019, 17:22 Goedemiddag,
Jullie hebben het over een roetmeting, tijdens de APK.
Dat doen ze bij autotechniek Hans Sloot niet, is niet nodig bij mijn bus, dus dat scheelt het onnodig onbelast toeren maken.
ALLE T4’s horen met de APK keuring een roetmeting te krijgen volgens de APK wetgeving.
Dat jou garage geen roetmetingen doet kan natuurlijk, ik roet mijn bus ook niet voor de APK. De grote ‘MAAR’ is dat op het moment dat er een steekproef valt op jou auto ben je verplicht alsnog een roetmeting te gaan doen. Dit is niet iets vrijblijvends of iets wat de garage zelf mag bepalen.
Het is een bepaald risico dat je als garage neemt als je niet gaat roeten. Als je pech hebt met een steekproef en hij komt niet door de roetmeting heen.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: Multivan ombouw naar California
Mijn garage, is echt een goed bedrijf, wat weet wat ze doen. Ze komen ook van heinde en verre om de autos bij hem te laten doen, tuning en onderhoud aan auto's van de VAG groep.
Het roetfilter is ook niet verplicht bij mijn bus uit 2000.
Roetmeting heeft hij bij mij nog niet gehad.
Hij zal er vast niet doorkomen, zonder roetfilter en deze setting.
Ik zal het eens vragen, hij heeft hier vast een goed antwoord op, hij neemt geen risico bij het keuren.
Het roetfilter is ook niet verplicht bij mijn bus uit 2000.
Roetmeting heeft hij bij mij nog niet gehad.
Hij zal er vast niet doorkomen, zonder roetfilter en deze setting.
Ik zal het eens vragen, hij heeft hier vast een goed antwoord op, hij neemt geen risico bij het keuren.
Laatst gewijzigd door Erik450 op 05 feb 2019, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Multivan ombouw naar California
Hij neemt dus wel risico bij het keuren.Erik450 schreef: 05 feb 2019, 19:31
Ik zal het Hans eens vragen, hij heeft hier vast een goed antwoord op, hij neemt geen risico bij het keuren.

Iedere diesel voor 2007? Krijgt een roetmeting tijdens de steekproef. Een beetje monteur kan wel beoordelen of een roetmeting nodig is als hij een beetje gas heeft gegeven.
Re: Multivan ombouw naar California
Ik werk al bijna 13 jaar bij een officiële VW dealer, heb ook kennis van zaken kan ik melden. Zoals ik hierboven heb aangegeven is zoals het gaat, niks meer en niks minder.Erik450 schreef: 05 feb 2019, 19:31 Mijn garage, is echt een goed bedrijf, wat weet wat ze doen. Ze komen ook van heinde en verre om de autos bij hem te laten doen, tuning en onderhoud aan auto's van de VAG groep.
Het roetfilter is ook niet verplicht bij mijn bus uit 2000.
Roetmeting heeft hij bij mij nog niet gehad.
Hij zal er vast niet doorkomen, zonder roetfilter en deze setting.
Ik zal het Hans eens vragen, hij heeft hier vast een goed antwoord op, hij neemt geen risico bij het keuren.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: Multivan ombouw naar California
Nou fijn om te weten in elk geval, dat ze m'n bus niet onnodig onbelast vol gas trappen.
De regering bedenkt wel vaker onzinnige dingen.
En mijn autogarage zal er dan net zo over denken, neem ik aan. Die weten in elk geval wel wat ze doen.
Groeten ErikJan
De regering bedenkt wel vaker onzinnige dingen.
En mijn autogarage zal er dan net zo over denken, neem ik aan. Die weten in elk geval wel wat ze doen.
Groeten ErikJan
Re: Multivan ombouw naar California
Operatie geslaagd
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: Multivan ombouw naar California
Laatste
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: Multivan ombouw naar California
Hierbij wat ik gedaan heb:
Vrijdagavond, neus eraf gehaald. Uiteraard eerst aircosysteem leeggehaald, zat nog 750gr in van de 1100gr. Laatste airco service heb ik gedaan ruim 3 jaar geleden.
Plan was eigenlijk de cilinderkop incl inlaat- en uitlaatspruitstuk met turbo nog erop compleet eraf te halen maar ik kreeg de downpijp niet los. Opzich zou dit geen probleem moeten geven alleen is mijn downpijp aangepast. Deze is op de aansluiting vd turbo 60mm. De 3 moertjes waarmee deze direct op de turbo geschroefd zit zijn eigenlijk niet fatsoenlijk meer vast en los te halen omdat de bocht van 60mm strak langs te tapeinden zit.
Uiteindelijk 2 vd 3 losgekregen. Toen vond ik het mooi geweest, de laatste goed ingespoten met Deblock oil en naar huis gegaan.
Zaterdagochtend stond ik er weer. Na 30min klooien de downpijp losgekregen, deze moest ik hoe dan ook aanpassen voordat hij er straks weer op ging! Verderop de manier hoe ik het gedaan heb.
Toen was het tijd de motor op tijd te zetten en de snaren los te gooien. Na wat geklooi en zoeken op geen enkele manier de markering op het vliegwiel kunnen vinden helaas. Toen heb ik bij de brandstofpomp gekekenen de markeringen wel gevonden. Hier heb ik toen de fout gemaakt. Ik dacht: pomp op tijd, deze heb ik gefixeerd, snaren eraf gehaald, en kop los gehaald.
Zag dat zuiger cil 1 mooi op BDP stond, dacht ik! Toen toch aan de krukas gaan draaien om de zuigerhoogte te meten zodat ik zeker wist dat deze goed stond. Daarmee uiteindelijk toch de markering op het vliegwiel gevonden en deze een verfstreepje gegeven.
De nieuwe kop weer opgebouwd met uitlaatspruitstuk met turbo er al op. Mijn AHY inlaat vervangen voor een AXG model incl de EGR vervanger. Nieuwe gloeipluggen erin. De originele inlaat was al redelijk vol met roet, schat dat de inlaatkanalen voor 20% dichtgeslibd waren.
Kop erop gezet en alles nagetrokken zoals het moest. Waterpomp vervangen, nokkenasliniaal erin, krukas op tijd gezet en snaar erop. Pompsnaar erop. Verse trillingsdemper ook uiteraard en een nieuwe multiriem.
De verstuivers zijn al gereviseerd, nog even in een ultrasoon badje gedaan en gemonteerd, verse retourslangetjes. Nieuw watermondje erop, nieuwe pierburg vacuümpomp. Nieuwe interkoeler en radiateur erop, puur voorzorg want wat eraf komt zag er nog ok uit en lekten beide niet.
En toen starten, brandstofsysteem ontluchten en toen sloeg hij niet aan...........het was zaterdag einde dag en had me behoorlijk afgesleuteld die dag. Baalde flink maar dacht meteen dat het in de pomptiming zat. Omdat ik moe was besloten alles op te ruimen en de bus zo te laten staan met de neus in servicestand.
Maandag mijn collega even bijgepraat en die wist genoeg en ging aan de gang. Na 30min had hij hem aan de praat door de pomptiming mechanisch goed te zetten. Dit hij hij op gevoel gedaan zonder meetklok, de ervaring was voldoende blijkbaar. Ik zo blij als een kind dat het gelukkig daarin zat. Dynamisch nog gecontroleerd en stond perfect!
De fout die ik gemaakt heb, de boel op tijd gezet en de pomp gefixeerd, daarna de krukas gedraaid. Als ik de krukas niet gedraaid zou hebben was er niks loos geweest.
Maandagavond de boel dichtgebouwd en de eerste kilometers gemaakt. Nu staat er 100 km op de klok. Vrijdag gaat hij weer de brug op voor controle.
Wat merk ik : slaat beter aan en draait meteen strak. Motor is koud en warm vele malen stiller dan voorheen, dit zal door de klepstoters komen vermoed ik, de oude hebben 410.000km gedraaid. Motor draait rustiger en een stuk soepeler door het gehele toerengebied.
Vrijdagavond, neus eraf gehaald. Uiteraard eerst aircosysteem leeggehaald, zat nog 750gr in van de 1100gr. Laatste airco service heb ik gedaan ruim 3 jaar geleden.
Plan was eigenlijk de cilinderkop incl inlaat- en uitlaatspruitstuk met turbo nog erop compleet eraf te halen maar ik kreeg de downpijp niet los. Opzich zou dit geen probleem moeten geven alleen is mijn downpijp aangepast. Deze is op de aansluiting vd turbo 60mm. De 3 moertjes waarmee deze direct op de turbo geschroefd zit zijn eigenlijk niet fatsoenlijk meer vast en los te halen omdat de bocht van 60mm strak langs te tapeinden zit.
Uiteindelijk 2 vd 3 losgekregen. Toen vond ik het mooi geweest, de laatste goed ingespoten met Deblock oil en naar huis gegaan.
Zaterdagochtend stond ik er weer. Na 30min klooien de downpijp losgekregen, deze moest ik hoe dan ook aanpassen voordat hij er straks weer op ging! Verderop de manier hoe ik het gedaan heb.
Toen was het tijd de motor op tijd te zetten en de snaren los te gooien. Na wat geklooi en zoeken op geen enkele manier de markering op het vliegwiel kunnen vinden helaas. Toen heb ik bij de brandstofpomp gekekenen de markeringen wel gevonden. Hier heb ik toen de fout gemaakt. Ik dacht: pomp op tijd, deze heb ik gefixeerd, snaren eraf gehaald, en kop los gehaald.
Zag dat zuiger cil 1 mooi op BDP stond, dacht ik! Toen toch aan de krukas gaan draaien om de zuigerhoogte te meten zodat ik zeker wist dat deze goed stond. Daarmee uiteindelijk toch de markering op het vliegwiel gevonden en deze een verfstreepje gegeven.
De nieuwe kop weer opgebouwd met uitlaatspruitstuk met turbo er al op. Mijn AHY inlaat vervangen voor een AXG model incl de EGR vervanger. Nieuwe gloeipluggen erin. De originele inlaat was al redelijk vol met roet, schat dat de inlaatkanalen voor 20% dichtgeslibd waren.
Kop erop gezet en alles nagetrokken zoals het moest. Waterpomp vervangen, nokkenasliniaal erin, krukas op tijd gezet en snaar erop. Pompsnaar erop. Verse trillingsdemper ook uiteraard en een nieuwe multiriem.
De verstuivers zijn al gereviseerd, nog even in een ultrasoon badje gedaan en gemonteerd, verse retourslangetjes. Nieuw watermondje erop, nieuwe pierburg vacuümpomp. Nieuwe interkoeler en radiateur erop, puur voorzorg want wat eraf komt zag er nog ok uit en lekten beide niet.
En toen starten, brandstofsysteem ontluchten en toen sloeg hij niet aan...........het was zaterdag einde dag en had me behoorlijk afgesleuteld die dag. Baalde flink maar dacht meteen dat het in de pomptiming zat. Omdat ik moe was besloten alles op te ruimen en de bus zo te laten staan met de neus in servicestand.
Maandag mijn collega even bijgepraat en die wist genoeg en ging aan de gang. Na 30min had hij hem aan de praat door de pomptiming mechanisch goed te zetten. Dit hij hij op gevoel gedaan zonder meetklok, de ervaring was voldoende blijkbaar. Ik zo blij als een kind dat het gelukkig daarin zat. Dynamisch nog gecontroleerd en stond perfect!
De fout die ik gemaakt heb, de boel op tijd gezet en de pomp gefixeerd, daarna de krukas gedraaid. Als ik de krukas niet gedraaid zou hebben was er niks loos geweest.
Maandagavond de boel dichtgebouwd en de eerste kilometers gemaakt. Nu staat er 100 km op de klok. Vrijdag gaat hij weer de brug op voor controle.
Wat merk ik : slaat beter aan en draait meteen strak. Motor is koud en warm vele malen stiller dan voorheen, dit zal door de klepstoters komen vermoed ik, de oude hebben 410.000km gedraaid. Motor draait rustiger en een stuk soepeler door het gehele toerengebied.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: Multivan ombouw naar California
De downpijp:
In de lengterichting van de gaten heb ik de downpijp 'ingedeukt' en de originele moertjes heb ik verbannen naar de eeuwige jachtvelden. Ik heb moeren gebruikt van de nieuwe generatie Transporter/Crafter, deze hebben een inwendige 12kant.
In de lengterichting van de gaten heb ik de downpijp 'ingedeukt' en de originele moertjes heb ik verbannen naar de eeuwige jachtvelden. Ik heb moeren gebruikt van de nieuwe generatie Transporter/Crafter, deze hebben een inwendige 12kant.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: Multivan ombouw naar California
Bezig baasje geweest. Ook stoer dat je laat weten dat zelfs jij een fauwt kan maken. Blijf het volgen 

- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Multivan ombouw naar California
Hoi Erdem,
klinkt me allemaal heel bekend
Ook ik had met die downpijp heel weinig ruimte.
Maar wat je daarvoor terug krijgt qua "doortrek-vermogen"
is het toch waard.
Mooi dat hij weer lekker en netjes loopt..
Groetjes Peter
klinkt me allemaal heel bekend

Ook ik had met die downpijp heel weinig ruimte.
Maar wat je daarvoor terug krijgt qua "doortrek-vermogen"
is het toch waard.
Mooi dat hij weer lekker en netjes loopt..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...