Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Homologatie T6 in België?
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Homologatie T6 in België?
Je kunt een COC of CVO
Certificate of conformity
Certificaat van overeenstemming
Ook aanvragen bij Volkswagen in Duitsland voor iedere Volkswagen. Hopelijk sturen ze dan niet alsnog door naar D'ieteren. Maar valt te proberen..
Is maar een idee..
Al naar de Fischer Octobus gekeken?
Is beter afgewerkt als Kepler six waar de Franse invloeden van de Rapido-groep helaas al door beginnen te sringen..met detail missers tot gevolg..Franse frivole slag zeg maar..
Groeten Peter
Certificate of conformity
Certificaat van overeenstemming
Ook aanvragen bij Volkswagen in Duitsland voor iedere Volkswagen. Hopelijk sturen ze dan niet alsnog door naar D'ieteren. Maar valt te proberen..
Is maar een idee..
Al naar de Fischer Octobus gekeken?
Is beter afgewerkt als Kepler six waar de Franse invloeden van de Rapido-groep helaas al door beginnen te sringen..met detail missers tot gevolg..Franse frivole slag zeg maar..
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Homologatie T6 in België?
De Westfalia VW's worden inderdaad in de Rapido fabriek in Frankrijk gebouwd; afwerkingsfouten vielen me niet echt op, was vooral onder de indruk van eens een ander concept. Maar we wijken af.
Wat is een uitweg voor Rob?
Wat is een uitweg voor Rob?
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Homologatie T6 in België?
Verhuizen naar een ander land zou een optie kunnen zijn..
Over Belgische regeltjes en onmogelijkheden kan ik niet oordelen.
Ik denk maar : koop een auto van een gerenommeerde ombouwer, in voor jullie het buitenland, en laat hen een COC regelen voor je.
Spacecamper, Fischer, Werz, HRZ, bus manufaktur, Zillka. Zijn allemaal serieuze inbouwers.
Je kunt ook denken aan een daktent om het slaapprobleem deels op te lossen.. geen gat in het dak, geen problemen met keuring of inschrijving.
Eventueel bijzet tentje erbij kan ook.
Groeten Peter

Over Belgische regeltjes en onmogelijkheden kan ik niet oordelen.
Ik denk maar : koop een auto van een gerenommeerde ombouwer, in voor jullie het buitenland, en laat hen een COC regelen voor je.
Spacecamper, Fischer, Werz, HRZ, bus manufaktur, Zillka. Zijn allemaal serieuze inbouwers.
Je kunt ook denken aan een daktent om het slaapprobleem deels op te lossen.. geen gat in het dak, geen problemen met keuring of inschrijving.
Eventueel bijzet tentje erbij kan ook.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Homologatie T6 in België?
Bedoel je de VW California ? Die worden in Duitsland gebouwd hoor (in een aparte fabriek van VW voor de California's), niet in Frankrijk.brugseb schreef: 14 mar 2019, 21:48 De Westfalia VW's worden inderdaad in de Rapido fabriek in Frankrijk gebouwd; afwerkingsfouten vielen me niet echt op, was vooral onder de indruk van eens een ander concept. Maar we wijken af.
Wat is een uitweg voor Rob?
VW Westfalia's worden al lang niet meer gemaakt

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Homologatie T6 in België?
Een COC hoef je niet aan te vragen in Duitsland , dat zit sinds enkele jaren standaard bij elke nieuwe auto.Multivan Generation schreef: 14 mar 2019, 21:14 Je kunt een COC of CVO
Certificate of conformity
Certificaat van overeenstemming
Ook aanvragen bij Volkswagen in Duitsland voor iedere Volkswagen. Hopelijk sturen ze dan niet alsnog door naar D'ieteren. Maar valt te proberen..
Is maar een idee..
Al naar de Fischer Octobus gekeken?
Is beter afgewerkt als Kepler six waar de Franse invloeden van de Rapido-groep helaas al door beginnen te sringen..met detail missers tot gevolg..Franse frivole slag zeg maar..
Groeten Peter
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Homologatie T6 in België?
Hij bedoeld Westfalia's op basis van VWPascal-141 schreef: 15 mar 2019, 20:39
Bedoel je de VW California ? Die worden in Duitsland gebouwd hoor (in een aparte fabriek van VW voor de California's), niet in Frankrijk.
VW Westfalia's worden al lang niet meer gemaakt![]()
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 27 apr 2015, 17:09
Re: Homologatie T6 in België?
Een originele van uw gekochte uitvoering wel jaPascal-141 schreef: 15 mar 2019, 20:42Een COC hoef je niet aan te vragen in Duitsland , dat zit sinds enkele jaren standaard bij elke nieuwe auto.Multivan Generation schreef: 14 mar 2019, 21:14 Je kunt een COC of CVO
Certificate of conformity
Certificaat van overeenstemming
Ook aanvragen bij Volkswagen in Duitsland voor iedere Volkswagen. Hopelijk sturen ze dan niet alsnog door naar D'ieteren. Maar valt te proberen..
Is maar een idee..
Al naar de Fischer Octobus gekeken?
Is beter afgewerkt als Kepler six waar de Franse invloeden van de Rapido-groep helaas al door beginnen te sringen..met detail missers tot gevolg..Franse frivole slag zeg maar..
Groeten Peter
Maar ik heb toch bij de aankoop van de mijne niet voor alle goedgekeurde uitvoerigen op basis van een transporter een coc gekregen

Wijzigen van voertuig is andere coc en die krijg je niet zomaar vw geeft echt niet dezelfde coc ( goedkeuring ) voor lichte vracht, dubbele cabine, mini bus, campeerwagen enz
Of u moet een achterpoort kennen en dan mag u deze even meedelen zou veel problemen oplossen
Greetz
Re: Homologatie T6 in België?
@Pascal: bedoelde wel degelijk de Westfalia (Kepler), niet de California
Ik blijf dit wel een boeiende topic vinden, maar zoals ik het lees lijkt het bijna onmogelijk om in België een VW bus om te bouwen en daar de correcte (camper)papieren voor vast te krijgen. Niemand die meer info of creatieve oplossingen heeft?
Ik blijf dit wel een boeiende topic vinden, maar zoals ik het lees lijkt het bijna onmogelijk om in België een VW bus om te bouwen en daar de correcte (camper)papieren voor vast te krijgen. Niemand die meer info of creatieve oplossingen heeft?
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Homologatie T6 in België?
Dat is ook wat ik zei : iedere nieuwe vw word geleverd met een coc . Als je later gaat ombouwen is het wat anders , en het is ook net daar dat het schoentje wringt .De_Vermeulen schreef: 16 mar 2019, 11:22Een originele van uw gekochte uitvoering wel jaPascal-141 schreef: 15 mar 2019, 20:42
Een COC hoef je niet aan te vragen in Duitsland , dat zit sinds enkele jaren standaard bij elke nieuwe auto.
Maar ik heb toch bij de aankoop van de mijne niet voor alle goedgekeurde uitvoerigen op basis van een transporter een coc gekregen![]()
Wijzigen van voertuig is andere coc en die krijg je niet zomaar vw geeft echt niet dezelfde coc ( goedkeuring ) voor lichte vracht, dubbele cabine, mini bus, campeerwagen enz
Of u moet een achterpoort kennen en dan mag u deze even meedelen zou veel problemen oplossen
Greetz
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Homologatie T6 in België?
Een COC is al ongeveer 5jaar niet meer verplicht bij invoer, gewoon zorgen dat de ingevoerde bus een E goedkeuringsnummer heeft op het plaatje.
je moet dan niet langs D'ieteren en hoeft ook niet te homologeren via de keuring.
Conclusie; ofwel een Belgische minibus inschrijven en Biv +taks betalen en er zelf deels een camper interieur inzetten met behoud van 7zitplaatsen
ofwel een buitenlandse camper zoeken met 7plaatsen, invoeren en rijden aan Camper tarief.
Een VW van voor bouwjaar 2010 is nog steeds ZELF om te vormen naar lichte vracht of camper.
je moet dan niet langs D'ieteren en hoeft ook niet te homologeren via de keuring.
Conclusie; ofwel een Belgische minibus inschrijven en Biv +taks betalen en er zelf deels een camper interieur inzetten met behoud van 7zitplaatsen
ofwel een buitenlandse camper zoeken met 7plaatsen, invoeren en rijden aan Camper tarief.
Een VW van voor bouwjaar 2010 is nog steeds ZELF om te vormen naar lichte vracht of camper.
Re: Homologatie T6 in België?
ik heb van mijn caravelle uit 2016 toch ook echt wel 2 certificaten:
eentje van een 8-zitter minibus EN eentje van een 5-zitter dubbele cabine.
Ik vermoed als 8-zitter ingevoerd en er hier door vw zelf een cabine ingezet.
Maar heb dus beide papieren gekregen (en een 3 zitsbank in de laadruimte)
eentje van een 8-zitter minibus EN eentje van een 5-zitter dubbele cabine.
Ik vermoed als 8-zitter ingevoerd en er hier door vw zelf een cabine ingezet.
Maar heb dus beide papieren gekregen (en een 3 zitsbank in de laadruimte)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Re: Homologatie T6 in België?
Misschien moet ik voor de Belgen een aparte topic starten, maar ben nog niet helemaal mee met de do's and don'ts bij ombouw hier.
Op de camperbeurs in Kortrijk boeiend gesprek gehad met een inbouwfirma... gaf me niet meteen nieuwe moed. Volgens hem zit het probleem vooral in het aantal zitplaatsen - als je een bestelwagen als basis neemt met maar 3 goedgekeurde plaatsen, kan je er geen extra zitbank in plaatsen.
Ook over het hefdak was hij weinig inspirerend - ik verwees naar Mees, hij verwees me fijntjes naar de fantastische feedback op internet
.
Een bestelwagen ombouwen voor 2 personen, zonder hefdak, en op lichte vracht laten staan lijkt geen probleem.
Eén van mijn pistes is evenwel : een LWB T5 aankopen en hefdak inbouwen, maar dat lijkt dus niet te lukken zonder instemming van D'Ieteren.
Wie anders denkt, heel graag
grtz
Bart
Op de camperbeurs in Kortrijk boeiend gesprek gehad met een inbouwfirma... gaf me niet meteen nieuwe moed. Volgens hem zit het probleem vooral in het aantal zitplaatsen - als je een bestelwagen als basis neemt met maar 3 goedgekeurde plaatsen, kan je er geen extra zitbank in plaatsen.
Ook over het hefdak was hij weinig inspirerend - ik verwees naar Mees, hij verwees me fijntjes naar de fantastische feedback op internet

Een bestelwagen ombouwen voor 2 personen, zonder hefdak, en op lichte vracht laten staan lijkt geen probleem.
Eén van mijn pistes is evenwel : een LWB T5 aankopen en hefdak inbouwen, maar dat lijkt dus niet te lukken zonder instemming van D'Ieteren.
Wie anders denkt, heel graag

grtz
Bart
-
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
- Locatie: Herne, België
- Contacteer:
Re: Homologatie T6 in België?
Neen, dat lukt niet zonder instemming, en die krijg je toch niet.
Re: Homologatie T6 in België?
Ik snap niet dat heel deze zever nog bezig is.
Ik heb indertijd ook hemel en aarde moeten verzetten om van mijn T4 Califonia op papier een camper te maken ipv. een Break.
Dan heb ik het nog niet over de tuning achteraf.
Ik begin nu uit te kijken wat mijn opties zijn om een T6 California Beach op camperkenteken te krijgen in België. Dealers in mijn buurt zeggen dat het niet kan en dat ik maar een Coast of Ocean moet kopen.
Maar ik heb absoluut de ruimte nodig. Ik wil een lege bus met hefdak. Zodat ik kan kiezen of ik met m'n gezin op vakantie ga of alleen met de motorfiets in de bus naar de Ardennen.
In Duitsland is de catalogusprijs van de 3 California's hoger dan in België.
In Nederland kan je hem alleen in Amersfoort kopen, maar er is geen configurator ofzo online zodat je prijzen kan vergelijken.
Op de site van het Campercenter laten ze dan wel uitschijnen dat de Beach een camper is. Wat dan wel in de praktijk zo mag zijn, maar niet op papier.
Het zou al een heel pak schelen als de dealers zelf eens zouden weten wat ze verkopen.
Ik heb indertijd ook hemel en aarde moeten verzetten om van mijn T4 Califonia op papier een camper te maken ipv. een Break.
Dan heb ik het nog niet over de tuning achteraf.
Ik begin nu uit te kijken wat mijn opties zijn om een T6 California Beach op camperkenteken te krijgen in België. Dealers in mijn buurt zeggen dat het niet kan en dat ik maar een Coast of Ocean moet kopen.
Maar ik heb absoluut de ruimte nodig. Ik wil een lege bus met hefdak. Zodat ik kan kiezen of ik met m'n gezin op vakantie ga of alleen met de motorfiets in de bus naar de Ardennen.
In Duitsland is de catalogusprijs van de 3 California's hoger dan in België.
In Nederland kan je hem alleen in Amersfoort kopen, maar er is geen configurator ofzo online zodat je prijzen kan vergelijken.
Op de site van het Campercenter laten ze dan wel uitschijnen dat de Beach een camper is. Wat dan wel in de praktijk zo mag zijn, maar niet op papier.
Het zou al een heel pak schelen als de dealers zelf eens zouden weten wat ze verkopen.

- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Homologatie T6 in België?
De regelgeving wat betreft "campers" (of de ombouw naar een camper) zijn in Belgie inderdaad een tijd terug gewijzigd , en verstrengd. En dan vooral voor de nieuwere auto's , zoals bvb een T6. Voor een oudere auto zijn de regels nog soepeler , maar niet voor de nieuwe . Ik heb ook te horen gekregen toen ik navraag deed over de mogelijkheden tot camper als ik mijn nieuwe Crafter kocht. Tegenwoordig mag je zelf geen dakraam meer monteren , moet allemaal door een erkend installateur gebeuren met attesten.koekie520 schreef: 29 mei 2019, 22:28 Ik snap niet dat heel deze zever nog bezig is.
Ik heb indertijd ook hemel en aarde moeten verzetten om van mijn T4 Califonia op papier een camper te maken ipv. een Break.
Dan heb ik het nog niet over de tuning achteraf.
Ik begin nu uit te kijken wat mijn opties zijn om een T6 California Beach op camperkenteken te krijgen in België. Dealers in mijn buurt zeggen dat het niet kan en dat ik maar een Coast of Ocean moet kopen.
En het rotte is : in een lichte vracht bvb , mag je wél datzelfde dakraam monteren zonder dat ze er op de keuring iets van zeggen ... dat is weer typisch voor dit apenland ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper