
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
HH accu of lader defect?
Re: HH accu of lader defect?
Hahaha klopt. Heb er al erg veel over gelezen, maar of het nou echt verhelderend is. Ik zie door de bomen het bos niet meer
, zeg mij maar die accu is het beste dan koop ik die. Maar iedereen heeft een mening en ervaringen natuurlijk. Maakt het ook wel weer leuk.

- Martens-Tvier
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
- Locatie: Twente
Re: HH accu of lader defect?
Tijdens het rijden zorgt het scheidingsrelais ervoor dat de HH accu(s) en de startaccu door de dynamo ("Lichtmaschine" in het Duits) worden geladen.
Zet je de motor uit, dan schakelt dat relais af en is de HH accu dus gescheiden van de startaccu en kan worden geladen met de lader die aan de walstroom hangt.
Wordt de accu slecht geladen als je rijdt, dan is in ieder geval de accu defect, en is de lader mogelijk nog heel. Dat was bij mij het geval.
Henk reviseert laders, maar er zijn voor rond 200,- ook compatibele laders te koop die je op je type accu kunt instellen en ook het display boven in de bus correct aanstuurt. Ik heb die lader overigens niet.
Zorg in ieder geval ervoor dat je gesloten accu's neemt (bijv. Gel of AGM), anders kan er een explosief gas in je busje terecht komen. Op dit forum is er zat over geschreven.
YMMV
Zet je de motor uit, dan schakelt dat relais af en is de HH accu dus gescheiden van de startaccu en kan worden geladen met de lader die aan de walstroom hangt.
Wordt de accu slecht geladen als je rijdt, dan is in ieder geval de accu defect, en is de lader mogelijk nog heel. Dat was bij mij het geval.
Henk reviseert laders, maar er zijn voor rond 200,- ook compatibele laders te koop die je op je type accu kunt instellen en ook het display boven in de bus correct aanstuurt. Ik heb die lader overigens niet.
Zorg in ieder geval ervoor dat je gesloten accu's neemt (bijv. Gel of AGM), anders kan er een explosief gas in je busje terecht komen. Op dit forum is er zat over geschreven.
YMMV
T4 California Event 2.5 TDi 2003
- Martens-Tvier
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
- Locatie: Twente
Re: HH accu of lader defect?
UPDATE: We zijn net terug van een week kamperen in Zuid Frankrijk. Met volle accu naar Zuid-Frankrijk gereden en daar drie nachten gestaan zonder stroom. Overdag warm, 's nachts bijna 0 graden dus koelkast, kachel ('s avonds) en verlichting aan. Accuspanning was na drie nachten gedaald tot 12,2V.
Toen in 2 uurtjes verder gereden tot tweede camping in Avignon: warm (koelkast aan) en verlichting, iPhone laders etc. Accu was door het rijden weer wat opgeladen maar nog niet helemaal vol. Desondanks ook op de tweede camping drie nachten en 4 dagen gestaan zonder stroom. Accuspanning was na afloop tot 11,7V gedaald maar diepontladings-beveiliging sprak nog niet aan en er zat nog 1 streepje in het display.
Kortom, wat mij betreft bevalt de Exide 140 Ah gel-accu prima.
T4 California Event 2.5 TDi 2003
Re: HH accu of lader defect?
Dat zijn goede berichten!
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver