Hallo, wij zijn in het proces om een geweldige T4 te kopen. Ondertussen denken we na over een zo efficient mogelijke manier van slapen. De bank beneden is om te bouwen, maar boven slapen zou ook mooi zijn. Alleen is zo’n plank bovenin een beperking van het ruimtelijk gevoel vinden wij. Dat bracht ons op het volgende idee, om een soort doek of net te spannen waarop je ligt. Hangmat dus, maar dan liever niet op zo’n manier dat je echt in een vouw ligt. Dus echt op spanning. We vonden op google een geweldige oplossing, een soort stang met doek eraan die je uitrolt en vastmaakt.Onduidelijke beschrijving? Zie foto’s . Het deed ons denken aan een typisch veldbed, voordeel hiervan ook is dat je geen matrass nodig hebt om comfortabel te liggen.
Mijn vraag: is hier iemand die weleens een soortgelijk systeem heeft gemaakt, gezien heeft of heeft overwogen. En zijn er wellicht partijen die dit sterk en goed kunnen maken?
Bijlagen
FD14E1B4-4FF2-4141-B3DD-E731E434F169.jpeg (33.07 KiB) 2778 keer bekeken
Leuk idee maar toch even een paar overwegingen. Boven slapen in een T4 betekent dat er een hefdak in zit of moet komen. Dat betekent ook dat je achterin een vaste bedplank hebt (als het een California is) of moet maken (als het een bus is die omgebouwd is/wordt). Deze vast bedplank kan je niet zomaar weglaten want die is nodig om de carrosserie voldoende stijfheid te geven al je zo'n groot gat in het dak hebt. Dus dat ruimtelijke gevoel is voor een deel toch al weg. Bovendien hou je dan niet meer genoeg lengte over om in het open gedeelte een hangmat van voldoende lengte te plaatsen.
En dat een hangmat zonder matras net zo comfortabel is als een bed met matras, dat lijkt mij een tikje optimistisch.
J vd Pal schreef: 08 mei 2019, 17:53
Dehler gebruikt een vergelijkbaar systeem in hun campers.
Dat klopt, maar volgens mij alleen in de modellen met een vast hoogdak en niet in de varianten met een hefdak. Ik vond deze foto van een Dehler om een beeld te krijgen hoe dat eruit ziet.
jan2009 schreef: 08 mei 2019, 20:53
Een bedplank om de carrosserie de nodige stijfheid te geven ?
Daar is toch het inbouwframe voor bedoeld.
Een hefdak wordt toch ook geleverd zonder bedplank.
In de inbouwinstructie van Westfalia wordt de bedplank toch echt als onderdeel van de dakversterking genoemd. Het inbouwframe bestaat uit vier afzonderlijke delen die weliswaar aan het dak worden bevestigd, en daardoor de dakranden versterken, maar die samen geen stijf geheel vormen. met name het achterste deel is maar een smalle rand. De bedplank verbindt de zijdelen en het achterdeel van het frame en geeft daardoor de stijfheid. Aan de voorzijde wordt dit bereikt doordat het voorste deel veel breder is dan zijdelen en achterdeel.
bobv schreef: 09 mei 2019, 08:47
In mijn bus is over de hele lengte een gat gemaakt zonder verstevigingsframe. Persoonlijk merk ik ook niet dat het de stevigheid van de carrosserie hierdoor is aangetast.
Misschien verschil in dakconstructie tussen een T4 en een T5? De topic starter had het over een T4.
Edit: In de richtijnen voor ombouw van VW zelf staat dat Westfalia een complete versterkingsset levert. Daarbij staat: "Zu diesem Lieferumfang gehört auch eine zweiteilige Bettplatte. Die hintere Bettplatte, im Bereich der C-/D-Säule fest
eingebaut, ist ein tragendes Teil. Es dient der Dachrahmenverstärkung!
Ein Entfall dieser hinteren Bettplatte ist nicht zulässig."
Dus VW geeft aan dat de achterste bedplaat een wezenlijk onderdeel van de dakversterking is en niet mag ontbreken.
In de richtlijnen voor de T5 staat: "Für den Kastenwagen und den Kombi wird von Volkswagen ein Aufstelldach angeboten.
Diese Konstruktion ist von uns erprobt und gewährleistet eine größtmögliche Karosseriesteifigkeit."
Hier wordt niet meer over een bedplaat gesproken, in de T5 is deze blijkbaar niet meer nodig omdat het versterkingsraam zelf voldoende stijfheid geeft.
Hanz schreef: 08 mei 2019, 22:10
In de inbouwinstructie van Westfalia wordt de bedplank toch echt als onderdeel van de dakversterking genoemd. Het inbouwframe bestaat uit vier afzonderlijke delen die weliswaar aan het dak worden bevestigd, en daardoor de dakranden versterken, maar die samen geen stijf geheel vormen. met name het achterste deel is maar een smalle rand. De bedplank verbindt de zijdelen en het achterdeel van het frame en geeft daardoor de stijfheid. Aan de voorzijde wordt dit bereikt doordat het voorste deel veel breder is dan zijdelen en achterdeel.
Ga ze dat in Steggerda maar even vertellen dan. In mijn bus is over de hele lengte een gat gemaakt zonder verstevigingsframe. Persoonlijk merk ik ook niet dat het de stevigheid van de carrosserie hierdoor is aangetast. Ik heb meer het idee dat Westfalia dat frame bedacht heeft om de bedplanken beter en mooier af te kunnen werken/bevestigen.
Ik vind het bewonderingswaardig dat je niks merkt van het feit dat je dak er compleet uitgezaagd is. Hoe de constructie ook is, dit moet merkbaar zijn.
Mijn T4 heeft een SCA hefdak. En bij dit dak scharniert het achterste deel van de bedplank ook omhoog. Zelfs steiler dan het lange deel, zodat er boven de bank lekker veel ruimte is en je makkelijk zonder je kop te stoten spullen uit de bagageruimte of kastjes achter de bank kan pakken.
En je, wanneer je met twee beneden slaapt, veel meer hoofdruimte hebt bij met het hoofdeinde bij de achterklep slapen.
BTW, hoe slapen jullie beneden? Ik dus met hoofdeinde achterin zodat je overdag op het voeteneinde kan zitten en niet op je hoofdkussens zit.
EdEhv schreef: 10 mei 2019, 13:24
Mijn T4 heeft een SCA hefdak. En bij dit dak scharniert het achterste deel van de bedplank ook omhoog.
Mijn informatie ging over een Westfalia versterkingsframe dat uit vier delen bestaat. Het versterkingsframe van SCA is, zover ik weet, één geheel en geeft van zichzelf daardoor waarschijnlijk voldoende stijfheid. Maar misschien kunnen mensen met een SCA hefdak dit bevestigen?
Het zou wel leuk zijn als de topic starter Tim even meldt hoe zijn bus eruit ziet en of daar al een hefdak in zit, en zo ja, wat voor soort. Voordat we hier hele discussies gaan opzetten over de verschillende soorten versterkingsframes en bedplanken en of die al dan niet een ruimtelijk gevoel geven.
Hallo, bijgeleverd zijn foto’s, die zullen wel een indruk geven! We zijn zelf nu nog in het buitenland en is dus lastig in te schatten hoe een dergelijk systeem mogelijk is. Dus het is vooralsnog puur een idee.
Het interieur is in ieder geval niet van een California. Niet zeker of het dak Westfalia is. Er lijkt in ieder geval geen achterste bedplaat in te zitten, op de eerste foto kan je met een beetje moeite de dakscharnieren zien zitten. Op de foto is niet te zien wat die andere plank voor functie heeft en of die vast zit of los. Als het hefdak van een ander fabrikaat is met een stijf verstevigingsframe, dan is de hangmatconstructie wellicht te realiseren.
Hanz schreef: 10 mei 2019, 15:49
Mijn informatie ging over een Westfalia versterkingsframe dat uit vier delen bestaat. Het versterkingsframe van SCA is, zover ik weet, één geheel en geeft van zichzelf daardoor waarschijnlijk voldoende stijfheid. Maar misschien kunnen mensen met een SCA hefdak dit bevestigen?
heb t4 met sca dak, zelf ingebouwd. frame bestaat uit 4 delen die bij montage in de auto met elkaar verbonden worden. bedplank gaat inderdaad vanaf achter omhoog, knikt nog ergens zodat die voor het grootste gedeelte gelijk met het hefdak staat, een zee van ruimte
denk dat je dit frame aan de voorkant misschien wel kunt gebruiken om je bed aan op te hangen.