Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lampje lichtschakelaar na inschakelen uit?

vragen over de T4
Plaats reactie
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Lampje lichtschakelaar na inschakelen uit?

Bericht door paulkr »

De lichtschakelaar van stads- en dimlicht schakelt de verlichting prima aan (en uit) en lijkt normaal te functioneren.
Maar ...

wanneer stadslicht wordt aangezet zonder contactsleutel gaat het groene functielampje wel branden,
doorschakelen naar dimlicht geeft het zelfde effect behalve dat de dimlampen niet aangaan (dit hoort zo toch?)

bij gedraaide contactsleutel (zonder te starten) brandt het groene functielampje wel bij stadslicht maar schakelt uit als het dimlicht aangeschakeld wordt.

dus bij draaiende motor en brandend dimlicht is alleen de symboolverlichting zichtbaar en is er geen groen functielichtje meer zichtbaar.

zekeringen zijn nagelopen, de zelf aangebracht lichtverklikker er ook al tussenuit gehaald, nieuwe schakelaar gekocht en gemonteerd geeft hetzelfde resultaat...

wat nu?

(soortgelijke situatie mbt functieverlichting bij de mistlampschakelaar)
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: Lampje lichtschakelaar na inschakelen uit?

Bericht door paulkr »

VW T4 '92
(wat is een klokkendash? model van het dashboard)
Chris1974
Berichten: 244
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Lampje lichtschakelaar na inschakelen uit?

Bericht door Chris1974 »

Ik heb eentje uit 91, die doet het ook zo. Lampen branden wel.
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: Lampje lichtschakelaar na inschakelen uit?

Bericht door paulkr »

Ook voordat de lichtverklikker (aangesloten volgens de richtlijnen van dit forum) vertoonden de schakelaars (dim- en mistlicht) al dit gedrag.

Ik heb meerdere keren van mensen die de bus huren te horen gekregen dat zij moeizaam kunnen ontdekken of het dimlicht aanstaat bij inschakelen van de verlichting bij schemering (de slechte lichtopbrengst van de T4 is een bekend verschijnsel).
Omdat het groene lampje uitgaat bij stand 2 (dimlicht) lijkt het alsof de verlichting uitgaat. Tijdens schemering of verminderd zicht is er weinig of geen lichtschijnsel te zien op en rond het wegdek, hoewel de lampen goed zijn afgesteld en er een lampenset met hogere lichtwaarden in zit.

Het leek mij een leuke puzzel (en veiliger) om de groene functieverlichting brandend te laten krijgen in standje dimlicht. Uit de reacties maak ik op dat een bekend verschijnsel is.

Iemand met een gouden tip of laten we het hierbij?

Paul
Plaats reactie