Ik heb recent een gel accu 12V /120Ah aangeschaft.
Nadat ik gekocht heb

Zover ik kan vinden laden van gel accu is een gevoelige punt is en liefst niet zomaar direct bij dynamo geladen worden tijdens rijden.
Ik hoop dat er iemand van hier

Ik heb op dit moment alleen accu aan de hand en niet meer.Mickel Moen schreef: 09 mei 2019, 21:40 Het klopt, dat gelaccu’s wat zinniger zijn in het laden. Waar ze slecht tegen kunnen is overladen. Maar een gel kan prima geladen worden door de dynamo alleen het vraagt wat beleid.
Maar eerst maar eens wat meer info.
Waar wordt deze accu geplaatst.
Hoe heb je gekoppeld? Bijvoorbeeld middels een Cyrix relais aan de startaccu?
Hoe dik en lang is de bekabeling tussen startaccu en hh-accu?
Heb je een accumonitor?
Het punt is Gel accu kan niet direct bij dynamo/ start accu geladen worden anders gaat lucht belletjes in accu ontstaan.jan2009 schreef: 13 mei 2019, 11:05 Bovenstaand schema lijkt mij niet handig.
Bij draaiende motor ! heb je die omvormer en ctek lader niet nodig , je kan volstaan met de koppeling naar je startaccu.
En waarom niet gewoon een slim relais als je een standaard dynamo in je bus hebt?
https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/ ... -120a.html
En ga je bij stilstand je HHaccu laden met die omvormer en ctek lader dan ben je alleen maar bezig om je startaccu leeg te trekken.
![]()
Die ctek lader is handig op de camping als je daar op 230 volt kan aansluiten.
Bedankt voor jou reactie. idd het gaat er om goedkoper oplossing dan Dc-DC gel accu lader.guust schreef: 13 mei 2019, 13:01 Wordt wel vaker gedaan om met een omvormer en lader een ander type akku te laden. Is een goedkopere oplossing dan met een battery to battery charger de hh akku te laden plus dat je de lader gelijk kunt gebruiken als je op de camping aan de paal staat.