Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Requiem voor de huishoudaccu
Requiem voor de huishoudaccu
In eerste instantie denk je aan de sifon van de gootsteen of de vuilwatertank.
Dus ramen open en goed laten luchten. En inderdaad na een paar weken was die vieze lucht verdwenen.
Vandaag weer eens een eindje gereden en toen bleek dat de dynamo wel 14,4 V laadt maar dat toen ik de motor afzette op het display de laadwaarde heel snel daalde en uiteindelijk resulteerde in alleen maar streepjes.
En ja hoor de hhaccu overleden. Heeft het ongeveer 10 jaar uitgehouden.
Vandaag gelijk maar een nieuwe, een Varta Professional Dual Purpose LFD140 Accu 12V 140Ah besteld.
Qua maatvoering en positionering accupolen past die precies.
Laatst gewijzigd door Hella op 08 mei 2019, 18:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Requim voor de huishoudaccu
Man, man,
Dat ziet er uit alsof die heeft staan koken en daardoor heel veel druk heeft opgebouwd en is opengebarsten.
'k Wil je niet onnodig ongerust maken, maar ik zou in jouw plaats het laadsysteem eens goed bekijken / uitmeten.
Wie heeft dit ooit al zo gezien??
Dat ziet er uit alsof die heeft staan koken en daardoor heel veel druk heeft opgebouwd en is opengebarsten.
'k Wil je niet onnodig ongerust maken, maar ik zou in jouw plaats het laadsysteem eens goed bekijken / uitmeten.
Wie heeft dit ooit al zo gezien??
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
Re: Requim voor de huishoudaccu
Is deze nieuwe accu wel geschikt voor een afgesloten ruimte? Volgens mij geen gel of agm accu en dus niet gasdicht. Of is de ruimte waar de accu staat goed geventileerd?
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Re: Requim voor de huishoudaccu
Ik denk inderdaad dat er intern kortsluiting heeft plaatsgehad.
Het originele laadsysteem is ooit eens vervangen door een V-tec 7.0 lader.
De afgelopen 6 jaar nooit problemen mee gehad. Wel staat de camper als ik hem niet gebruik continue aan de laadstroom.
Omdat de lader volledig computergestuurd is, zorgt die zelf voor de optimale lading.
Ik denk dat door de druk er een van de gesealde doppen is afgesprongen. Dat was de reden van de vieze lucht.
Daarna is waarschijnlijk het platenpakket omhooggekomen en heeft het deksel opengedrukt.
Heb nergens iets kunnen ontdekken van welke lekkage vanuit de accu dan ook.
En inderdaad de accu die ik heb aangeschaft is geen gel accu.
Hij is onderhoudsvrij en volledig gesloten. Dus komt er geen gas vrij.
Het originele laadsysteem is ooit eens vervangen door een V-tec 7.0 lader.
De afgelopen 6 jaar nooit problemen mee gehad. Wel staat de camper als ik hem niet gebruik continue aan de laadstroom.
Omdat de lader volledig computergestuurd is, zorgt die zelf voor de optimale lading.
Ik denk dat door de druk er een van de gesealde doppen is afgesprongen. Dat was de reden van de vieze lucht.
Daarna is waarschijnlijk het platenpakket omhooggekomen en heeft het deksel opengedrukt.
Heb nergens iets kunnen ontdekken van welke lekkage vanuit de accu dan ook.
En inderdaad de accu die ik heb aangeschaft is geen gel accu.
Hij is onderhoudsvrij en volledig gesloten. Dus komt er geen gas vrij.
Laatst gewijzigd door Hella op 08 mei 2019, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Requim voor de huishoudaccu
Dit heb ik vaker gezien bij accu’s.
Als je geen gel accu terugplaatst zou ik even goed kijken naar het benodigde laadcyclus en met hoeveel Volt dit moet.
Als je geen gel accu terugplaatst zou ik even goed kijken naar het benodigde laadcyclus en met hoeveel Volt dit moet.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Requiem voor de huishoudaccu
Dat een gesloten / onderhoudsvrije accu niet kan gassen is niet waar. Zelfs een AGM kan gassen.
Het is altijd zaak om nauwkeurig de laadwaarden van de fabrikant aan te houden.
Dat een lader het 7 jaar goed gedaan heeft, wil nog niet zeggen, dat deze het nu ook nog goed doet. Ik zou de lader daarom als je de accu aan de lader zet in alle laadfases, dus over meerdere dagen volgen.
Gewoon steeds even de spanning meten met een multimeter. In bulk en absorptiefase frequent. In float en onderhoudsfase 24 uur nadat die fase ingegaan is.
Zo kun je controleren of de gemeten spanning nog overeenstemt met de gegevens van de lader en of deze vallen binnen de laadwaarden van de accu.
Heb je nog een andere lader, zoals een solarlader zou ik die ook checken.
Is alles ok. Dan zal het niet aan de laders liggen.
Het is altijd zaak om nauwkeurig de laadwaarden van de fabrikant aan te houden.
Dat een lader het 7 jaar goed gedaan heeft, wil nog niet zeggen, dat deze het nu ook nog goed doet. Ik zou de lader daarom als je de accu aan de lader zet in alle laadfases, dus over meerdere dagen volgen.
Gewoon steeds even de spanning meten met een multimeter. In bulk en absorptiefase frequent. In float en onderhoudsfase 24 uur nadat die fase ingegaan is.
Zo kun je controleren of de gemeten spanning nog overeenstemt met de gegevens van de lader en of deze vallen binnen de laadwaarden van de accu.
Heb je nog een andere lader, zoals een solarlader zou ik die ook checken.
Is alles ok. Dan zal het niet aan de laders liggen.
Re: Requiem voor de huishoudaccu
Kan het niet gewoon zo zijn dat de accu na een jaar of 10 gewoon op is?
Een (start)accu kan van het ene op andere moment zijn overleden.
Ik twijfel (nog) niet aan de cyclus capaciteiten (laden - onderhouden-druppelen) van de V-tec lader.
Aan de laadpaal staat de lader altijd in de modus van 14,4 V.
Of zou ik die modus moeten veranderen als hij gedurende het winterseizoen on de carport gestald altijd aan de laadstroom staat?
Er zit ook een modus 'onderhoudslading' op.
Een (start)accu kan van het ene op andere moment zijn overleden.
Ik twijfel (nog) niet aan de cyclus capaciteiten (laden - onderhouden-druppelen) van de V-tec lader.
Aan de laadpaal staat de lader altijd in de modus van 14,4 V.
Of zou ik die modus moeten veranderen als hij gedurende het winterseizoen on de carport gestald altijd aan de laadstroom staat?
Er zit ook een modus 'onderhoudslading' op.
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Requiem voor de huishoudaccu
Wat is dat voor lader?
Ik heb er om gezocht maar kan er niets over vinden. Kun je een foto van de lader maken?
Als het een slimme lader is, dan loopt deze zelf alle fases door op basis van spanningsmeting en tijd. Altijd is dit een inschatting van het apparaat, want ook een acculader kan niet met de accu bellen.
Als je de modus onderhoudslading kunt instellen vind ik het een verdachte lader. Meestal is het een ledje wat aangeeft, dat de lader in die fase terecht gekomen is.
De 14,4V modus is een instelling van de maximale laadspanning in de absorptiefase.
Dat zegt nog niets over wat er echt gebeurt. Ook een acculader kan stuk gaan en dingen doen die je liever niet hebt.
De foto is niet het beeld van een accu die gewoon op is en nog te weinig capaciteit heeft. Dit lijkt eerder een accu die te heet geweest is. Wat de oorzaak ook mag zijn. Maar er zijn anderen die daar meer over kunnen vertellen.
Ik heb er om gezocht maar kan er niets over vinden. Kun je een foto van de lader maken?
Als het een slimme lader is, dan loopt deze zelf alle fases door op basis van spanningsmeting en tijd. Altijd is dit een inschatting van het apparaat, want ook een acculader kan niet met de accu bellen.
Als je de modus onderhoudslading kunt instellen vind ik het een verdachte lader. Meestal is het een ledje wat aangeeft, dat de lader in die fase terecht gekomen is.
De 14,4V modus is een instelling van de maximale laadspanning in de absorptiefase.
Dat zegt nog niets over wat er echt gebeurt. Ook een acculader kan stuk gaan en dingen doen die je liever niet hebt.
De foto is niet het beeld van een accu die gewoon op is en nog te weinig capaciteit heeft. Dit lijkt eerder een accu die te heet geweest is. Wat de oorzaak ook mag zijn. Maar er zijn anderen die daar meer over kunnen vertellen.
Re: Requiem voor de huishoudaccu
Het gaat om de volgende lader : CTEC Multi XS 7000 (per ongeluk een typefout gemaakt in mijn eerdere bericht)
Het schijnt een van de meest geavanceerde professionele accu laders te zijn geschikt voor zowel open accus, MF, AGM en de meestde GEL accus.
Bij mij staat hij ingesteld op 14,4 V en als die spanning is bereikt dan gaat de lader automatisch over op druppelladen.
Volgens het instructieboekje kan de lader probleemloos maandenlang aangesloten blijven.
En dat doe ik gedurende de tijd dat ik de camper niet gebruik. Ook houdt hij gelijktijdig de startaccu geladen; want ook de startaccu blijft de gehele winter door op spanning..
Het schijnt een van de meest geavanceerde professionele accu laders te zijn geschikt voor zowel open accus, MF, AGM en de meestde GEL accus.
Bij mij staat hij ingesteld op 14,4 V en als die spanning is bereikt dan gaat de lader automatisch over op druppelladen.
Volgens het instructieboekje kan de lader probleemloos maandenlang aangesloten blijven.
En dat doe ik gedurende de tijd dat ik de camper niet gebruik. Ook houdt hij gelijktijdig de startaccu geladen; want ook de startaccu blijft de gehele winter door op spanning..
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Requiem voor de huishoudaccu
Mooi,
Ik had al zo’n vermoeden dat het een tikfout was. Die Ctek is een hele goede probleemloze lader. Hoewel ook een recente lader kapot kan, vermoed ik nu dat het enkel en alleen aan de accu zal liggen.
Toch zou ik de lader nog even testen met een multimeter, of accumonitor, zoals ik beschreven heb. Kost niks en weet je zeker, dat de lader goed is.
Succes.
Ik had al zo’n vermoeden dat het een tikfout was. Die Ctek is een hele goede probleemloze lader. Hoewel ook een recente lader kapot kan, vermoed ik nu dat het enkel en alleen aan de accu zal liggen.
Toch zou ik de lader nog even testen met een multimeter, of accumonitor, zoals ik beschreven heb. Kost niks en weet je zeker, dat de lader goed is.
Succes.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 10 mei 2019, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Requiem voor de huishoudaccu
Precies, meten is weten, en blijft vreemd dat je accu zo is opgeblazenMickel Moen schreef: 10 mei 2019, 13:41 Mooi,
Ik had al zo’n vermoeden. Ja dat is een hele goede probleemloze lader. Hoewel ook een recente lader kapot kan, vermoed ik nu dat het enkel en alleen aan de accu zal liggen.
Toch zou ik de lader nog even testen met een multimeter, of accumonitor, zoals ik beschreven heb. Kostvniks en weet je zeker, dat de lader goed is.
Succes.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Requiem voor de huishoudaccu
Heb bij mn bus een BT " monitor" ingebouwd, nadat ik er achter kwam dat de achterste accu leeg bleef doordat de zekering stuk was.
De waarden komen overeen met de display tijdens rijden.
Nu mooi overzicht van laden en ontladen in de tijd.
JB
De waarden komen overeen met de display tijdens rijden.
Nu mooi overzicht van laden en ontladen in de tijd.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: Requiem voor de huishoudaccu
Hoi JB,
Ziet er leuk uit. Wat voor "monitor" is dat?
Ziet er leuk uit. Wat voor "monitor" is dat?
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Requiem voor de huishoudaccu
Zie link naar soortgelijk. Heb t alleen via alie voor onder de €20,-.
JB
https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/accu-ac ... ard-detail
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--