Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
achterwiel lagers '91 T4: echt zo lastig te vervangen?
achterwiel lagers '91 T4: echt zo lastig te vervangen?
Mijn ingeplande "we doen even een nieuwe apk vandaag" was toch niet zo heel makkelijk
wat niet-afkeur-wel-adviesdingen, een ruitwenwisser arm waarvan ik al wist dat ie niet goed stond en een losse gastank (duh! da's de reserve die los onder de bank staat) dat gaat allemaal wel.
Ik schrok van de achterwiellagers. Die slijten dus niet gek dat ze ooit vervangen moeten worden. Dat de set 300 euro kost vond ik veel, dat de garagist uit ervaring sprak dat het een enorm #werk is en dat ie een vorige keer een dag is bezig geweest om de oude te verwijderen... dat was helemaal shocking. Hij kon t nog niet zeggen maar schatte t zo 800,- euro in.
Ze moeten vervangen voor de apk dus ik ga t zowiezo doen maar is dat echt zo'n vervelend werk? zitten die echt vaak zo vast dat het een dag werk kan zijn?
wat niet-afkeur-wel-adviesdingen, een ruitwenwisser arm waarvan ik al wist dat ie niet goed stond en een losse gastank (duh! da's de reserve die los onder de bank staat) dat gaat allemaal wel.
Ik schrok van de achterwiellagers. Die slijten dus niet gek dat ze ooit vervangen moeten worden. Dat de set 300 euro kost vond ik veel, dat de garagist uit ervaring sprak dat het een enorm #werk is en dat ie een vorige keer een dag is bezig geweest om de oude te verwijderen... dat was helemaal shocking. Hij kon t nog niet zeggen maar schatte t zo 800,- euro in.
Ze moeten vervangen voor de apk dus ik ga t zowiezo doen maar is dat echt zo'n vervelend werk? zitten die echt vaak zo vast dat het een dag werk kan zijn?
Re: achterwiel lagers '91 T4: echt zo lastig te vervangen?
Ik denk dat IK wel een dag bezig ben ... maar een geoefende garagist?
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar er staat een goede beschrijving op T4 wiki.
https://www.t4-wiki.de/wiki/Radlager

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar er staat een goede beschrijving op T4 wiki.
https://www.t4-wiki.de/wiki/Radlager

Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: achterwiel lagers '91 T4: echt zo lastig te vervangen?
Ik heb ook geen ervaring met het vervangen van de lagers.
Maar Zouden die krengen na 28 jaar niet eens heeeeel erg vastgeroest kunnen zitten?
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Maar Zouden die krengen na 28 jaar niet eens heeeeel erg vastgeroest kunnen zitten?
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Re: achterwiel lagers '91 T4: echt zo lastig te vervangen?
psies Odorf: denk dat ik alleen al een dag bezig ben met het gereedschap verzamelen ;)
Dat vastgeroest zitten is precies waar de garagist t over had, maar met de goede lagerpers zou het toch te doen moeten zijn? Denk dat ik een kleine VW specialist ga zoeken die t wil doen. Als mijn garage t k#twerk vind vind ie t vast niet erg als ik het een ander laat doen ;P
goede link ook: er staat dat een lager zo'n 220K km mee gaat. dan is t bij onze 270k niet onlogisch dat ze vervangen moeten worden
Dat vastgeroest zitten is precies waar de garagist t over had, maar met de goede lagerpers zou het toch te doen moeten zijn? Denk dat ik een kleine VW specialist ga zoeken die t wil doen. Als mijn garage t k#twerk vind vind ie t vast niet erg als ik het een ander laat doen ;P
goede link ook: er staat dat een lager zo'n 220K km mee gaat. dan is t bij onze 270k niet onlogisch dat ze vervangen moeten worden
Re: achterwiel lagers '91 T4: echt zo lastig te vervangen?
Brecht, wat geeft de garage eigenlijk op als afkeur? Ik weet uit mijn tijd in de garage dat de regels omtrent de wiellager bij een APK-keuring erg ruim te interpreteren zijn... Is er teveel speling of hoort de keurmeester het lager (een beetje)? En zijn ze dan ineens aan beide kanten kapot, want dat lijkt me ook vrij onwaarschijnlijk?
Re: achterwiel lagers '91 T4: echt zo lastig te vervangen?
goede vraag.
Aan de andere kant: als er aan de ene kant een stuk is als dat ook erg logisch is bij 270k, dan zou ik t heel naar vinden om nu maar 1 kant te doen.
Maar bedoel je dat het ene lagerprobleem wel een afkeur zal zijn en het andere niet? Zoals ik ze ken zullen ze nml echt niets onnodigs afkeuren en me met een onnodige reparatie afschepen. Normaal zijn ze erg pragmatsich in het oplossen van zaken. Ga t ze wel nog even vragen
Aan de andere kant: als er aan de ene kant een stuk is als dat ook erg logisch is bij 270k, dan zou ik t heel naar vinden om nu maar 1 kant te doen.
Maar bedoel je dat het ene lagerprobleem wel een afkeur zal zijn en het andere niet? Zoals ik ze ken zullen ze nml echt niets onnodigs afkeuren en me met een onnodige reparatie afschepen. Normaal zijn ze erg pragmatsich in het oplossen van zaken. Ga t ze wel nog even vragen
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: achterwiel lagers '91 T4: echt zo lastig te vervangen?
Een dag werk om de lagers achteraan te vervangen ???
Met een D-I-Y setje doe je dat toch zelf , je hoeft niet eens de achterophanging te demonteren . Wiel eraf , remmen eraf en je kan aan de slag .
Duurt heus geen dag hoor , hooguit een paar uurtjes voor diegene die het nog niet gedaan heeft .
De lagers kosten ongeveer 100 a120eur per wielzijde .
Met een D-I-Y setje doe je dat toch zelf , je hoeft niet eens de achterophanging te demonteren . Wiel eraf , remmen eraf en je kan aan de slag .
Duurt heus geen dag hoor , hooguit een paar uurtjes voor diegene die het nog niet gedaan heeft .
De lagers kosten ongeveer 100 a120eur per wielzijde .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: achterwiel lagers '91 T4: echt zo lastig te vervangen?
Ik heb er eens het gereedschap voor gemaakt. Paar bussen en een draadstang. Een pomp en holle cilinder heb ik geleend van op het werk.
Laatste keer dat ik het gedaan heb, was ik er hooguit 2 uurtjes mee bezig. (voor 1)
Als je in de buurt van Antwerpen/Bergen op Zoom zit wil ik de tools wel uitlenen.
Laatste keer dat ik het gedaan heb, was ik er hooguit 2 uurtjes mee bezig. (voor 1)
Als je in de buurt van Antwerpen/Bergen op Zoom zit wil ik de tools wel uitlenen.
Re: achterwiel lagers '91 T4: echt zo lastig te vervangen?
Onlangs voor laten wisselen bij een VW Specialist. Op de bon had de monteur nog even benoemd dat hij ontzettend aan het klooien was geweest omdat het zo vast zat. Was 2.5u bezig voor één zijde (rv).
Normaliter idd een klus die prima zelf kan maar ik durfde het niet aan. Risico op vastzitten is groot en als je alles uit elkaar hebt, lager kapot geramd en het lukt toch niet.. komt ie niet meer weg!
Weet niet in welke omgeving je woont maar genoeg mensen die goede monteurs kennen in alle hoeken van het land
Normaliter idd een klus die prima zelf kan maar ik durfde het niet aan. Risico op vastzitten is groot en als je alles uit elkaar hebt, lager kapot geramd en het lukt toch niet.. komt ie niet meer weg!
Weet niet in welke omgeving je woont maar genoeg mensen die goede monteurs kennen in alle hoeken van het land
