Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
LMM Niet defect, maar wat is het dan? Ducato nu ook powerrrr
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Vanmiddag nog even tijd gehad.
De aanzuigbuis (die van de LMM/luchtfilter naar turbo), zat met behoorlijke speling op turbozijde. Het leek alsof er een afdichting of rubberring ontbrak, want de speling was wel zo'n 2mm.
Ik kon gelijk ook aan de as van de turbo draaien en vond dat hij (naar mijn mening) met teveel weerstand draaide.
Kan er zo'n afdichting in de turbo beland zijn?
Heeft iemand een plaatje met onderdelen van dit deel van een ACV-motor.
Groetjes Egbert
De aanzuigbuis (die van de LMM/luchtfilter naar turbo), zat met behoorlijke speling op turbozijde. Het leek alsof er een afdichting of rubberring ontbrak, want de speling was wel zo'n 2mm.
Ik kon gelijk ook aan de as van de turbo draaien en vond dat hij (naar mijn mening) met teveel weerstand draaide.
Kan er zo'n afdichting in de turbo beland zijn?
Heeft iemand een plaatje met onderdelen van dit deel van een ACV-motor.
Groetjes Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
kan even niet voor de geest halen waar die speling zit, maar als er lucht aangezogen kan worden is die ongefilterd en dus potentieel dodelijk voor turbo en/of motor --->nooit goed!
denk dat als er een rubber afdichting de turbo ingegaan is en daar nog zit dat je het asje niet een beetje zwaar vind draaien, maar heel zwaar... moet eigenlijk heel soepel draaien, een turbo.
denk dat als er een rubber afdichting de turbo ingegaan is en daar nog zit dat je het asje niet een beetje zwaar vind draaien, maar heel zwaar... moet eigenlijk heel soepel draaien, een turbo.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Kijk ook eens of het asje van de turbo niet teveel speling heeft.
Dus in hoogte door hem omhoog en omlaag te drukken.
Tevens ook eens kijken of die geen speling heeft als je er aan trekt of tegen duwt.
Als dat laatste het geval is is de turbo met zekerheid overleden.
Bij het eerste een turbo heeft altijd een klein beetje speling, maar als dit echt overdreven veel is , is die ook kapot.
Tevens zou je dit dan ook moeten kunnen zien aan de turbo, Door er in te kijken eventueel met een spiegel en je zit in het huis krasjes zitten van het schoepenwiel dan is die ook zeker kapot.
Wat we op het werk ook al een keer mee hebben gemaakt is dat de computer regelapp. defect is. en dat hierdoor de auto geen trekkracht meer heeft.
Ik weet niet wat voor computer je in hebt zitten, zijn namelijk 2 uitvoeringen.
1 8 bits met een vacuumslang eraan.
1 16 bits zonder vacuumslang.
bij de eerste kun je het vacuumslangetje nog controleren.
Bij ons op het werk was het toen de 16 bits computer die stuk was.
Hebben toen eerst via Pon een testregelapp. laten komen om hier ook zeker van te zijn. (Voordeel van de dealer)
Dus in hoogte door hem omhoog en omlaag te drukken.
Tevens ook eens kijken of die geen speling heeft als je er aan trekt of tegen duwt.
Als dat laatste het geval is is de turbo met zekerheid overleden.
Bij het eerste een turbo heeft altijd een klein beetje speling, maar als dit echt overdreven veel is , is die ook kapot.
Tevens zou je dit dan ook moeten kunnen zien aan de turbo, Door er in te kijken eventueel met een spiegel en je zit in het huis krasjes zitten van het schoepenwiel dan is die ook zeker kapot.
Wat we op het werk ook al een keer mee hebben gemaakt is dat de computer regelapp. defect is. en dat hierdoor de auto geen trekkracht meer heeft.
Ik weet niet wat voor computer je in hebt zitten, zijn namelijk 2 uitvoeringen.
1 8 bits met een vacuumslang eraan.
1 16 bits zonder vacuumslang.
bij de eerste kun je het vacuumslangetje nog controleren.
Bij ons op het werk was het toen de 16 bits computer die stuk was.
Hebben toen eerst via Pon een testregelapp. laten komen om hier ook zeker van te zijn. (Voordeel van de dealer)
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Zondagmiddag ben ik naar het pittoreske Heerhugowaard gereden (top 114km/u gehaald op Afsluitdijk), alwaar René klaarstond met zijn VAG-com.
Na het wissen van diverse opgebouwde storingsmeldingen kon het uitmeten beginnen.
Resultaat : gaat niet in noodloop en gevraagde turbodruk wordt net niet bereikt.
Waste-gate hoeft niet aangesproken te worden.
Turbo komt ontzettend traag op gang.
Er zat een gat in de intercooler, die René dichtgesmeerd heeft en het leek daarmee opgelost te zijn.
Maar helaas geen verandering van Turbo-effect.
Nogmaals met slangetjes/kleppen e.d. omwisselen gaf geen resultaat.
De conclusie die wij er uittrokken was dat de turbo wellicht te zwaar liep en niet het hoge toerental zou halen.
Ik ben vandaag na wat telefoontjes terecht gekomen bij Fa Schaap&Bron in Joure, waar ze een turbo op voorraad hebben.
Ik heb hun monteur dit voorgelegd en hij had sterk het vermoeden dat de motor te weinig brandstof krijgt. (verstopping/ inspuittijdstip/ distributie verschoven o.i.d.). Dit is met VAG-com niet altijd te zien .
Ik heb met hem een afspraak gemaakt voor woensdagmiddag om het op te lossen en tevens APK-tje.
Dus woensdagavond kom ik met het antwoord (hoop ik).
René, bedankt voor je hulp. (je hebt je zondagmiddagkerkdienst moeten missen, sorry hiervoor).
Groetjes Egbert
Na het wissen van diverse opgebouwde storingsmeldingen kon het uitmeten beginnen.
Resultaat : gaat niet in noodloop en gevraagde turbodruk wordt net niet bereikt.
Waste-gate hoeft niet aangesproken te worden.
Turbo komt ontzettend traag op gang.
Er zat een gat in de intercooler, die René dichtgesmeerd heeft en het leek daarmee opgelost te zijn.
Maar helaas geen verandering van Turbo-effect.
Nogmaals met slangetjes/kleppen e.d. omwisselen gaf geen resultaat.
De conclusie die wij er uittrokken was dat de turbo wellicht te zwaar liep en niet het hoge toerental zou halen.
Ik ben vandaag na wat telefoontjes terecht gekomen bij Fa Schaap&Bron in Joure, waar ze een turbo op voorraad hebben.
Ik heb hun monteur dit voorgelegd en hij had sterk het vermoeden dat de motor te weinig brandstof krijgt. (verstopping/ inspuittijdstip/ distributie verschoven o.i.d.). Dit is met VAG-com niet altijd te zien .
Ik heb met hem een afspraak gemaakt voor woensdagmiddag om het op te lossen en tevens APK-tje.
Dus woensdagavond kom ik met het antwoord (hoop ik).
René, bedankt voor je hulp. (je hebt je zondagmiddagkerkdienst moeten missen, sorry hiervoor).
Groetjes Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Ik denk niet dat hij dat gemist heeftEgbert&Manon schreef:René, bedankt voor je hulp. (je hebt je zondagmiddagkerkdienst moeten missen, sorry hiervoor).Groetjes Egbert

Maar mocht het de turbo kunnen zijn, kijk dan eens op de site van turboworld
http://www.turboworld.nl/
En dan vooral het turbohandboek downloaden, er gaat een wereld voor je open

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Als je naar fig 7.15 op de site van http://www.turboworld gaat, dan zie je het plaatje van wat René en ik vermoeden.
Egbert
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Na af en toe uitvallen en weer regelmatig power, is het zo'n anderhalve week geleden overgegaan naar kompleet futloos. (al na 50000km)Egbert&Manon schreef:Ik ben vanmiddag bijna thuis met de Ducato van de zaak.
motorstoringslampje brandt en nauwelijks power.
Ik moet morgen ook hier maar een afspraak voor maken.
Ik gok op LMM.
Hoe is het mogelijk 2 slome bakken voor de deur![]()
Egbert
Aangezien we de wagens bij de Vakgarage in onderhoud hebben, heeft de Duc daar 3 dagen gestaan, maar ze kwamen er niet uit. (ook geen software om het uit te lezen).
Afgelopen dinsdag eindelijk bij de Fiat garage gebracht en vanmiddag eindelijk klaar.
-LMM dfect
-EGR dichtgekoekt, hierbij heeft de turbo loslatende stukjes van die zooi opgezogen
-Turboschoep defect (dus turbo)
-Bij het (de)monteren van de (nieuwe) turbo is er een schroefje ongezien in het inlaattraject terecht gekomen.

-2e nieuwe turbo geplaatst

En nu powerrrrr


Zelfs bij 125km/u grijpt de turbo bij 2500tpm in en gaat weerals een speer.
Dit effect had ik nog niet eerder meegemaakt, ik dacht dat de 5e versnelling een overdrive was!
Dus enorm verschil bij schone EGR en nieuwe LMM en turbo.
Systeem van Fiat (JTD) en VW (TDI) verschilt niet veel van elkaar, dus dit kan ook met een TDI voorkomen!
Groetjes Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
http://www.weetjewel.nl/forum/viewtopic ... cb2bac51f6sjaak schreef:Ben ik nog wel reuze benieuwd wat er met je T4 is?????
http://www.weetjewel.nl/forum/viewtopic ... highlight=
Kijkhier maar eens naar
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel