Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stuurbekrachtiging lek

vragen over de T4
Plaats reactie
frank wassenaar
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 okt 2015, 01:54

stuurbekrachtiging lek

Bericht door frank wassenaar »

De olie in het reservoir van m'n stuurbekrachtiging zakt steeds, en tijdens het sturen klinkt een vreemd geluid.
Ik laat het wel repareren (tips welkom) en bestel olie, maar... kan het in de tussentijd kwaad om te blijven rijden?

Dank, Frank
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: stuurbekrachtiging lek

Bericht door de smederij »

hoi frank

ik rij al jaren rond met een stuurbekrachtiging die klinkt of ik een zandbak aan het leegscheppen ben.
ook lekte deze op de keerringen en zakte af .
ik heb toen een flesje gehad van een bekende monteur uit froombosch dat moest ik er maar ingooien dat zou de keerringen weer soepel maken .
en het lekken zou stoppen .en dit gebeurde ook geluid werd iets minder
het is een lapmiddel maar het proberen waard.
bij mijn stuurbekrachtiging werkte het.

groet ronald
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: stuurbekrachtiging lek

Bericht door Sjoerds »

Ik heb het gehad dat de (stalen) leiding op het stuurhuis was doorgesleten/getrild door licht contact met de uitlaat. Schijnt ook vaker voor te komen omdat deze vlak langs elkaar lopen. Ik zou alles goed schoonspuiten en ontvetten , bijvullen en dan paar keer naar links en rechts draaien, dan moet je die lekkage vrij snel kunnen vinden, lijkt me.

En om te terug te komen op je vraag, dat ligt eraan hoe hard het niveau zakt. Als je ervoor kunt zorgen dat er altijd genoeg olie in zit, dan kun je er zonder problemen mee blijven rijden.
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: stuurbekrachtiging lek

Bericht door Jonathan L »

de smederij schreef: 23 jun 2019, 23:21 hoi frank

ik heb toen een flesje gehad van een bekende monteur uit froombosch dat moest ik er maar ingooien dat zou de keerringen weer soepel maken .
en het lekken zou stoppen .en dit gebeurde ook geluid werd iets minder
het is een lapmiddel maar het proberen waard.
bij mijn stuurbekrachtiging werkte het.
Wat voor spul is dat dan?
frank wassenaar
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 okt 2015, 01:54

Re: stuurbekrachtiging lek

Bericht door frank wassenaar »

Mijn garagist heeft nieuwe afdichting - koperen ringen onder de banjo-bout van de stuurbekrachtigingspomp - gemonteerd. Lekkage opgelost. Een tip dus aan anderen om hier eerst mee te beginnen, voor rigoureuzere zoektochten en revisies te overwegen.

Op het plaatje is te zien waar die bout ongeveer zit (als je de bodemplaat weg haalt is-ie rechts vooraan te zien, al is het plaatje misschien niet van een T4).
Bijlagen
banjo bout stuurbekrachtingspomp.jpg
banjo bout stuurbekrachtingspomp.jpg (22.18 KiB) 1266 keer bekeken
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: stuurbekrachtiging lek

Bericht door busbart »

knijp ook even in de harmonika manchetten die aan het stuurhuis zitten, pas wel op, als ze volzitten kan de olie eruit spuiten! in dat geval helpt alleen het wisselen van het stuurhuis.
Groet, Bart
Plaats reactie