Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
verbruik T4
verbruik T4
Normaal rijdt de bus 1/13 gemiddeld. Dit zijn gemiddelden van een tank waar 800km mee gereden is, varierend van 33km tot 250 km per rit. Nu ben ik met stomheid verbaasd dat in de bergen, in slovenië, de bus 1/14,5 heeft gereden. Veel in z'n 1 omhoog, maar wel afstanden van 400km per keer gereden. Nu ik terug ben in NL lijkt m'n motor een jetlag te hebben: hij rijdt plotseling 1/12... Het zijn geen drastische verschillen, maar ik ben toch wel erg benieuwd waar het verschil hem in kan zitten. Maken langere afstanden zóveel uit? kan het door de brandstof komen (minder verdund ofzo)? of is hier nou niet echt een peil op te trekken.
Ben benieuwd!
Ben benieuwd!
Re: verbruik T4
en veel in 1 omhoog betekend ook veel zonder gas naar beneden
dat zijn bijna gratis kilometers
dat zijn bijna gratis kilometers

Happy with the
Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm

2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Re: verbruik T4
Het kan inderdaad verschillend zijn. Ik heb zelf in Spanje een stuk van 370 km 1/19 gereden ! Vlak en achter een andere grote camper aan. Terwijl ik de hele vakantie gemiddeld op 1/12,5 kwam met 5000 km.
T4 2002 2.5 TDI ajt gechipt naar 135 pk.
Re: verbruik T4
Mijn atmosferische 1.9 diesel heeft een langdurig gemiddelde van ongeveer 1/17 (5,8 l/100 km). Anders gezegd: na zowat 1200 km moet er getankt worden.
Op lange afstanden met een constante snelheid is het verbruik laag. Als je veel van snelheid moet veranderen of korte(re) afstanden aflegt, gaat het omhoog. Bij de vorige eigenaar was het op een gegeven moment 1/8! Aanhangwagen erachter, zowel het busje als de aanhangwagen zwaar beladen en transporten dwars door een stadscentrum.
Indien je constant op topsnelheid rijdt, zal het verbruik ook hoger liggen dan als je het wat rustiger aan doet.
Zoals Black Bulli zegt: er zijn veel variabelen.
Op lange afstanden met een constante snelheid is het verbruik laag. Als je veel van snelheid moet veranderen of korte(re) afstanden aflegt, gaat het omhoog. Bij de vorige eigenaar was het op een gegeven moment 1/8! Aanhangwagen erachter, zowel het busje als de aanhangwagen zwaar beladen en transporten dwars door een stadscentrum.
Indien je constant op topsnelheid rijdt, zal het verbruik ook hoger liggen dan als je het wat rustiger aan doet.
Zoals Black Bulli zegt: er zijn veel variabelen.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Re: verbruik T4
heb met mn 2.5 tdi 88pk ook in Kroatie 1:14,5 gereden,berg op en af...
snelweg terug 1:12 verder onderweg 1 : 13,5
met een caravan er achter de heen weg 1:10

snelweg terug 1:12 verder onderweg 1 : 13,5

met een caravan er achter de heen weg 1:10

- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: verbruik T4
In de zomer ligt het verbruik lager als in de winter door een lagere luchtdichtheid.
Met andere woorden, minder kracht nodig om door de lucht heen te beuken met je auto met een luchtweerstand van een zeecontainer..
Hoewel een T4 met caravelleneus had dacht ik een Cw waarde van 0.35
Met andere woorden, minder kracht nodig om door de lucht heen te beuken met je auto met een luchtweerstand van een zeecontainer..
Hoewel een T4 met caravelleneus had dacht ik een Cw waarde van 0.35
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: verbruik T4
Zo! Dat is netjes.. en ik maar een 1.9 nemen omdat ik dacht dat het zuiniger zou zijnmotorjan schreef: 23 jul 2019, 11:28 heb met mn 2.5 tdi 88pk ook in Kroatie 1:14,5 gereden,berg op en af...![]()
snelweg terug 1:12 verder onderweg 1 : 13,5![]()
met een caravan er achter de heen weg 1:10![]()

- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: verbruik T4
! Dat is netjes.. en ik maar een 1.9 nemen omdat ik dacht dat het zuiniger zou zijn 
Ik denk verkeerde zuinigheid..

Ik denk verkeerde zuinigheid..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: verbruik T4
een 1.9 moet zodanig hard werken in de T4 , dat hij meer verbruikt dan de 2.5TDI (die geen moeite heeft met het gewicht van de T4)DavidJohn schreef: 23 jul 2019, 18:59Zo! Dat is netjes.. en ik maar een 1.9 nemen omdat ik dacht dat het zuiniger zou zijnmotorjan schreef: 23 jul 2019, 11:28 heb met mn 2.5 tdi 88pk ook in Kroatie 1:14,5 gereden,berg op en af...![]()
snelweg terug 1:12 verder onderweg 1 : 13,5![]()
met een caravan er achter de heen weg 1:10![]()
![]()
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: verbruik T4
Zal voor auto's ook wel gelden, net als voor fietsen: de rolweerstand is in de zomer ook beduidend lager. Het rubber van de banden blijkt ook temperatuurgevoelig.Multivan Generation schreef: 23 jul 2019, 12:16 In de zomer ligt het verbruik lager als in de winter door een lagere luchtdichtheid.
Met andere woorden, minder kracht nodig om door de lucht heen te beuken met je auto met een luchtweerstand van een zeecontainer..
Hoewel een T4 met caravelleneus had dacht ik een Cw waarde van 0.35
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994