Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koppelingspedaal dat blijft hangen
-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19
koppelingspedaal dat blijft hangen
Hoi,
Gisteren naar huis gekomen van verlof en onderweg is het koppelingspedaal blijven hangen. Er zat geen tegendruk meer op. Enkel de laatste paar cm zat nog druk op waardoor ik eigenlijk wel gewoon kon schakelen maar de pedaal bleef van achter hangen.Ik heb enkele foto's getrokken van het pompje dat onder het pedaal. Zoals je kan zien blijft het ingedrukt hangen en als ik het pedaal handmatig terug uitrek blijft hij ook gewoon "van boven" hangen.Ik heb een T4 syncro van december 1998. iemand een idee? Is dit ernstig. kan ik nog tot aan de garage rijden of ga ik dan nog meer schade toebrengen?
alvast bedankt,
Kristien
Gisteren naar huis gekomen van verlof en onderweg is het koppelingspedaal blijven hangen. Er zat geen tegendruk meer op. Enkel de laatste paar cm zat nog druk op waardoor ik eigenlijk wel gewoon kon schakelen maar de pedaal bleef van achter hangen.Ik heb enkele foto's getrokken van het pompje dat onder het pedaal. Zoals je kan zien blijft het ingedrukt hangen en als ik het pedaal handmatig terug uitrek blijft hij ook gewoon "van boven" hangen.Ik heb een T4 syncro van december 1998. iemand een idee? Is dit ernstig. kan ik nog tot aan de garage rijden of ga ik dan nog meer schade toebrengen?
alvast bedankt,
Kristien
Re: koppelingspedaal dat blijft hangen
Hoi Kristien, kan je met de tip van je teen de pedaal terug naar achter brengen? En dan opnieuw schakelen?
Ik had eind vorig jaar hetzelfde voor, is probleem met koppelingspomp. Omdat er nergens een lek te zien was, hebben ze toen meteen beide pompen vervangen, was iets van een 400 euro incl werk en BTW
Nu maar hopen dat iemand nog een andere suggestie heeft
grtz Bart
Ik had eind vorig jaar hetzelfde voor, is probleem met koppelingspomp. Omdat er nergens een lek te zien was, hebben ze toen meteen beide pompen vervangen, was iets van een 400 euro incl werk en BTW



Nu maar hopen dat iemand nog een andere suggestie heeft

grtz Bart
-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19
Re: koppelingspedaal dat blijft hangen
Ja ik moet geen moeite doen om het pedaal terug op zijn normale plaats te krijgen. Schakelen gaat ook prima..heb hier al gelezen dat het met ontluchten te maken kan hebben.Maar heeft dit te maken met het ontluchten van de remmen??
Re: koppelingspedaal dat blijft hangen
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Re: koppelingspedaal dat blijft hangen
Iemand hetzelfde probleem met een T 5 ?
( niet terug verende koppelings pendaal , laatste stukje werk nog wel....)
( niet terug verende koppelings pendaal , laatste stukje werk nog wel....)
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 03 mei 2019, 12:23
- Locatie: Zoetermeer
Re: koppelingspedaal dat blijft hangen
Zelfde probleem gehad met mijn T4. De koppelingcilinder bleek van binnen lek te zijn waardoor de druk wegviel. Ik heb beide cilinders ( op de bak en bij het pedaal ) vervangen en het probleem was opgelost.
Check eerst even de leidingen of er geen lekkage is want dat kan natuurlijk ook! Dit zie je snel genoeg als je ergens olie ziet.
Check eerst even de leidingen of er geen lekkage is want dat kan natuurlijk ook! Dit zie je snel genoeg als je ergens olie ziet.
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 21 okt 2018, 00:25
Re: koppelingspedaal dat blijft hangen
Paar weken geleden gestrand op de Oostenrijkse snelweg met dit euvel. 3 uur verder op een zondag afgegooid door de lokale ANWB. Koppeling werkt met 2 drukcylinders. Een bij je pedaal en de andere in je bak. De cylinders gebruiken hetzelfde reservoir als de remmen. Alleen de aanzuig van de olie zit hoger dan de aanzuig van de remmen. Olie was lager gekomen dus. Even bijgevuld en ontlucht en we konden weer verder.
Re: koppelingspedaal dat blijft hangen
Dat is wel fijn, want dan merk je dat je remolie verliest voordat je de remmen kwijt bent. Liever geen koppeling dan geen remmen.RonaldTakkie schreef: 25 sep 2019, 19:22De cylinders gebruiken hetzelfde reservoir als de remmen. Alleen de aanzuig van de olie zit hoger dan de aanzuig van de remmen.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Re: koppelingspedaal dat blijft hangen
Dit hoeft geen lekkage te zijn.Dat is wel fijn, want dan merk je dat je remolie verliest voordat je de remmen kwijt bent.
Je remblokken slijten dan zakt de rem olie duurt lang maar hij zakt wel.
Dan heb je te weinig olie maar geen lekkage.


Re: koppelingspedaal dat blijft hangen
Is het, door mijzelf, goed thuis te doen om de cilinder onder het pedaal te vervangen bij een T4 TDi van 1999?
Ook de cilinder bij de bak gelijk vervangen?
Ook de cilinder bij de bak gelijk vervangen?