Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.
Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.
Zonder fietsendrager en fietsen gaat dat inderdaad niet gemakkelijk. Origineel zitten op mijn California 900N veren en dat is niet genoeg om de klep met drager en bagagebox omhoog te houden. Daarom de keus voor deze zwaardere veren. Ze zitten er alleen maar op tijdens de vakantie, omwisselen kost een minuut of vijf.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 01 feb 2019, 11:35
Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.
Welk type Fiamma hebben jullie?Edjegsa schreef: 16 apr 2019, 12:19 [quote=Zuidewind55 post_id=445049 time=<a href="tel:1555323223">1555323223</a> user_id=13841]
[quote=Edjegsa post_id=445048 time=<a href="tel:1555322129">1555322129</a> user_id=11511]
wij rijden met de e-bikes op fiama zonder de accu's nog nooit problemen gehad :)
[/quote]
met deze....:)
Bedankt voor de foto!
[/quote]
Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.
Vandaag voor het eerst onze beider E-bikes op de Fiamma fietsendrager vervoerd.
Het zijn 2 speed pedelecs van Sparta waarbij de accu in het frame is geïntegreerd en dus niet kan worden uitgenomen.
Elk wegen de fietsen ongeveer 28-29 kg.
Omdat op de fietsendrager staat dat er max 60 kg op mag/kan worden vervoerd het toch geprobeerd (ik ga er van uit dat in de TUV keuring toch ook nog enige speling/veiligheidsmarge in het echte max draagvermogen zit).
Wel de beide bikes met extra spanbanden goed vastgesjord aan het fietsendragerframe zodat ze tijdens het rijden niet zouden kunnen bewegen.
Ook de pootjes die afsteunen op de achterbumper nog eens goed afgesteld.
En zie, geen enkel probleem tijdens het rijden met het gewicht op deze fietsendrager.
Wel is het op de drager tillen een hele klus omdat er vrij hoog moet worden getild.
Maar met zijn tweeën (beiden toch 60+) ging dat redelijk goed.
Het zijn 2 speed pedelecs van Sparta waarbij de accu in het frame is geïntegreerd en dus niet kan worden uitgenomen.
Elk wegen de fietsen ongeveer 28-29 kg.
Omdat op de fietsendrager staat dat er max 60 kg op mag/kan worden vervoerd het toch geprobeerd (ik ga er van uit dat in de TUV keuring toch ook nog enige speling/veiligheidsmarge in het echte max draagvermogen zit).
Wel de beide bikes met extra spanbanden goed vastgesjord aan het fietsendragerframe zodat ze tijdens het rijden niet zouden kunnen bewegen.
Ook de pootjes die afsteunen op de achterbumper nog eens goed afgesteld.
En zie, geen enkel probleem tijdens het rijden met het gewicht op deze fietsendrager.
Wel is het op de drager tillen een hele klus omdat er vrij hoog moet worden getild.
Maar met zijn tweeën (beiden toch 60+) ging dat redelijk goed.
Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.
Beste Ton,
Wanneer je elektrische fietsen mee wil nemen zou ik kiezen voor een fietsendrager op de trekhaak welke is te kantelen.
Op mijn vorige T4 had ik een Fiamma drager op de achterklep welke in het plaatwerk bovenaan toch wat deukjes had veroorzaakt. Bij mijn huidige T4 zit de originele VW drager (Votex) welke dit probleem niet heeft.
Wij hebben juist voor lichte sportfietsen gekozen om deze makkelijk achterop te zetten en ook nog om de achterklep open te kunnen doen, zie bijlage: Maar bij zwaardere elektrische fietsen is dit geen optie, ik zou voor elektrische fietsen kiezen met een afneembare accu, motor en accu midden in het frame.
Voordeel fietsendrager op trekhaak:
- makkelijker op te laden
- hangt niet aan de achterklep met dit extra gewicht
- als deze is te kantelen kan de achterklep nog open
Wij hebben een afneembare trekhaak van Westfalia welke 2000kg mag trekken, dus waarschijnlijk ook een behoorlijke last kan dragen.
Groetjes,
Arjan
Wanneer je elektrische fietsen mee wil nemen zou ik kiezen voor een fietsendrager op de trekhaak welke is te kantelen.
Op mijn vorige T4 had ik een Fiamma drager op de achterklep welke in het plaatwerk bovenaan toch wat deukjes had veroorzaakt. Bij mijn huidige T4 zit de originele VW drager (Votex) welke dit probleem niet heeft.
Wij hebben juist voor lichte sportfietsen gekozen om deze makkelijk achterop te zetten en ook nog om de achterklep open te kunnen doen, zie bijlage: Maar bij zwaardere elektrische fietsen is dit geen optie, ik zou voor elektrische fietsen kiezen met een afneembare accu, motor en accu midden in het frame.
Voordeel fietsendrager op trekhaak:
- makkelijker op te laden
- hangt niet aan de achterklep met dit extra gewicht
- als deze is te kantelen kan de achterklep nog open
Wij hebben een afneembare trekhaak van Westfalia welke 2000kg mag trekken, dus waarschijnlijk ook een behoorlijke last kan dragen.
Groetjes,
Arjan
Laatst gewijzigd door kroonhome op 27 apr 2019, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 01 feb 2019, 11:35
Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.
Bedankt voor jullie reacties, stel het zeer op prijs! Ik ga op zoek naar een goede drager voor op de trekhaak dat spreekt me toch het meeste aan.
Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.
Waar vind je eigenlijk gasveren met een dergelijke uitwerpkracht (1250nm) die ook nog passen op je T4?
Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.
Die zijn (meestal, nu even niet) hier https://busschmiede.de/T4-Gasdruckfeder ... nfertigung te koop. Soms ook op Marktplaats of hier op het forum.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.
Je hebt ook nog deze, speciaal voor e-bikes: laag op het chassis gemonteerd, dus niet hoog tillen, en je kunt ze opzij draaien zodat de klep of de deuren open kunnen.
Wel ontzettend prijzig!

Wel ontzettend prijzig!

Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.
Wij hebben er ook aan zitten denken. Heb je dan ook de bevestigingspunten op de klep en de stijl verstevigd? Wij hebben voorbeelden gezien waar ze waren uitgescheurd, en dan ben je niet blij...J vd Pal schreef: 16 apr 2019, 20:22 Zonder fietsendrager en fietsen gaat dat inderdaad niet gemakkelijk. Origineel zitten op mijn California 900N veren en dat is niet genoeg om de klep met drager en bagagebox omhoog te houden. Daarom de keus voor deze zwaardere veren. Ze zitten er alleen maar op tijdens de vakantie, omwisselen kost een minuut of vijf.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.
Ik heb niets verstevigd, zoals gezegd ze zitten er alleen tijdens de vakantie op, 3-4 weken per jaar en voorlopig gaat dat goed. Ik dacht ooit gelezen te hebben dat problemen met verbuigen enzo alleen was bij de oudere modellen en dat er later verstevigingen zijn aangebracht en dikker materiaal is gebruikt.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver