Bij dit soort problemen is het zaak om systematisch de mogelijke oorzaken uit te sluiten.
Je schrijft dat er stilstaand geen probleem is maar dat de ramen beslaan zodra je de ventilator aanzet. Het lijkt er dus op dat de ventilator het vocht naar binnen blaast. Dit kan vochtige lucht van buiten zijn; het is de laatste weken behoorlijk nat geweest. Het kan ook vocht zijn dat zich ergens in de auto bevindt.
Als je de ventilatie op recirculatie zet dan blaas je de lucht binnen de auto in het rond en komt er in principe geen buitenlucht binnen. Als de ramen dan beslaan dan weet je dat ergens in de auto (teveel) vocht zit en moet je de zoektocht daarop richten.
Als de ramen niet beslaan, zet dan de recirculatie weer uit zodat er buitenlucht naar binnen wordt geblazen. Als dan de ramen beslaan dan weet je dat dit door vochtige buitenlucht komt. In dat geval moet je verder zoeken waarom de kachel/ventilatie de zaak niet droog krijgt. Doet de kachel het wel? Wordt de lucht wel langs de verwarming geleid? Werken alle kleppen nog goed en komt de luchtstroom uit de juiste openingen?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Vocht? Niet te ontwasemen
Re: Vocht? Niet te ontwasemen
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- arjanzevenaar
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: Vocht? Niet te ontwasemen
ja precies, stap voor stap gaan kijken wat er gebeurt. Werkt je airco voor de volle 100% ? Doet je kachel het ?
Ik heb geen airco maar mijn ervaring is dat het ontwasemen bij een koude motor bij de T4 niet echt vlot gaat. Je verdamper is na enkele seconden koud zodra de motor start, deze ontrekt dus direct vocht, als je deze uitzet zal het vocht niet meer blijven "plakken" in de verdamper maar daarna condenseren op de koudste plek in de auto, dat is meestal de voorruit vooral als je net koude lucht daartegen hebt geblazen. Het is dus normaal dat je voorruit direct beslaat zodra je de airco uitzet. Als je wilt ontvochten is de regel dat je de lucht eerst koud maakt, daarna verwarmt en dan weer koud maakt, een soort van 3 traps raket. De eerste trap ontvochtigt, de tweede trap maak je de lucht warm (dit is dus droge lucht) om met de derde trap de lucht de gewenste temperatur te geven. dit zorgt voor droge lucht, dit wordt dan ook wel geen airco genoemd maar een automatisch klimaat systeem, daar hebben ze veel benamingen voor in de autoindustrie. De T4 heeft dat niet, hier moet je het zelf doen. Ik weet niet hoe de warmtewisselaars zijn geschakeld in de T4 maar mijn vermoeden is dat deze de lucht eerst koud maakt en daarna warm maar dat maakt eigenlijk ook niet zoveel uit. Als je dus wilt ontvochtigen moet je alles volluit aan zetten, de kachel, de airco en de ventilator op zijn hoogste stand bij een warme motor. Hierdoor ontvochtig je dus maximaal. Als na een uur nog steeds de ramen vochtig zijn dan is er zeker wat aan de hand met de slangen of met warmtewisselaars of is de lucht in de bus erg vochtig door andere oorzaken.
Ik heb geen airco maar mijn ervaring is dat het ontwasemen bij een koude motor bij de T4 niet echt vlot gaat. Je verdamper is na enkele seconden koud zodra de motor start, deze ontrekt dus direct vocht, als je deze uitzet zal het vocht niet meer blijven "plakken" in de verdamper maar daarna condenseren op de koudste plek in de auto, dat is meestal de voorruit vooral als je net koude lucht daartegen hebt geblazen. Het is dus normaal dat je voorruit direct beslaat zodra je de airco uitzet. Als je wilt ontvochten is de regel dat je de lucht eerst koud maakt, daarna verwarmt en dan weer koud maakt, een soort van 3 traps raket. De eerste trap ontvochtigt, de tweede trap maak je de lucht warm (dit is dus droge lucht) om met de derde trap de lucht de gewenste temperatur te geven. dit zorgt voor droge lucht, dit wordt dan ook wel geen airco genoemd maar een automatisch klimaat systeem, daar hebben ze veel benamingen voor in de autoindustrie. De T4 heeft dat niet, hier moet je het zelf doen. Ik weet niet hoe de warmtewisselaars zijn geschakeld in de T4 maar mijn vermoeden is dat deze de lucht eerst koud maakt en daarna warm maar dat maakt eigenlijk ook niet zoveel uit. Als je dus wilt ontvochtigen moet je alles volluit aan zetten, de kachel, de airco en de ventilator op zijn hoogste stand bij een warme motor. Hierdoor ontvochtig je dus maximaal. Als na een uur nog steeds de ramen vochtig zijn dan is er zeker wat aan de hand met de slangen of met warmtewisselaars of is de lucht in de bus erg vochtig door andere oorzaken.
Re: Vocht? Niet te ontwasemen
Arjan, in jouw geval van alles aan zou ik ook nog een of twee ramen op een kier zetten zodat het vocht er wat sneller uitgeblazen kan worden.
en kijk nu eens op een koude avond, als de voorrruit net na een rit begint te "bedampen" waar dat dan begint, links en rechtsonder in de hoeken van het raam? 10 tegen een dat je voorruit lekt!
en kijk nu eens op een koude avond, als de voorrruit net na een rit begint te "bedampen" waar dat dan begint, links en rechtsonder in de hoeken van het raam? 10 tegen een dat je voorruit lekt!

Groet, Bart
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Vocht? Niet te ontwasemen
Vandaar dat ik hiermee begon..Hanz schreef: 17 dec 2019, 11:45 Bij dit soort problemen is het zaak om systematisch de mogelijke oorzaken uit te sluiten.
Je schrijft dat er stilstaand geen probleem is maar dat de ramen beslaan zodra je de ventilator aanzet. Het lijkt er dus op dat de ventilator het vocht naar binnen blaast. Dit kan vochtige lucht van buiten zijn; het is de laatste weken behoorlijk nat geweest.
Interieurluchtfilters 1x per jaar of iedere 15000 km vervangen deed ik altijd..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- arjanzevenaar
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: Vocht? Niet te ontwasemen
Ligt eraan hoe nat het buiten is maar meestal is het buiten minder vochtig dan binnen dan helpt dat ook.busbart schreef: 17 dec 2019, 12:04 Arjan, in jouw geval van alles aan zou ik ook nog een of twee ramen op een kier zetten zodat het vocht er wat sneller uitgeblazen kan worden.
en kijk nu eens op een koude avond, als de voorrruit net na een rit begint te "bedampen" waar dat dan begint, links en rechtsonder in de hoeken van het raam? 10 tegen een dat je voorruit lekt!![]()
Het belangrijkste is koelen en verwarmen tegelijk. Hoe groter de temperatuur verschillen hoe beter je ontvochtigd. Ook hoe vaker je dit herhaalt hoe droger de lucht wordt. Dus ramen open zetten helpt echter maar na een tijdje kan je beter alles dichtzetten en verse lucht via de verwarming naar binnen laten stromen. Deze wordt dan ook direct ontvochtigd.
Re: Vocht? Niet te ontwasemen
Bedankt voor jullie tips.
Ik ga er weer mee aan de gang. Ik update mijn progress.
Wederom bedankt allemaal
Ik ga er weer mee aan de gang. Ik update mijn progress.
Wederom bedankt allemaal
- krekwakwol
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Vocht? Niet te ontwasemen
Ik heb op mijn T4 zijwindschermen gemonteerd en kan daardoor de voordeurruiten altijd op een kier laten staan zonder dat het inregend. Het waait altijd een beetje door en je ziet van buiten af niet dat de ramen op een kier staan.
Het is niet de oplossing voor jou probleem, maar het houd mijn bus wel vochtvrij van binnen en om de kosten hoef je het niet te laten.
https://www.laudorshop.nl/contents/nl/d ... er_t4.html
Het is niet de oplossing voor jou probleem, maar het houd mijn bus wel vochtvrij van binnen en om de kosten hoef je het niet te laten.
https://www.laudorshop.nl/contents/nl/d ... er_t4.html
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Vocht? Niet te ontwasemen
Heb ik.
Ben even niet thuis en m'n bus staat op blokken ivm koppeling as hoezen rubbers fusee stuurkogels etc. Dus kan het zo snel allemaal even niet proberen.
Ik update als ik meer nieuws heb.
Bedankt voor het meedenken
Ben even niet thuis en m'n bus staat op blokken ivm koppeling as hoezen rubbers fusee stuurkogels etc. Dus kan het zo snel allemaal even niet proberen.
Ik update als ik meer nieuws heb.
Bedankt voor het meedenken