Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Check eens achter je spatborden!
Check eens achter je spatborden!
T4 2.5 TDI / 88PK AJT / AIRCO / CRUISE / DUBCAB
Re: Check eens achter je spatborden!
Vorige week nog gedaan, maar krijg de onderzijde van het spatbord niet los (2002, wijsneus)
Re: Check eens achter je spatborden!
Ik meen dat op een bepaald moment de onderzijde werd gekit/gelijmd.
Wellicht kun je met voorzichtig kantelen van boven voldoende ruimte krijgen.
Odorf
Re: Check eens achter je spatborden!
Als ik de bus schoonmaak, zet ik de hoge druk altijd even tussen de deur in dat gat. Komt een ellende uit waar je bang van wordt!
Maar... nu ik dit zo zie, hoe (en lijkt makkelijk) haal je zo'n scherm los?
De onze is ook niet meer zo mooi, als dat zo makkelijk gaat.. Wie weet kan ik dan links/rechts vervangen
Maar... nu ik dit zo zie, hoe (en lijkt makkelijk) haal je zo'n scherm los?
De onze is ook niet meer zo mooi, als dat zo makkelijk gaat.. Wie weet kan ik dan links/rechts vervangen
- eindgebruiker
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
- Locatie: Amsterdam
Re: Check eens achter je spatborden!
https://t4-wiki.de/wiki/Kotfl%C3%BCgel
Als je de demper wilt vervangen moet als ik het goed begrijp ook de bumper los.
En als de onderkant verlijmd is, zet je het spatbord dan zonder te lijmen weer vast?
Als je de demper wilt vervangen moet als ik het goed begrijp ook de bumper los.
En als de onderkant verlijmd is, zet je het spatbord dan zonder te lijmen weer vast?
Re: Check eens achter je spatborden!
Dit geldt voor schermen vanaf bouwjaar ‘95-96. De oudere types hadden voorschermen die zijn vastgelast.
Deze zijn -helaas- niet eenvoudig los te halen.
Als er links en rechts van de motorklep in het gootje van de klep boutjes zitten (ik dacht 3 per kant) dan is hij schroefbaar. Zitten daar alleen een aantal kleine lichte deukjes van zo’n 5mm doorsnede, dan zit deze gelast.
Kan allebei. Met of zonder dus.eindgebruiker schreef: ↑31 mar 2019, 14:00 En als de onderkant verlijmd is, zet je het spatbord dan zonder te lijmen weer vast?
Met kit is steviger, kan niet gaan rammelen etc. Zonder loopt het vocht beter weg.
Alternatief is paar stukjes goed dubbelzijdig carrosserie-tape van automaterialenzaak. Bijv. van merk HPX.
Re: Check eens achter je spatborden!
Onderin was het bij mij doornat, en begon het al te roesten. Drooggemaakt, schoongekrabt, in de Noverox gezet en daarna dik in de tectil.
T4 2.5 TDI / 88PK AJT / AIRCO / CRUISE / DUBCAB
Re: Check eens achter je spatborden!
Bedankt voor de tip!black bulli schreef: ↑31 mar 2019, 07:15 Vervang aan de andere kant de veralgde volgezogen demper ook eens, nu ze nog te koop zijn
Toen ik de bus net had,was ik er al naar op zoek geweest maar kon ze nergens vinden.
Nu stond de bus even bij mijn vaste garage en heb ik het aan hun gevraagd en zij hebben er een voor mij kunnen bestellen.
Groet,
Ilja
-
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: Check eens achter je spatborden!
Ik ben de kniestukken (de spatbordrand vanaf de deurscharnieren naar beneden) aan het vervangen, dus per kant moet het voorscherm (en de deur) er af om daar makkelijk bij te kunnen. Dus ik kon meteen mooi compost oogsten :-)
Meteen ook een afvoerslang aan het gat gemaakt, én bovenaan een extra schotje van dun pvc gemaakt, anders waaien de bladeren er later nog steeds in.
Ik kon het spatbord er heel vanaf krijgen (T4 2002, dus boutjes), maar moest wel met geduld de kit breken. Ik deed dat door vanaf de kant van de deurscharnieren een vrij dunne platte schroevendraaier vanaf de binnenkant tussen buiten- en binnenspatbord te stekken, en deze naar voren toe door de kit heen te steken en heen en weer te draaien. Ondertussen voorzichtig het spatbord los trekken, de rand buigt wel iets uit, maar als je niet te ver gaat barst de lak niet. Zodra de kit tot halverwege los is begint de rest wel los te laten door alleen te trekken.
Bij monteren weer veel bison polymax er tussen. De rand was nog niet verroest ondanks de enorme hoop troep. Terwijl het kniestuk (de rand) er achter wel van binnenuit aan het doorroesten was terwijl dat een gesloten ruimte is. Typisch.
Meteen ook een afvoerslang aan het gat gemaakt, én bovenaan een extra schotje van dun pvc gemaakt, anders waaien de bladeren er later nog steeds in.
Ik kon het spatbord er heel vanaf krijgen (T4 2002, dus boutjes), maar moest wel met geduld de kit breken. Ik deed dat door vanaf de kant van de deurscharnieren een vrij dunne platte schroevendraaier vanaf de binnenkant tussen buiten- en binnenspatbord te stekken, en deze naar voren toe door de kit heen te steken en heen en weer te draaien. Ondertussen voorzichtig het spatbord los trekken, de rand buigt wel iets uit, maar als je niet te ver gaat barst de lak niet. Zodra de kit tot halverwege los is begint de rest wel los te laten door alleen te trekken.
Bij monteren weer veel bison polymax er tussen. De rand was nog niet verroest ondanks de enorme hoop troep. Terwijl het kniestuk (de rand) er achter wel van binnenuit aan het doorroesten was terwijl dat een gesloten ruimte is. Typisch.
-
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
- Ali_Blabla
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
- Locatie: Utrecht
Re: Check eens achter je spatborden!
Ik heb zelf vastgelaste stukken want 1992, maar wellicht is deze “wasserablaufset” voor iemand interessant:
https://www.bergbullis.de/deutsch/shop/
https://www.bergbullis.de/deutsch/shop/