Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Betreft Electrolux RM 185 R
Betreft Electrolux RM 185 R
Geachte leden,
Ik las op dit forum dat de 12v stand op de koelkast alleen koelt wanneer er met de camper gereden wordt, is dit juist?
De nacht voordat ik ga rijden laad ik de hh accu met 230v wanneer ik ga rijden druk ik de 12v stand knop in op de koelkast en wanneer ik de beschikking weer heb tot 230v druk ik vervolgens de 230v stand knop weer in. Maar wat als ik geen beschikking heb tot 230v, werkt volgens het forum de koelkast niet, ik dacht dat de hh accu dit zou doen?
Ik las op dit forum dat de 12v stand op de koelkast alleen koelt wanneer er met de camper gereden wordt, is dit juist?
De nacht voordat ik ga rijden laad ik de hh accu met 230v wanneer ik ga rijden druk ik de 12v stand knop in op de koelkast en wanneer ik de beschikking weer heb tot 230v druk ik vervolgens de 230v stand knop weer in. Maar wat als ik geen beschikking heb tot 230v, werkt volgens het forum de koelkast niet, ik dacht dat de hh accu dit zou doen?
Re: Betreft Electrolux RM 185 R
Als je een apart HH accu hebt dan kan dat. Houdt er wel rekening mee dat het een behoorlijke stroomvreter is, 85 Watt! in de gebruiksaanwijzing wordt daarom 12 volt gebruik bij stilstand afgeraden omdat de startaccu dan snel leeg is. In jouw geval is er een apart HH accu aanwezig dus is dat geen probleem.
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 09 jan 2020, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Betreft Electrolux RM 185 R
Ik weet niet waar je dit gelezen hebt maar dat lijkt mij niet juist. Dat zou betekenen dat de koelkast het niet doet als je op een kampeerplek staat waar geen 230V aanwezig is. Dit is zeer onlogisch en zal bij geen enkele fabriekscamper zo ingericht zijn.
Maar waarom probeer je het niet gewoon? Zet de koelkast aan als je niet aan de 230V hangt en kijk wat er gebeurt.
Maar waarom probeer je het niet gewoon? Zet de koelkast aan als je niet aan de 230V hangt en kijk wat er gebeurt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Betreft Electrolux RM 185 R
Dag Jasper,
Bedankt, vond het al vreemd.
Gr,
Jurgen
Bedankt, vond het al vreemd.
Gr,
Jurgen
Re: Betreft Electrolux RM 185 R
Hanz,
Dit staat in de gebruiksaanwijzing! Zie hieronder MAAR daar gaan ze er vanuit dat er geen aparte HH accu is en er anders startproblemen kunnen ontstaan. Zie hieronder een stukje uit de gebruiksaanwijzing.
5. BETRIEB MIT BATIERIESTROM (DC)
Bei Batteriebetrieb muB der Kühlschrank durch eine, var der Zuleitung ange brachte, Sicherung
geschützt werden; bei 12 V: max. 15 A, bei 24 V: max 7,5 A- Voltangabe auf Typenschild des
Kühlschrankes beachten!
Batteriebetrieb sollte nur während der Fahrt erfolgen, da bei Motorstillstand die Batterie
entladen wird (Fahrzeug-Startproblem ). Evtl. ist eine vom Fahrzeug unabhängige Batterie zu
benutzen.
Wir empfehlen, den Kühlschrank vor dem Batteriebetrieb mit Netzstrom vor
zukühlen.
Dit staat in de gebruiksaanwijzing! Zie hieronder MAAR daar gaan ze er vanuit dat er geen aparte HH accu is en er anders startproblemen kunnen ontstaan. Zie hieronder een stukje uit de gebruiksaanwijzing.
5. BETRIEB MIT BATIERIESTROM (DC)
Bei Batteriebetrieb muB der Kühlschrank durch eine, var der Zuleitung ange brachte, Sicherung
geschützt werden; bei 12 V: max. 15 A, bei 24 V: max 7,5 A- Voltangabe auf Typenschild des
Kühlschrankes beachten!
Batteriebetrieb sollte nur während der Fahrt erfolgen, da bei Motorstillstand die Batterie
entladen wird (Fahrzeug-Startproblem ). Evtl. ist eine vom Fahrzeug unabhängige Batterie zu
benutzen.
Wir empfehlen, den Kühlschrank vor dem Batteriebetrieb mit Netzstrom vor
zukühlen.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Betreft Electrolux RM 185 R
Precies zoals Jasper schrijft. Als de koelkast op de startaccu is aangesloten dan wordt 12V afgeraden bij stilstand maar als hij op een huishoudaccu is aangesloten loop je niet het risico dat de startaccu wordt leeg getrokken. Maar in beide gevallen werkt de koelkast wel op 12V. Dat is ook wat in de handleiding staat.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Betreft Electrolux RM 185 R
Jasper was sneller, die handleiding had ik ook gevonden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Betreft Electrolux RM 185 R
Bedankt mannen.
Ik heb een hh accu af fabriek mer een aparte zekering dus dat zit goed. Bij 30gr + heb je overigens niet heel veel aan 12v, maar ale beetjes helpen. Dit voorjaar ga ik over op zonnepanelen, met een juiste accu heb ik dan geen 12v meer nodig, hoop ik! Maar daar ga ik mij nog in verdiepen.
Gr,
Jurgen
Ik heb een hh accu af fabriek mer een aparte zekering dus dat zit goed. Bij 30gr + heb je overigens niet heel veel aan 12v, maar ale beetjes helpen. Dit voorjaar ga ik over op zonnepanelen, met een juiste accu heb ik dan geen 12v meer nodig, hoop ik! Maar daar ga ik mij nog in verdiepen.
Gr,
Jurgen
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Betreft Electrolux RM 185 R
Dat hangt af van meerdere factoren :JURGEN schreef: 09 jan 2020, 18:24 Bedankt mannen.
Ik heb een hh accu af fabriek mer een aparte zekering dus dat zit goed. Bij 30gr + heb je overigens niet heel veel aan 12v, maar ale beetjes helpen. Dit voorjaar ga ik over op zonnepanelen, met een juiste accu heb ik dan geen 12v meer nodig, hoop ik! Maar daar ga ik mij nog in verdiepen.
Gr,
Jurgen
- verbruik van de koelkast
- koelefficientie van de koelkast
- capaciteit vd huishoudbatterij
- conditie vd huishoudbatterij
- buitentemperatuur
- hoe vaak je de koelkast opent
met mijn Westfalia kon ik een heel weekend verder met de originele koelkast op 12v . Maar die verbruikte maar +/-45w , en de huishoudbatterij was 140Ah .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Betreft Electrolux RM 185 R
Klopt, Mijn koelkast verbruikt 85kw met een 75 hh accu.
Re: Betreft Electrolux RM 185 R
Je bedoelt vast 85 Watt en niet 85.000 Watt (85 kW) en een 75 Ah accu. Wat voor soort accu is het? Bij een Gel accu kan je ongeveer 80% gebruiken, 60 Ah dus, bij een verbruik van 7 A (84 Watt) kan de koelkast dus 60/7 = ongeveer 9 uur aan voordat de accu leeg is!
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Betreft Electrolux RM 185 R
Ppfff...z'n genie ben ik niet. Zie de bijlage voor info over de accu
Re: Betreft Electrolux RM 185 R
Wat bedoel je met: "dan heb ik geen 12V meer nodig"?JURGEN schreef: 09 jan 2020, 18:24 Dit voorjaar ga ik over op zonnepanelen, met een juiste accu heb ik dan geen 12v meer nodig, hoop ik! Maar daar ga ik mij nog in verdiepen.
Je koelkast draait op de HH-accu. Deze accu wordt weer opgeladen tijdens het rijden door de dynamo of via een laadapparaat door de 230V als je aan de stekker hangt. Zonnepanelen zijn de derde manier om de HH-accu op te laden. Maar je koelkast draait dan nog steeds op de HH-accu en die is 12V. Alleen houdt de accu het langer vol omdat hij tussentijds door de zonnepanelen wordt bijgeladen (als de zon schijnt). De panelen leveren geen 230V rechtstreeks aan de koelkast.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Betreft Electrolux RM 185 R
De koelkast kan ook op 230v dus ik denk dan met een converter en een accu die voldoende stroom vasthoudt wanneer er 2 dagen is geen stroom is ik geen 12v meer nodig heb?
Re: Betreft Electrolux RM 185 R
Als ik je goed begrijp ga je de 12 V van de accu converteren naar 230 V en dan laat je daar de koelkast op draaien in plaats van direct op de 12 V van de accu. Volgens mij geeft dit alleen maar verlies aan capaciteit en gaat de koelkast daar niet beter van koelen.
En waarom niet gewoon op gas koelen als er geen 230 V beschikbaar is?
En waarom niet gewoon op gas koelen als er geen 230 V beschikbaar is?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV