Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bijverwarmer storing 01413

vragen over de T5
Plaats reactie
Lalk
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:17

Bijverwarmer storing 01413

Bericht door Lalk »

De bijverwarmer van mijn Multivan bj 2007 werkt soms wel maar meestal niet. Ik kan de fout in VCDS wissen (fout 01413, doseerpomp kortsluiting massa), maar de fout komt (natuurlijk) telkens terug.
Via VCDS kan ik de doseerpomp aansturen en hoor ‘m dan ook tikken.
De bijverwarmer werkt wel als ik ‘m via (het achteraf) ingebouwde klokje start als de koelvloeistoftemperatuur boven de 55-60 graden is.
Moet ik het zoeken in de printplaat van de bijverwarmer of toch de doseerpomp?
Zijn de printplaten (redelijk) universeel of specifiek?
Bijverwarmer onderdeelnummer is 7H0815071F.
Lalk
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:17

Re: Bijverwarmer storing 01413

Bericht door Lalk »

Even een update. Ik heb een gereviseerde/verbeterde printplaat voor de zuheizer (bijverwarmer) gekocht (verbeterd houdt in dat er een beschermingslaag aan de onderzijde van de printplaat is aangebracht). Vandaag de bus op een hefbrug gehad. Nadat ik eerst de 2 beschermingsplaten aan de onderzijde had verwijderd (brandstofkoeler losschroeven) kon ik de beugels van de zuheizer los krijgen. Dan kun je de zuheizer (met aangesloten leidingen) voldoende naar beneden bewegen om enigszins aan de bovenzijde te komen. Met wat gepriegel heb ik de printplaat los kunnen schroeven en de nieuwe printplaat kunnen bevestigen. Wel een gepriegel, maar geen leiding hoeven losmaken.
Alles doet het nu weer, dus kom maar op met de vrieskou.
Let op: de printplaat moet wel de juiste zijn (staat op de sticker op de zuheizer, onderste nummer).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bijverwarmer storing 01413

Bericht door Multivan Generation »

Tof :toppie
Waar heb je die verbeterde printplaat gekocht, en wat was je kwijt?
Heb je toevallig foto's gemaakt tijdens de werkzaamheden, of kun je een paar foto's maken van de oude printplaat die er uit is gekkomen? Kan leerzaam zijn voor anderen. Alvast dank.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Lalk
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:17

Re: Bijverwarmer storing 01413

Bericht door Lalk »

Mijn eigen foto’s zijn helaas te donker.
Maar de instructies (en foto’s) heb ik gevonden op https://www.caliboard.de/topic/938-wwzh ... steuerung/

Ik heb de gereviseerde printplaat gekocht via EBay Kleinanzeigen (Duitse marktplaats) bij ene Schmidt. Adverteert met heel veel verschillende printplaten en standkachels voor vele merken.
De kosten waren circa €140. Daarbij komt in eerste instantie nog wat borg, maar die krijg je terug als je je oude printplaat terugstuurt.
Lalk
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:17

Re: Bijverwarmer storing 01413

Bericht door Lalk »

Printplaat zuheizer T5 ZH 9015605B
Printplaat zuheizer T5 ZH 9015605B
Foto van de kapotte printplaat. Bovenaan (of rechts bij geopende afbeelding) de elektrische aansluitingen voor de doseerpomp, gloeibougie, Webasto multicontrol etc.
In de hoeken van de printplaat zie je de gaten voor de torx boutjes waarmee de printplaat en deksel bevestigd zitten.
Plaats reactie