Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
olie automaat
olie automaat
Een heikel onderwerp, VW-dealer weet het zelf niet ?!
Ik heb een 2500cc, 5 cyl, automaat, benzine, 1998, met 110.000 km op de teller.
Moet ik de automaat-olie (preventief) vervangen of niet ?
Thx,
Ivo
Ik heb een 2500cc, 5 cyl, automaat, benzine, 1998, met 110.000 km op de teller.
Moet ik de automaat-olie (preventief) vervangen of niet ?
Thx,
Ivo
olie automaat
Hoi Ivo,
Ik rijd ook met een automaat en er zijn nogal wat meningen over. Volgens mij zit er een filter in de bak en geven ze op om de 60.000 km vervangen. Maar er zijn ook mensen die zeggen het hoeft niet. Ergens in dit forum staat ook iets maar dan over een schakelbak en ik weet niet of je daar hetzelfde voor aan moet houden. Ik zou het maar doen voor de zekerheid de automaatjes van de transporter staan toch al niet zo goed aangeschreven, maar daarintegen staat die van mij ondertussen op 235.000 km en heb ik nog nooit problemen gehad en moet mijn olie over 5.000 km vervangen worden. Ik zeg altijd maar beter 150.00 euries aan olie en filter als aan een nieuwe bak van -/+ 3.500 euries.
Gr Patrick
Ik rijd ook met een automaat en er zijn nogal wat meningen over. Volgens mij zit er een filter in de bak en geven ze op om de 60.000 km vervangen. Maar er zijn ook mensen die zeggen het hoeft niet. Ergens in dit forum staat ook iets maar dan over een schakelbak en ik weet niet of je daar hetzelfde voor aan moet houden. Ik zou het maar doen voor de zekerheid de automaatjes van de transporter staan toch al niet zo goed aangeschreven, maar daarintegen staat die van mij ondertussen op 235.000 km en heb ik nog nooit problemen gehad en moet mijn olie over 5.000 km vervangen worden. Ik zeg altijd maar beter 150.00 euries aan olie en filter als aan een nieuwe bak van -/+ 3.500 euries.


Gr Patrick
Hallo , ik heb ook een automaat, maar bij iedere 60.000 verversen is het beste, van Vw moest het eigenlijk nooit, maar nu zijn ze er achter dat het bij 60.000 toch beter is...en er zit ook een soort filter in iets met een magneet wat het slijpsel of zo vasthoud, maar het verversen koste mij iets van 45 euro. mvg Ton.
De levensduur van een automaat wordt voor een groot gedeelte bepaald door de temperatuur van de olie. Hoe hoger deze wordt hoe sneller de olie degenereerd, hoe meer slijtage in de bak. Doordat de bak in de T4 snel heet wordt onder ongunstige omstandigheden is het verstandig de olie in dat geval wel periodiek te wisselen.
Wim
Wim
Laatst gewijzigd door kleijntje op 25 nov 2007, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn automaatolie heb ik vervangen bij 175.000 km.
Filter gedemonteerd en schoon gespoeld.
In de " carterpan" van de automaat zat zwart dik stroperig vuil.
Aan het magneetje ,dat in de pan kleeft , zaten metaalresten door slijtage.
Ik denk dat bij de vorige eigenaar nooit iemand op het idee was gekomen dat vervangen van de automaatolie (ATF DEXRON ) nodig is.
Mark H 2.4D automaat 1992
Filter gedemonteerd en schoon gespoeld.
In de " carterpan" van de automaat zat zwart dik stroperig vuil.
Aan het magneetje ,dat in de pan kleeft , zaten metaalresten door slijtage.
Ik denk dat bij de vorige eigenaar nooit iemand op het idee was gekomen dat vervangen van de automaatolie (ATF DEXRON ) nodig is.
Mark H 2.4D automaat 1992
Hallo , ik heb ook een automaat, maar bij iedere 60.000 verversen is het beste, van Vw moest het eigenlijk nooit, maar nu zijn ze er achter dat het bij 60.000 toch beter is...en er zit ook een soort filter in iets met een magneet wat het slijpsel of zo vasthoud, maar het verversen koste mij iets van 45 euro. mvg Ton.
Kan je mij vertellen waar je dit hebt laten doen Ton?
groeten bouwer.
Kan je mij vertellen waar je dit hebt laten doen Ton?
groeten bouwer.
Zit er op de automaten geen oliekoeler?
Ik weet wel dat de Volvo's met automaat ...dus de 240 e.d. absoluut geen caravan konden trekken zonder een kokende bak.Daar kon je achteraf een koeler op de bak laten zetten.Misschien iets voor de t4??
grtz.Harry
Ik weet wel dat de Volvo's met automaat ...dus de 240 e.d. absoluut geen caravan konden trekken zonder een kokende bak.Daar kon je achteraf een koeler op de bak laten zetten.Misschien iets voor de t4??
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.