Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Rook uit elektrisch gedeelte?
- Ali_Blabla
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
- Locatie: Utrecht
Re: Rook uit elektrisch gedeelte?
Even voor de volledigheid:
Schakelbolletje is vervangen door de garage. Dan is t toch best een dure grap.
Oplader is door HenkK gereviseerd en ziet er weer als nieuw uit met nieuwe onderdelen!
Ik moet m nog wel weer inbouwen, hopelijk heb ik dit weekend tijd.
Schakelbolletje is vervangen door de garage. Dan is t toch best een dure grap.
Oplader is door HenkK gereviseerd en ziet er weer als nieuw uit met nieuwe onderdelen!
Ik moet m nog wel weer inbouwen, hopelijk heb ik dit weekend tijd.
- Ali_Blabla
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
- Locatie: Utrecht
Re: Rook uit elektrisch gedeelte?
Oplader net weer ingebouwd en werkt als vanouds. Met dank aan HenkK!
Re: Rook uit elektrisch gedeelte?
Vanmiddag vrijwel precies hetzelfde meegemaakt, maar na de harde tik, naast de vieze smeulende rook ook nog een tijd gesis gehoord, het leek alsof er een bierflesje was geknapt in de koelkast. Komt iemand dit bekend voor? Ik dacht dus eerst dat het koelmiddel vd koelkast ah weglekken was...
Maar goed, ik had dezelfde reactie, gelijk walstroomstekker er uit, koelkast uitgezet. Geen aardlek om of zekeringen door.
Maar wat fijn dat ik nu dit verhaal tegenkom, ik ga morgen gelijk aan de slag!
Wat ik me wel afvraag, waarom zou je nu eigenlijk je HH accu's willen opladen als je aan de walstroom hangt, dan gebruik je die accu toch niet, en als je gaat rijden laden ze sowieso weer op?
Ik ben nu in de Ardèche in Franrkijk, waar t gelukkig nog geen 31 graden is maar wel al 22 ;-)
Maar goed, ik had dezelfde reactie, gelijk walstroomstekker er uit, koelkast uitgezet. Geen aardlek om of zekeringen door.
Maar wat fijn dat ik nu dit verhaal tegenkom, ik ga morgen gelijk aan de slag!
Wat ik me wel afvraag, waarom zou je nu eigenlijk je HH accu's willen opladen als je aan de walstroom hangt, dan gebruik je die accu toch niet, en als je gaat rijden laden ze sowieso weer op?
Ik ben nu in de Ardèche in Franrkijk, waar t gelukkig nog geen 31 graden is maar wel al 22 ;-)
groet, Eric
T4 2.5 tdi 1998
Den Haag
T4 2.5 tdi 1998
Den Haag
Re: Rook uit elektrisch gedeelte?
Dat gesis is waarschijnlijk afkomstig van een van de elektrische onderdelen van de lader die nu kapot is gegaan.
Als je aan de walstroom hangt dan zorgt de lader ervoor dat de accu wordt geladen. De stroom die je verbruikt voor de koelkast/lampen enz wordt uit de accu gehaald en niet rechtstreeks van de lader. Inderdaad kan je nu gewoon verder door de accu op te laden tijdens het rijden. Pas als je een paar dagen op een plek blijft of maar korte stukjes rijdt kan je zonder stroom komen te zitten. De oplossing op dat moment is natuurlijk de motor weer laten draaien maar of iedereen in de buurt van waar je staat dat leuk vindt?
Als je aan de walstroom hangt dan zorgt de lader ervoor dat de accu wordt geladen. De stroom die je verbruikt voor de koelkast/lampen enz wordt uit de accu gehaald en niet rechtstreeks van de lader. Inderdaad kan je nu gewoon verder door de accu op te laden tijdens het rijden. Pas als je een paar dagen op een plek blijft of maar korte stukjes rijdt kan je zonder stroom komen te zitten. De oplossing op dat moment is natuurlijk de motor weer laten draaien maar of iedereen in de buurt van waar je staat dat leuk vindt?
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Rook uit elektrisch gedeelte?
Ik vermoed dat er bij mij ongeveer hetzelfde aan de hand is. Bij mij komt er helemaal geen 220 meer binnen. Ook niet op het stopcontact achter de bestuurdersstoel. Heb de oplader er al uitgehaald en daar komt ook geen 220 op te staan. De koelkast werkt maar een paar minuten en dan springt er een zekering. Ik weet niet of dat er ook mee te maken heeft of dat dat een opzich zelfstaand probleem is. De accu laadt wel bij op de motor. Mocht er iemand suggesties hebben houdt ik mij aanbevolen.

- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Rook uit elektrisch gedeelte?
Kijk eerst eens naar je aardlekschakelaar..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Rook uit elektrisch gedeelte?
Ja idd.
220V gaat voor zover ik weet gewoon van buiten (wal) naar de 220 zekering/hoofdschakelaar/aardlek en zonder verdere apparatuur naar de 220 sockets. Als daar geen stroom is dan zit het in je hoofdkast of de kabels. Die buitenaansluitingen worden soms slecht aangesloten op de hoofdkabel, vaak zit het geknikt, of doorgeduwd of in een onlogisch gat in de behuizing.
Welke zekering springt er van je koelkast? 12V zekering neem ik aan?
220V gaat voor zover ik weet gewoon van buiten (wal) naar de 220 zekering/hoofdschakelaar/aardlek en zonder verdere apparatuur naar de 220 sockets. Als daar geen stroom is dan zit het in je hoofdkast of de kabels. Die buitenaansluitingen worden soms slecht aangesloten op de hoofdkabel, vaak zit het geknikt, of doorgeduwd of in een onlogisch gat in de behuizing.
Welke zekering springt er van je koelkast? 12V zekering neem ik aan?
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D 

Re: Rook uit elektrisch gedeelte?
Dankje voor jullie snelle reactie.
De aarlekschakelaar staat gewoon naar boven. Dus deze is ingeschakeld en zover ik weet werkt dat.
De zekering die knapt is inderdaad de 12 volt (15 ampere) zekering van de koelkast. Hij brandt trouwens pas door als de koelkast al een paar minuten aan staat.
Ik probeer nog de bedrading/stekker te bereiken waar de 220 als eerste de auto binnenkomt, maar dit gaat wat lastig. Ik kan volgens mij de plank die achter de HH accu zit er niet uithalen.
De aarlekschakelaar staat gewoon naar boven. Dus deze is ingeschakeld en zover ik weet werkt dat.
De zekering die knapt is inderdaad de 12 volt (15 ampere) zekering van de koelkast. Hij brandt trouwens pas door als de koelkast al een paar minuten aan staat.
Ik probeer nog de bedrading/stekker te bereiken waar de 220 als eerste de auto binnenkomt, maar dit gaat wat lastig. Ik kan volgens mij de plank die achter de HH accu zit er niet uithalen.

Re: Rook uit elektrisch gedeelte?
De bedrading van de buitenaansluiting bereik je het gemakkelijkste door de vier schroeven van de buitenaansluiting los te draaien en deze naar buiten te trekken.
Heb je de aardlekschakelaar al een keer gereset?
Dat de koelkastzekering kapot gaat is raar, normaalgesproken trekt de koelkast maximaal 3-4 ampère. Koelt de koelkast wel als deze aanstaat, hoor je de compressor draaien?
Heb je de aardlekschakelaar al een keer gereset?
Dat de koelkastzekering kapot gaat is raar, normaalgesproken trekt de koelkast maximaal 3-4 ampère. Koelt de koelkast wel als deze aanstaat, hoor je de compressor draaien?
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Rook uit elektrisch gedeelte?
Vanmiddag de lader er uit gehaald, appeltje eitje hoor.
Door het rooster kon ik al zien dat er inderdaad wat gesprongen (vandaar het gesis) en gesmolten is binnenin, het stinkt ook verschrikkelijk, dus voor de rest vd reis gaat ie in een luchtdichte plastic zak onder de achterbank. En een paar dagen alle deuren en ramen open om te laten luchten...
Ik blijf zitten met 3 vragen:
1. Grootste vraag is nu natuurlijk, waarom ontploft de lader zomaar ineens, zonder enige aanleiding? Achteraf heel veel geluk dat het niet midden in de nacht gebeurde, of als we even een wandeling aan het maken zijn, het had zo een brandje kunnen worden, zeker gezien de nabijheid van gasslang...
2. Ipv een 230v lader, lijkt me het hebben van een trafo die 230 omzet naar 12v veel zinvoller, ipv een apparaat wat de hele tijd de accu staat te laden, als je toch aan de walstroom hangt. Of zie ik nu iets over het hoofd?
3. Ook viel het me op dat er toch weer heel wat loze ruimte onder de koelkast is, die lader heeft maar een kwart nodig van die ruimte, zonde hoor! Het kan allemaal een stuk efficienter lijkt me.
Door het rooster kon ik al zien dat er inderdaad wat gesprongen (vandaar het gesis) en gesmolten is binnenin, het stinkt ook verschrikkelijk, dus voor de rest vd reis gaat ie in een luchtdichte plastic zak onder de achterbank. En een paar dagen alle deuren en ramen open om te laten luchten...
Ik blijf zitten met 3 vragen:
1. Grootste vraag is nu natuurlijk, waarom ontploft de lader zomaar ineens, zonder enige aanleiding? Achteraf heel veel geluk dat het niet midden in de nacht gebeurde, of als we even een wandeling aan het maken zijn, het had zo een brandje kunnen worden, zeker gezien de nabijheid van gasslang...
2. Ipv een 230v lader, lijkt me het hebben van een trafo die 230 omzet naar 12v veel zinvoller, ipv een apparaat wat de hele tijd de accu staat te laden, als je toch aan de walstroom hangt. Of zie ik nu iets over het hoofd?
3. Ook viel het me op dat er toch weer heel wat loze ruimte onder de koelkast is, die lader heeft maar een kwart nodig van die ruimte, zonde hoor! Het kan allemaal een stuk efficienter lijkt me.
groet, Eric
T4 2.5 tdi 1998
Den Haag
T4 2.5 tdi 1998
Den Haag
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Rook uit elektrisch gedeelte?
Antwoord op vraag 1: het zijn elektronische componenten, en die hebben doorgaans een levensduur. Levensduur is de range waarin ze optimaal presteren binnen smalle toleranties. Meestal kun je een jaar of 15 aanhouden als maximum. Gaan componenten buiten hun toleranties vallen dan doen ze niet precies meer als waar ze voor ontworpen werden, en kunnen de geest geven of andere componenten anders belasten waardoor die ploffen.
Antwoord op vraag 3, onderdelen hebben ook ruimte nodig om hun warmte kwijt te raken. Wou jij alles dan stijf tegen elkaar aan gaan monteren..?
Koelkast aansturing en lader kun je laten repareren of reviseren bij forumlid Henkk
Groeten Peter
Antwoord op vraag 3, onderdelen hebben ook ruimte nodig om hun warmte kwijt te raken. Wou jij alles dan stijf tegen elkaar aan gaan monteren..?
Koelkast aansturing en lader kun je laten repareren of reviseren bij forumlid Henkk
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Rook uit elektrisch gedeelte?
Zoals Peter al aangeeft, ook elektronica heeft geen oneindige levensduur. HenkK heeft het destijds geprobeerd mij simpel uit te leggen. Het zijn vooral de grote condensatoren die stuk gaan. Deze zijn lang zelfherstellend, dat wil zeggen dat er je van de buitenkant er niets aan ziet, maar als je ze ‘door zou meten’ zou je al wel verschil kunnen zien in prestaties. Op een gegeven moment is dat zelfherstellende vermogen ‘opgebruikt’ wordt de interne weerstand te groot en brand hij door. (Er is hier op het forum ook al veel meer over uitgelegd)Escribo schreef: 12 mar 2020, 19:37 Vanmiddag de lader er uit gehaald, appeltje eitje hoor.
1. Grootste vraag is nu natuurlijk, waarom ontploft de lader zomaar ineens, zonder enige aanleiding? Achteraf heel veel geluk dat het niet midden in de nacht gebeurde, of als we even een wandeling aan het maken zijn, het had zo een brandje kunnen worden, zeker gezien de nabijheid van gasslang...
Daarom is het bij de T4 Westfalia laders belangrijk om ze na te laten kijken en componenten preventief te laten vervangen. Dat kan ook voordat de lader het begeeft.

Maar het is fijn dat HenkK zich heeft verdiept in de werking en het herstellen van deze laders, vaak is -ook met geklapte condensatoren- er nog veel te redden voor een beperkter bedrag dan een nieuwe lader.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Rook uit elektrisch gedeelte?
En voor punt 2: een lader is een slimme vorm van een “trafo”.
Hij transformeerd 220 wissel naar 12V gelijkstroom.
Een lader is gemaakt zodat hij stroom afgeeft met een karakteristiek die de accu het beste laadt.
De die jij bedoeld is een omvormer zonder die karakteristiek maar met een zo vlak mogelijke stroom.
In plaats van 2 apparaten te plaatsen laadt de lader de accu en doordat die accu een vlakke stroom levert krijgen je verbruikers de juiste stroom. Ik zou daar niets aan veranderen, wordt alleen maar ingewikkeld.
Hij transformeerd 220 wissel naar 12V gelijkstroom.
Een lader is gemaakt zodat hij stroom afgeeft met een karakteristiek die de accu het beste laadt.
De die jij bedoeld is een omvormer zonder die karakteristiek maar met een zo vlak mogelijke stroom.
In plaats van 2 apparaten te plaatsen laadt de lader de accu en doordat die accu een vlakke stroom levert krijgen je verbruikers de juiste stroom. Ik zou daar niets aan veranderen, wordt alleen maar ingewikkeld.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D 

Re: Rook uit elektrisch gedeelte?
Mensen hartelijk dank voor al deze kennis, en wat een snelheid! Wat een geweldig forum, hulde!
Ik ben nu weer heel wat wijzer, ieder nadeel heeft een voordeel zullen we maar zeggen.
Ik had vroeger iets meer verstand van electronica, ik dacht inderdaad ook een ontploffende condensator, maar ik wist niet dat electronica maar zo'n 15 jaar mee gaat. Ik heb nog een paar 'buizen'radio's van 80 jaar oud die het nog steeds doen...andere tijden.
Mijn T4 2.5 tdi California Coach is uit 1998, dus nu maak ik me wel zorgen wel ander onderdeel het straks gaat begeven. Vooralsnog doet alles het nog!
Die vieze penetrante chemische geur van gesmolten plastic blijft maar hangen, de meeste rook kwam achter de koelkast dooe het rooster omhoog, dus ik vermoed dat die rook daar een laagje heeft achtergelaten. Vergelijkbaar met roet in en schoorsteen zeg maar.
Moeilijk te bereiken om schoon te maken helaas, ik hoop maar dat het na verloop van tijd vanzelf verdwijnt.
Nogmaals, hartelijk dank allemaal!
Groet,
Eric
Ik ben nu weer heel wat wijzer, ieder nadeel heeft een voordeel zullen we maar zeggen.
Ik had vroeger iets meer verstand van electronica, ik dacht inderdaad ook een ontploffende condensator, maar ik wist niet dat electronica maar zo'n 15 jaar mee gaat. Ik heb nog een paar 'buizen'radio's van 80 jaar oud die het nog steeds doen...andere tijden.
Mijn T4 2.5 tdi California Coach is uit 1998, dus nu maak ik me wel zorgen wel ander onderdeel het straks gaat begeven. Vooralsnog doet alles het nog!
Die vieze penetrante chemische geur van gesmolten plastic blijft maar hangen, de meeste rook kwam achter de koelkast dooe het rooster omhoog, dus ik vermoed dat die rook daar een laagje heeft achtergelaten. Vergelijkbaar met roet in en schoorsteen zeg maar.
Moeilijk te bereiken om schoon te maken helaas, ik hoop maar dat het na verloop van tijd vanzelf verdwijnt.
Nogmaals, hartelijk dank allemaal!
Groet,
Eric
groet, Eric
T4 2.5 tdi 1998
Den Haag
T4 2.5 tdi 1998
Den Haag
Re: Rook uit elektrisch gedeelte?
Hoi Eric,
Over het algemeen gaat de lader eerst, de koelkast electronica daarna en tussendoor vaak de meetsensor in de schoonwatertank en na verloop van tijd gaat ook de schoonwater pomp kapot (dat had ik afgelopen zomer)
De eerste twee kan je bij forum lid HenkK laten repareren/preventief reviseren. De watersensor kan je vervangen door een sterkere RVS uitvoering.
Over het algemeen gaat de lader eerst, de koelkast electronica daarna en tussendoor vaak de meetsensor in de schoonwatertank en na verloop van tijd gaat ook de schoonwater pomp kapot (dat had ik afgelopen zomer)
De eerste twee kan je bij forum lid HenkK laten repareren/preventief reviseren. De watersensor kan je vervangen door een sterkere RVS uitvoering.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver