Waar zit normaal het massa-punt waar het chassis met de accu verbonden is?
Bij mij lijkt er een boutje aan een van de balken gelast te zijn, waar dan de massakabel op aangesloten is. Zie deze foto, van de onderzijde genomen, links gaat naar de wielkast, rechts naar de versnellingsbak: Hoe houdbaar is dit? Het contactoppervlak is maar klein.. waar zit het origineel?
De aanloop:
Zo af en toe lijkt er geen stroomvoorziening te zijn. Ik steek de sleutel in het contact, draai deze om en... niks... gaat geen enkel controle-lampje of wat branden, en als ik doordraai naar de 'start'-positie gebeurt er niks. Dan nogmaals... en nogmaals... en soms de sleutel er nog even opnieuw in- en uit en dan ineens doet hij het weer. De laatste keer begon de tellerunit inwendig te draaien, zoals ik wel herken wanneer de accu los is geweest. Tijdens het rijden is er nooit sprake van wegvallen van de stroom.
Inmiddels heb ik het contactblokje vervangen, maar hierna is het alsnog eenmaal opgetreden.
Vandaag heb ik een nieuwe-tweedehandse massakabel vanaf de accu, naar het rare chassispunt en naar de startmotor ingebouwd. Alle contactpunten opgevijzeld en in de vaseline gezet. Ook de plus-aansluitingen op de accu zelf heb ik schoongemaakt, waarbij zelf een oog van de connector afbrak uit pure ellende. (hierna vond ik het best bijzonder dat er überhaupt nog sprake kon zijn van een stroomkring, wat een bagger).
Het massapunt bij de zekeringkast ziet er goed uit, heb alle stekkers even aangedrukt.
Relais 109 heb ik inmiddels bij de dealer besteld.
Mocht iemand nog verdere suggesties hebben waar te kijken...