Dit keer was ik dus ook aan de beurt en vandaag het slotveertje vervangen. Het veertje is niet los verkrijgbaar. Je kan het natuurlijk zelf maken maar Peter (Multivan Generation) maakt deze veertjes al jaren en dan weet je dat ze goed zijn en de juiste maat hebben. Dus 2 veertjes bij Peter besteld en per kerende post ontvangen

Het veertje is misschien wel het meest onnozele onderdeel van de hele bus maar het is nog een heel gepruts om het op zijn plaats te krijgen.
Eerst het deurpaneel verwijderen, dat valt nog wel mee en staat goed beschreven op de site van Peter http://www.eldiape.com/boxen/boxen.htm#1 Bij mij zit ook nog een schroefje aan de scharnierkant van de deur, dus als het paneel niet naar boven wil schuiven, kijk daar eens. Het demonteren van het slot gaat prima als je de aanwijzingen op T4-wiki volgt https://www.t4-wiki.de/wiki/Schl%C3%B6sser, even doorscrollen tot 'Ein-Ausbau'. Om het veertje in het slot te plaatsen is nog wel een gedoe. Je kan de twee metalen delen waar het tussen komt met een grote schroevendraaier voorzichtig iets uit elkaar buigen om het wat makkelijker te maken. Het veertje past maar op één manier, dus dat kan niet fout gaan. Als het veertje op zijn plaats zit (gele pijl) de twee delen met een tang weer naar elkaar toe knijpen. Pas op, niet te ver want het veertje moet wel vrij kunnen bewegen. Het terugplaatsen van het slot is ook nog een heel gepriegel. De trekstang naar de binnenste handgreep kan je eigenlijk pas inklikken als het slot al min of meer op zijn plaats zit. Dan is niet meer te zien wat je doet en moet het op gevoel. Het slot moet namelijk wat gedraaid worden om het op zijn plek te krijgen en als de trekstang dan al ingeklikt zit dan vliegt hij er door de draaiing weer uit.
Tot slot nog een plaatje van het gebroken veertje en het nieuwe exemplaar. Wel een hele geruststelling als het gebroken veertje uit het slot komt vallen, dan weet je dat dat inderdaad de oorzaak van het probleem was.