Nou, nog eentje: er zitten nu banden met maat 235/55 ZR17 103Y onder maar er zouden ook 215/65 R16C banden onder kunnen. Het gaat om een omgebouwde bus tot camperbus 7pers. en op een enkele keer na meestal in gebruik voor de vakantie voor 2 personen.
Ik ga voor banden die stil zijn en goede rijeigenschappen hebben. (wie niet?) Prijs is niet het belangrijkste.
Wat is het verschil in rij-eigenschappen? Wat zijn de voor- en nadelen van een bredere of smallere band?
Jullie kennis en kunde wordt ten zeerste gewaardeerd.
Groetjes, Corien.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Bredere banden of smallere banden?
- Multivan Generation
- Contacteer:
Re: Bredere banden of smallere banden?
Ik zou eerst maar eens kijken welke voorremmen jullie hebben.
Mocht jullie bus toevallig grotere remmen hebben, dan passen de 16 inch wielen helaas niet.
Kijk eens naar Dunlop sportmaxx RT2 banden bijvoorbeeld via autobandenmarkt.nl
Groetjes Peter
PS ik ga er even van uit, dat je weet dat als je van 17 naar 16 inch banden gaat, dat je dan ook andere velgen moet hebben

Mocht jullie bus toevallig grotere remmen hebben, dan passen de 16 inch wielen helaas niet.
Bredere banden geven over het algemeen een iets verbeterde wegligging, maar ook iets hoger verbruik, kortere remweg.Wat is het verschil in rij-eigenschappen? Wat zijn de voor- en nadelen van een bredere of smallere band?
Kijk eens naar Dunlop sportmaxx RT2 banden bijvoorbeeld via autobandenmarkt.nl
Groetjes Peter
PS ik ga er even van uit, dat je weet dat als je van 17 naar 16 inch banden gaat, dat je dan ook andere velgen moet hebben

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Ja, dat is wel bekend...
Volgens mij hebben we winterbanden op 16 inch velgen maar dat moeten we even nakijken, i.v.m. omvang remschijven, liggen in de opslag.
Bredere banden levert een groter oppervlak met de weg dus minder druk per cm^2, sneller aquaplaning, meen ik me te herinneren van mijn vader?
Bedankt voor je reactie.
Corien

Ja, dat is wel bekend...

Volgens mij hebben we winterbanden op 16 inch velgen maar dat moeten we even nakijken, i.v.m. omvang remschijven, liggen in de opslag.
Bredere banden levert een groter oppervlak met de weg dus minder druk per cm^2, sneller aquaplaning, meen ik me te herinneren van mijn vader?
Bedankt voor je reactie.
Corien
- krekwakwol
Ik rijdt nu nog de winterbanden op en zit zwaar te denken aan de Nokian Rotiiva, banden voor alle terrein, ik mag graag even de kleine (onverharde) weggetjes op, maar ook prima geschikt voor de snelweg.
Gewoon in de maat 215/65/16, wat er nu ook onder zit, ik ben nogal een Nokian fan, ze hebben goede rijeigenschappen en gaan lang mee.
En een goede kwaliteit/prijsverhouding.
Gewoon in de maat 215/65/16, wat er nu ook onder zit, ik ben nogal een Nokian fan, ze hebben goede rijeigenschappen en gaan lang mee.
En een goede kwaliteit/prijsverhouding.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Aquaplaning is van veel factoren afhankelijk. De bandbreedte is daar maar een van. Het water dat zich voor de band ophoopt moet naar de zijkant afgevoerd worden en bij een bredere band zit die zijkant iets verder weg. Maar ook het soort profiel, de profieldiepte, de bandenspanning, de diepte van het water en vooral de snelheid spelen een rol. Je kunt daardoor niet in het algemeen zeggen dat een bredere band altijd gevoeliger is voor aquaplaning. En een 235 brede band is een stevige jongen maar voor een zware camper niet overdreven breed. Brede banden hebben ook voordelen zoals Peter hierboven al aanhaalde.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
Motorfietsen kennen eigenlijk geen aquaplanning..door de smalle bandenCorien schreef: 29 apr 2020, 16:23 PS ik ga er even van uit, dat je weet dat als je van 17 naar 16 inch banden gaat, dat je dan ook andere velgen moet hebben![]()
Bedankt voor je reactie.
Corien
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
En ook hier allemaal hartelijk dank voor jullie reactie.
Volgens mij zijn onze winterbanden ook van Nokian.
En inderdaad, met goede banden, rustig tempo en geen stress dan kom je altijd waar je zijn moet, weer of (bijna) geen weer...
Fijne dag verder.
Groet, Corien.
Volgens mij zijn onze winterbanden ook van Nokian.
En inderdaad, met goede banden, rustig tempo en geen stress dan kom je altijd waar je zijn moet, weer of (bijna) geen weer...

Fijne dag verder.
Groet, Corien.