Zoals een aantal misschien weten zitten wij op dit moment met onze t4 in de Verenigde Staten.
Vorige week begon er diesel te lekken, dus snel langs een garage die ons kon/wou helpen (tip: vanalert app!).
Het was gelukkig een lekkend slangetje, dus snel opgelost.
Meteen ook maar gevraagd om de door ons uit Nederland meegenomen olie- en brandstoffilters te vervangen.
Sinds die beurt komt er echter zwarte rook uit de uitlaat als we een heuveltje op moeten. Voornamelijk in de 2e tot 4e versnelling.
Net de man van de garage gebeld en die gaf als tip om het luchtfilter te controleren.
Volgens mij is deze nog redelijk OK, zie bijlage.
Kan het komen door verkeerd installeren van een van de filters, of door verkeerde olie?
Dan kan ik daarmee terug naar de garage!
Alvast bedankt voor de hulp!
Ow ja, de t4 doet het hier in de states ook erg goed!
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Zwarte rook bij inspanning motor
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50
- de smederij
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
- Locatie: lopik/drenthe
Re: Zwarte rook bij inspanning motor
leuke trip
filter tegen het licht houden en voorzichtig uitkloppen of blazen zie je het snel genoeg
ziet er stoffig uit daar.
goede reis verder
filter tegen het licht houden en voorzichtig uitkloppen of blazen zie je het snel genoeg
ziet er stoffig uit daar.
goede reis verder
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Zwarte rook bij inspanning motor
Check t oliepeil, dat die niet te hoog staat.
En rijden jullie al op hoogte in de bergen?
Weet niet of de T4 een atmosferische diesel is, of heeft ie een turbo?
Fijne vakantie!
JB
En rijden jullie al op hoogte in de bergen?
Weet niet of de T4 een atmosferische diesel is, of heeft ie een turbo?
Fijne vakantie!
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50
Re: Zwarte rook bij inspanning motor
Bedankt voor de reacties.
Olie pijl staat op 1/3.
Toen ik de filter eruit haalde er voorzichtig op geklopt. Kwam wel iets uit, maar niet heel veel.
Hij lijkt schoon te zijn, maar zal hem nog eens open maken.
We zagen de zwarte rook de eerste keer toen we echt de bergen in gingen (3000 meter), maar we hebben de afgelopen periode altijd tussen de 1000 en 2500 meter gezeten en nooit problemen.
Hij doet het nu ook op 1500m.
Het is een oudje, uit 1991, dus het is de 2.4l zonder turbo.
Olie pijl staat op 1/3.
Toen ik de filter eruit haalde er voorzichtig op geklopt. Kwam wel iets uit, maar niet heel veel.
Hij lijkt schoon te zijn, maar zal hem nog eens open maken.
We zagen de zwarte rook de eerste keer toen we echt de bergen in gingen (3000 meter), maar we hebben de afgelopen periode altijd tussen de 1000 en 2500 meter gezeten en nooit problemen.
Hij doet het nu ook op 1500m.
Het is een oudje, uit 1991, dus het is de 2.4l zonder turbo.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Zwarte rook bij inspanning motor
Controleer de slang van de luchtinlaat.
Zwarte rook duidt op te veel diesel of te weinig lucht naar binnen.
Zwarte rook duidt op te veel diesel of te weinig lucht naar binnen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Zwarte rook bij inspanning motor
Herkenbaar.
Hebben ook een 2.4 5 cylinder gehad, op hoogte komt ie "lucht"te kort.
Door de grotere hoogte is er minder zuurstof in de lucht aanwezig waardoor er een onvolledige verbranding ontstaat.
Wat helpt is in hogere toeren/ lager versnelling omhoog rijden. Dan krijgt ie letterlijk meer lucht.(uiteraard wel uit het rode toeren gebied blijven en let op je temperatuur meter).
Zodra je weer lager bent is het roken over.
Zou zowiezo je oliepijl bij vullen tot net onder max, dat levert ook extra koeling op voor je blok.
Suc6
JB
Hebben ook een 2.4 5 cylinder gehad, op hoogte komt ie "lucht"te kort.
Door de grotere hoogte is er minder zuurstof in de lucht aanwezig waardoor er een onvolledige verbranding ontstaat.
Wat helpt is in hogere toeren/ lager versnelling omhoog rijden. Dan krijgt ie letterlijk meer lucht.(uiteraard wel uit het rode toeren gebied blijven en let op je temperatuur meter).
Zodra je weer lager bent is het roken over.
Zou zowiezo je oliepijl bij vullen tot net onder max, dat levert ook extra koeling op voor je blok.
Suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--