Vandaag (het was 5 graden buitentemperatuur met een gemene stormachtige wind, regenbuien en zelfs wat vlagen natte sneeuw) de bus als ‘mobiele directiekeet’ gebruikt op een grote open vlakte. Bekenden hadden me namelijk gevraagd of ik vandaag de eerste fase van hun huis in aanbouw een beetje in de gaten wilde houden en daarbij ook wat foto’s wilde maken omdat ze zelf op reis zijn.Multivan Generation schreef: 23 okt 2019, 21:06 Meet ook eens de binnentemperatuur ter hoogte van de achterklep?
Kun je de gewenste (binnen-) temperatuur met die set ook instellen?
Diesel op zal je niet halen, want normaal gezien bevindt zich het laagste punt van de aanzuiging boven het laagste diesel aanzuigniveau voor de motor brandstofpomp. Zodat er minimaal ongeveer 10% van de brandstofvoorraad achterblijft, zodat je in ieder geval de motor nog kunt starten.Je kunt als alternatief een gewone aan/uit schakelaar gebruiken in plaats van die multicontrol en dan gaat de kachel door tot de diesel op is of de accu leeg is....wat het eerste voorkomt.
Mijn ervaring met een lange wielbasis T5-GP camper, is dat pas na een minuut of 20, dus als de koelvloeistof temperatuur boven de 65 graden komt, dat de interieur kachel pas wat warmte gaat afgeven. Met de instelbare programmeerbare afstandsbediening, zetten we hem zo'n half uur aan op 60-70% zodat de voorruit vrij van condens aan de binnenzijde, en ijsvrij aan de buitenzijde is, en de motor minder slijtage heeft bij een koude start.u
Maar het interieur is zeker niet behaaglijk.
Zetten we de luchtstandkachel een 20 min aan, dan kun je ook in de winter in je T-shirt in de bus zitten.
Ik zal eens de uitstroom temperaturen meten van zowel de omgebouwde zuheizer naar standkachel functionaliteit (webasto set) en de luchtstandkachel (Eberspacher D4+).
Ik zou je adviseren om als je deze kachel (omgebouwde zuheizer) regelmatig gaat gebruiken, om wel een grotere accu (richting de 100A) te monteren, om de bedrijfszekerheid te vergroten, en de belasting op de accu wat lager te laten zijn..(betrouwbaarheid vergroten).
Groeten Peter
Leuk en het leek me een goede gelegenheid om het comfort van de bus eens te testen.
Daarbij vooral aandacht gegeven aan het functioneren van de tot standverwarming aangepaste Zuheizer onder deze weersomstandigheden.
Ik weet nu echt zeker dat de Zuheizer zijn werk als standverwarming uitstekend doet: het was zelfs onder de toch wel vrij barre omstandigheden in een mum van tijd buitengewoon behaaglijk en na 20-25 minuten gewoon erg warm. De isolatie van de Multivan viel me trouwens ook alles mee: nadat, als het warm genoeg was de kachel afgezet werd, bleef het nog wel een uurtje ‘prima te doen’, pas daarna ontstond de behoefte om de kachel weer een tijdje aan te zetten. Gedurende de hele dag heeft de kachel een uur of 3 gebrand, zonder merkbaar effect op de accu: de motor startte onmiddellijk.
Koffiezetten met een 12 volt apparaatje met Senseo pads ging op zich wel redelijk vlot, maar de koffie kon me niet erg bekoren: slappe hap. Misschien volgende keer 2 pads gebruiken? Een 12 volt waterkokertje doet er een eeuwigheid over om een half litertje water voor een paar kopjes thee aan de kook te krijgen (even wennen als je thuis een Quooker gewend bent) een fluitketeltje is een beter idee.
Kan bijna niet wachten om ‘straks’ voor het ‘echhie’ op stap te gaan.