Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

California defect LCD computer/ frigo/verwarming

vragen over de T5
Plaats reactie
fapa
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 dec 2008, 13:51

California defect LCD computer/ frigo/verwarming

Bericht door fapa »

Hallo,

ik heb een VW T5 California van 2008 en heel tevreden en willen er nog jaren mee rijden, echter hebben we al een paar keer een defecte LCD module gehad. Dit probleem is gekend en in het verleden heb ik hiervoor al een nieuwe aangeschaft en die gaat dan weer binnen de twee jaar kapot.

Probleem : LCD computer/aansturing frigo/verwarming / hefdak

locatie : dak middenconsole waar zonnebril ook word opgeborgen

wat : alle functies werken nog als voorheen enkel kun je niets meer aflezen, net zelfde problematiek als bij eerste module, lcd alsmaar moeilijker te lezen en na 2 jaar komt er niets meer op, vervelend zeker als je dak wilt openen of sluiten, je moet je herinneren hoeveel keer indrukken, draaien en dan gokken dat je het goed hebt ;) ,..

oorzaak : ik had vroeger gehoord dat dit door vocht komt? maar niet zeker

Ik ben ondertussen vergeten hoeveel zo'n module kost (vermoed zo'n 500 euro (10 jaar geleden)) , ik hoor ook dat ze die kunnen repareren en dat je dan weer verder kunt, enkel mijn garage heeft hier geen ervaring mee? ik vind een nieuwe aanschaffen om maar weer een goed jaar mee te gaan een beetje veel geld..

Zijn er hier mensen met meer deskundig advies? tips?

alvast bedankt
P
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: California defect LCD computer/ frigo/verwarming

Bericht door Multivan Generation »

Kijk eens in dit topic:
viewtopic.php?f=3&t=48023

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: California defect LCD computer/ frigo/verwarming

Bericht door Egbert&Manon »

Wellicht dat HenkK dat ook kan repareren?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
fapa
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 dec 2008, 13:51

Re: California defect LCD computer/ frigo/verwarming

Bericht door fapa »

hallo,

ondertussen heb ik ook heel wat info gevonden over hoe je dit probleem zelf kunt oplossen, blijkbaar is de oorzaak een minder kwaliteitsvolle verbinding tussen het LCD en de PCB zie artikel hieronder, in feite een verbinding die gerealiseerd is door lijm/verwarming ipv gesoldeerd. Door de warmte en trillingen (auto die rijd/ dakmontage) komt die verbinding terug los.

Je kunt dit oplossen door een nieuwe verbinding te realiseren als er voldoende kabel is.. wel een werkje die ik zelf nog nooit geprobeerd heb, maar ik zou er binnen een paar dagen aan beginnen..

https://www.instructables.com/id/How-to ... om-a-PCB-/
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: California defect LCD computer/ frigo/verwarming

Bericht door malightcommander »

Is inderdaad een zeer veel voorkomend probleem met LCD-schermen die een gelijmde ribbon hebben. Je kunt proberen om dit met warmte opnieuw door te laten vloeien of anders is het soms wel mogelijk om de hele ribbon te vervangen met draad.

Zie bijvoorbeeld ook dit filmpje (zelfde principe):

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Plaats reactie