Als het probleem aan m'n huidige wagen (T6 146kw, weerkerend olieprobleem, zelfs na herstelling) opgelost geraakt onder garantie ( 3 jaar bijkomende garantie genomen bij VW, maar verzekering wil blijkbaar toch niet vergoeden wat zou moeten, ondertussen ZEER lang verhaal....
Dus als dit probleem toch nog wordt opgelost, dan ben ik nog bereid om tegen volgend jaar een nieuwe T6.1 aan te schaffen.
ditmaal zou ik graag een Caravelle LWB comfortline dubbele cabine 4motion nemen, liefst in 146kw.
Dit betreft een wagen in België, ingeschreven als lichte vracht.
Gevolg is dat er nadien niets meer aan onderstel mag gewijzigd worden, anders wordt deze afgekeurd op de jaarlijkse keuring als ze dit zien.
een type 'seikel' oplossing, geraakt hier bijna zeker niet gekeurd.
Enkele jaren terug had vw een transporter rockton in het gamma, deze was 30mm hoger gelegd. (wel enkel in korte wielbasis)
Deze staat nu niet meer in de catalogus, maar bewijst wel dat er ooit een 30mm hoger onderstel was 'af' fabriek...
Ik had de wagen graag zo hoog mogelijk 'af fabriek' gehad.
Maar zie door het bos de bomen niet meer. (en de dealer weet het ook niet zeker)
Een 146kw 4motion lange wielbasis, wordt hier in België standaard geleverd met MTM3080kg en met wat bij uitvoering vermeld staat als :
"Versterkte veringen en schokdempers",
Mijn huidige Caravelle Highline 146kw is met ditzelfde onderstel geleverd, (aslasten zijn dan 1680kg en 1600kg)
De optielijst in de configurator heeft dan qua onderstellen volgende mogelijkheden:
Standaard ophanging en dempers met versterkte stabilisatorstangen 337,59 € incl. BTW deze is echter niet te kiezen (logisch)
Vering en demping met verhoogde voorasbelasting (1.710 kg) en 17"-stalen velgen 390,83 € incl. BTW deze kan je in de configurator ook niet aanvinken (naar mijn gevoel is dat hetzelfde als het onderstel bij mtm3200kg
Versterkte ophanging en dempers 267,41 € incl. BTW niet aan te vinken
Versterkte ophangingen, dempers en stabilisatorstangen met een maximale belasting van 1.680 kg op de vooras 635,25 € incl. BTW enige die in de configurator wel werkt, maar volgens mij zijn hier enkel bijkomend de ophanging en de stabilisatorstangen versterkt t.o.v. wat er standaard op zou liggen
versterkte ophanging en dempers met maximale belasting van 1.680 op de vooras voor slechte wegen 300,08 € incl. BTW naar wat ik hoor, ligt hij dan iets hoger, een 2talcm, maar je kan deze helaas niet aanvinken in configurator
Versterkte veringen en schokdempers Standaarduitrusting deze zit er dus standaard op
Er is anderzijds ook nog de optie om de MTM tot 3200kg te verhogen met versterkte velgen, hierin zit dan een onderstel dat volgende uitleg krijgt:
"Vering en demping voor wagens met een MTM van 3.200 kg" zonder verdere uitleg...
Als je deze kiest, dan kan je geen enkele optie meer aanvinken uit de keuzelijst met onderstellen. (logisch, want de meeste opties daar zijn voor maximale aslast 1680, terwijl een MTM3200 vooraan 1710 heeft denk ik)
Dealer denkt wel dat een MTM3200kg helemaal niet zo leuk zou rijden (stuiterig), iemand hier ervaring mee ?(leeggewicht zou toch rond 2400kg zijn)
M.a.w. je kan 'volgens de configurator' maar 3 zaken kiezen....
een MTM3080 met de standaard "Versterkte veringen en schokdempers"
een MTM3080 met "Versterkte ophangingen, dempers en stabilisatorstangen met een maximale belasting van 1.680 kg op de vooras"
een MTM3200 met "Vering en demping voor wagens met een MTM van 3.200 kg"
Ik hoop dat dit bij configuratie bij de dealer meer mogelijkheden biedt, maar deze heeft nu net 2 weken vakantie (en ik heb geen geduld

Mijn vraag dus "welke van deze onderstellen geeft me het meeste winst in hoogte?"
Zelf vermoed ik de MTM3200kg?
Daarnaast 3 vraagjes ivm de bandenkeuze.
1) Iemand een idee, met welke banden de bussen geleverd worden indien gekozen wordt voor de 4seizoensbanden 215/60/R17 uit de cataloog?
2) specifiek voor de Belgen: Bij de uitleg van GOCA (belgische keuring) i.v.m. toegestane banden staat bij personenwagens een vermelding dat banden slechts tot Ca 2% mogen afwijken in omtrek.
Bij de lichte vrachtvoertuigen, staat deze regel niet vermeld. Uit vele Jeep en pickupfora (die zo goed als steeds als lichte vracht zijn ingeschreven) leer ik dat er hierbij wel mag afgeweken worden van bandenomtrek en dat er enkel een beperking zou zitten op de afwijking van de spoorbreedte. Klopt dit echt?
3) indien vraag 2 klopt) Wat kan je maximaal van diameter/omtrek op een 17" leggen (laat ons ervan uitgaan dat we 20mm hoger komen dan standaard, indien we het juiste onderstel kiezen (dus geen seikel ophoging of luchtvering etc. wat hier toch niet is toegestaan...) en zonder dat er wijzigingen aan de wagen dienen te gebeuren (wat hier in België dan alweer niet is toegestaan)
Het is hierbij niet de bedoeling om extreem off road te gaan of te gaan modderploeteren of dergelijke.
veel vragen ineens, but thx for replying

I