Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ongrijpbare kwaal t4 ajt
Ongrijpbare kwaal t4 ajt
Hallo mede t4 fanaten,
Mijn t4 bj 2002 Ajt 2.5 tdi 88pk, 3.5 ton op de teller heeft een beetje vreemde kwaal ontwikkeld. Sporadisch verliest hij vermogen. Zo rond de 2 a 3000 rpm. Het motorgeluid verandert dan ook even. Duurt een seconden of 1 a 2.
Paar dingen die ik al gechekt:
Vagcom geen foutenmeldingen, timing spot on
Nieuw brandstoffilter
Nieuwe brandstofleiding
Met en zonder MAF gereden
Vacuumleidingen naar boost control gecheckt
Egr delete geinstalleerd
...Maar probleem is er nog.
Wel valt me op dat er altijd een vacuum in het brandstoffilter zit, als je de waterdrain onderop open draaid. Volgens mij was dat vroeger niet? Dacht dat de diesel er altijd meteen uitzeek
Ik heb wel de tank aansluiting getest, met een stukje slang en die loopt gewoon door op zwaartekracht, dus lijkt ok
Rijd verder goed, geen olieverbruik of onbedoeld mechanisch geluid. Blokje lijkt dus goed
Welke expert heeft de verlossende tip...?! Alvast bedankt!
Paul
Mijn t4 bj 2002 Ajt 2.5 tdi 88pk, 3.5 ton op de teller heeft een beetje vreemde kwaal ontwikkeld. Sporadisch verliest hij vermogen. Zo rond de 2 a 3000 rpm. Het motorgeluid verandert dan ook even. Duurt een seconden of 1 a 2.
Paar dingen die ik al gechekt:
Vagcom geen foutenmeldingen, timing spot on
Nieuw brandstoffilter
Nieuwe brandstofleiding
Met en zonder MAF gereden
Vacuumleidingen naar boost control gecheckt
Egr delete geinstalleerd
...Maar probleem is er nog.
Wel valt me op dat er altijd een vacuum in het brandstoffilter zit, als je de waterdrain onderop open draaid. Volgens mij was dat vroeger niet? Dacht dat de diesel er altijd meteen uitzeek
Ik heb wel de tank aansluiting getest, met een stukje slang en die loopt gewoon door op zwaartekracht, dus lijkt ok
Rijd verder goed, geen olieverbruik of onbedoeld mechanisch geluid. Blokje lijkt dus goed
Welke expert heeft de verlossende tip...?! Alvast bedankt!
Paul
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt
Meet de weerstand van je verstuivernaald hoogte sensor maar eens door.
Moet liggen tussen de 95 en 115 Ohm.
Moet liggen tussen de 95 en 115 Ohm.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt
Thanks, ik denk dat je de naald op zijn kop slaat met die opmerking..
heb net op de vag com een tijdje zitten dataloggen, en bij tijd en wijlen zie je de actual injection time helemaal naar 40 graden btdc gaan, otw een foute meting.
Kan je evt rijden zonder naald lift sensor? Ben op vakantie. Bij thuiskomst ombouwen naar acv injectoren..

Kan je evt rijden zonder naald lift sensor? Ben op vakantie. Bij thuiskomst ombouwen naar acv injectoren..
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt
Je kunt er mee rijden, met af en toe een 'uitglijder' tot gevolg.
102 pk verstuivers er in gaat prima, wel met software aanpassing (niet VCDS!)
Je gaat dan namelijk van 1 trap 88 pk naar 2 traps 102 pk verstuivers, dus principe is anders en nozzle grootte is anders.
Ook zit de verstuivernaald hoogtesensor op een andere plaats en is de verstuiverleiding anders, want hogere verstuiver.
Groeten Peter
102 pk verstuivers er in gaat prima, wel met software aanpassing (niet VCDS!)
Je gaat dan namelijk van 1 trap 88 pk naar 2 traps 102 pk verstuivers, dus principe is anders en nozzle grootte is anders.
Ook zit de verstuivernaald hoogtesensor op een andere plaats en is de verstuiverleiding anders, want hogere verstuiver.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt
Echte weetjewellers hebben vcds bij zich op vakantie.
Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt
heb ik jaren geleden ook langdurig last hiervan gehad.
rij je rustig op de snelweg, ca 110 op de CC, begint de motor ineens het horten en te stoten, na ca 2sec is het over. je schrikt jezelf te pleuris, maar loopt zo weer door.
mijn garage noemde ook de naaldhoogte sensor als oorzaak.
was destijds ergens rondom de 400.000km, denk dat het met de nieuwigheid te maken heeft, heb er de laatste 4/5 jaar geen last meer van.
rij je rustig op de snelweg, ca 110 op de CC, begint de motor ineens het horten en te stoten, na ca 2sec is het over. je schrikt jezelf te pleuris, maar loopt zo weer door.
mijn garage noemde ook de naaldhoogte sensor als oorzaak.
was destijds ergens rondom de 400.000km, denk dat het met de nieuwigheid te maken heeft, heb er de laatste 4/5 jaar geen last meer van.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 01 jan 2008, 22:09
Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt
Graag wil ik hier even op aanhaken. Geldt bovenstaand euvel naast de ajt ook voor de acv? Ik heb namelijk precies hetzelfde meegemaakt op weg naar vakantieadres in Frankrijk. Bus op CC met 130 op de teller, bonkt heel even, snelheidsmeter wiebelt een beetje en schiet dan uit de CC. Gelijk daarna alles weer goed en CC doet het ook weer.
Graag hoor ik van jullie.
Groeten Geert
Graag hoor ik van jullie.
Groeten Geert
1991 california coach paprika rood omgebouwd van aab naar acv incl. airco en stabilisator achter.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt
Daar zit ook een verstuiver met naaldhoogte sensor in, verstuiver 5 (bestuurderdkant) meten is weten.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 01 jan 2008, 22:09
Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt
Dank voor de reactie, ik ga het checken.
Groeten Geert
Groeten Geert
1991 california coach paprika rood omgebouwd van aab naar acv incl. airco en stabilisator achter.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt
De meetrange voor de weerstand is bij 102 pk verstuivers tussen de 80 en 120 Ohm.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 01 jan 2008, 22:09
Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt
Dank voor de aanvulling Peter.
Groeten Geert
Groeten Geert
1991 california coach paprika rood omgebouwd van aab naar acv incl. airco en stabilisator achter.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt
Dat lijken mij geen symptomen van een naaldhoogtesensor. Bij een ACV komt dat trouwens bijna nooit voor , wel bij de AJT .Californiaatje schreef: 08 aug 2020, 21:34 Graag wil ik hier even op aanhaken. Geldt bovenstaand euvel naast de ajt ook voor de acv? Ik heb namelijk precies hetzelfde meegemaakt op weg naar vakantieadres in Frankrijk. Bus op CC met 130 op de teller, bonkt heel even, snelheidsmeter wiebelt een beetje en schiet dan uit de CC. Gelijk daarna alles weer goed en CC doet het ook weer.
Graag hoor ik van jullie.
Groeten Geert
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt
ik hen lopen googelen, maar geen antwoord gevonden: wat is de functie van de naaldhoogte sensor?
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 01 jan 2008, 22:09
Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt
Dacht ik in een goede richting te zitten waar het te zoeken, maar misschien toch niet dus. Begin komende week gaan we weer naar huis, zal in de gaten houden of het zich nog een keer voordoet.
1991 california coach paprika rood omgebouwd van aab naar acv incl. airco en stabilisator achter.
Re: Ongrijpbare kwaal t4 ajt
bij mij is het even misterieus verdwenen als dat het ineens opkwam.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km