Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Problemen met schakelen
Problemen met schakelen
Mijn T4 wil soms niet goed in 1e en 2e versnelling. Garage zegt dat het kunststof kogeltje in de verbinding tussen schakeling en koppeling versleten is.
Is het zo eenvoudig als in bovenstaande filmpje?
Hoor graag ervaringen.
Is het zo eenvoudig als in bovenstaande filmpje?
Hoor graag ervaringen.
T4 2.5 tdi AJT/88pk 2002 - Alkmaar
Re: Problemen met schakelen
Invetten kan de truck ook wel eens doen. Maar als het echt versleten is. Zijn genoeg threads te vinden om je daar mee goed te kunnen helpen.
Re: Problemen met schakelen

Even in de zoekopdracht schakel bolletjes invoeren komt veel info voorbij. Ik heb ze zelf ook vervangen. Is niet moeilijk te vervangen en met een beetje vet erop te drukken Het onderdeel is via internet zo te bestellen.
Sucsses met de klus
Re: Problemen met schakelen
Als je een bus hebt met niet teveel opties is het inderdaad goed te doen. Maar als je flink aangeklede jongen hebt met standkachel etc is het toch aardig vol onder de kap.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Problemen met schakelen
Ik ging er altijd vanaf de accuzijde naar toe, met weg halen van wat zwarte kunststof delen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Problemen met schakelen
haalde je dan het hele onderdeel weg of verving je het balletje rechtstreeks?
T4 2.5 tdi AJT/88pk 2002 - Alkmaar
Re: Problemen met schakelen
Het kunststof kogeltje van mijn T4 (320.000 km) is onlangs vervangen.
Camperbedrijf in Opperdoes, naar tevredenheid uitgevoerd.
Camperbedrijf in Opperdoes, naar tevredenheid uitgevoerd.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 31 jul 2020, 08:31
Re: Problemen met schakelen
Gisteren problemen met de versnellingsbak onderweg in Tsjechië
. Versnelling wilde niet meer in de eerste versnellingen en kon de pook heen en weer roeren als in een pan soep! Even kijken onder de motorkap en balletje was helemaal weg!!
Kon zien dat de vorige eigenaar het flink had ingesmeerd want er zat zo veel vettigheid op.
ANWB kon niets doen hier… zeiden dat het lang ging duren en duur zou worden.
Met behulp van weetjewel opzoek naar de lokale onderdelenshop, die hadden het op voorraad.
Vanmorgen op de camping met behulp van een koevoet en de kleine handen van m’n vriendin zat het er zo op.
Even verwarmen, beetje vet erop. En was zo klaar!!
Kon zien dat de vorige eigenaar het flink had ingesmeerd want er zat zo veel vettigheid op.
ANWB kon niets doen hier… zeiden dat het lang ging duren en duur zou worden.
Met behulp van weetjewel opzoek naar de lokale onderdelenshop, die hadden het op voorraad.
Vanmorgen op de camping met behulp van een koevoet en de kleine handen van m’n vriendin zat het er zo op.
Even verwarmen, beetje vet erop. En was zo klaar!!
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 15 okt 2020, 00:30
Re: Problemen met schakelen
Ik heb ook dat probleem nu, tekening bij gevoegd ter verduidelijking !
Ik heb een O2 versnellingsbak waarbij achteruit wordt ingeschakeld ZONDER de versnellingshendel naar benenen te drukken .
Gelukkig is mijn zoon ANWB ,er eentje met gouden handen en die kon er wel iets aan doen als noodoplossing.
Ik hebben stukje 10 mm kunstofbuis om het asje gedaan door die houder waar het balletje/lagerkogel nr 17 invalt.
Buisje is van multi fuel gates slang 10 mm ( diameter Binnen in )
Om dit slangetje weer een dikkere geplaatst en zo was de ruimte van balletje/ lagerkogel in de gaffelkop weer opgevuld.
Duw dus het slangetje van buiten naar binnen door dat houdertje/ gaffelkop over het asje ( waar lagerkogel/balletje op zit) tot aan de “ stok”
Dan daaroverheen de dikkere slang nu is de speling weg en kan je gewoon lekker en strak schakelen.
Ik heb gewerkt van voor rechts en slangen wat opzij geduwd en kon er zo met mijn hand bij .pfffffff beetje klooien.
Met een lat de slang vastgedrukt over asje van lagerkogel !
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Nu moet ik nog zo’n kogel bestellen en weer monteren……………..wie weet wat hierbij de handigste manier is !
Ik heb een O2 versnellingsbak waarbij achteruit wordt ingeschakeld ZONDER de versnellingshendel naar benenen te drukken .
Gelukkig is mijn zoon ANWB ,er eentje met gouden handen en die kon er wel iets aan doen als noodoplossing.
Ik hebben stukje 10 mm kunstofbuis om het asje gedaan door die houder waar het balletje/lagerkogel nr 17 invalt.
Buisje is van multi fuel gates slang 10 mm ( diameter Binnen in )
Om dit slangetje weer een dikkere geplaatst en zo was de ruimte van balletje/ lagerkogel in de gaffelkop weer opgevuld.
Duw dus het slangetje van buiten naar binnen door dat houdertje/ gaffelkop over het asje ( waar lagerkogel/balletje op zit) tot aan de “ stok”
Dan daaroverheen de dikkere slang nu is de speling weg en kan je gewoon lekker en strak schakelen.
Ik heb gewerkt van voor rechts en slangen wat opzij geduwd en kon er zo met mijn hand bij .pfffffff beetje klooien.
Met een lat de slang vastgedrukt over asje van lagerkogel !
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Nu moet ik nog zo’n kogel bestellen en weer monteren……………..wie weet wat hierbij de handigste manier is !