Om hem niet in een modderpoel te verliezen en daarna een uurtje of wat te moeten dreggen om hem terug te vinden...
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Off road rijden: cursus of learning on the job?
Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
-
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
- Locatie: Swalmen
Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?
ooit wil ik erheen met mijn T5 bakwagentje 4 motion. (bakje kan ik als t moet afzetten).
Wat voor banden adviseren jullie voor plakkerige zand die goed lossen een waar je ook nog een beetje mee over de weg kan? Ik kom er vaker met een quadgroep maar dan hebben we er dikke noppen onder/ niet te vergelijken.
Kun je er met een standaad langewielbasis plezier hebben of maakt die 4 cm verhoging extreem veel uit bij een lange wielbasis?
Wat voor banden adviseren jullie voor plakkerige zand die goed lossen een waar je ook nog een beetje mee over de weg kan? Ik kom er vaker met een quadgroep maar dan hebben we er dikke noppen onder/ niet te vergelijken.
Kun je er met een standaad langewielbasis plezier hebben of maakt die 4 cm verhoging extreem veel uit bij een lange wielbasis?
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?
Op zand voldoet een AT band , op aangepaste bandendruk.peetjeadhdtje schreef: 22 aug 2020, 13:11 ooit wil ik erheen met mijn T5 bakwagentje 4 motion. (bakje kan ik als t moet afzetten).
Wat voor banden adviseren jullie voor plakkerige zand die goed lossen een waar je ook nog een beetje mee over de weg kan? Ik kom er vaker met een quadgroep maar dan hebben we er dikke noppen onder/ niet te vergelijken.
Kun je er met een standaad langewielbasis plezier hebben of maakt die 4 cm verhoging extreem veel uit bij een lange wielbasis?
Ik heb General Grabber AT3 , en die doen het heel goed op de weg . (Hebben trouwens ook het sneeuwvloksymbool , dus ook goed geschikt in de winter) Ik had ze al op mijn T4 , en nu ook op mijn T6.1
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?
doet me denken aan die keer dat ik m'n Taro 4WD een bouwterrein op stuurde. dikke vette klei waarin veel sporen van voertuigen liepen.
ik schakel de 4WD in en stuur ik met vol vertrouwen de blubber in.
na ca 10m muurvast... niet meer voor-of achteruit te krijgen
shit.... de vrijloopnaven vergeten! (mijn Taro had handbediende vrijloopnaven)
ik heb m'n nette schoenen en sokken maar uitgedaan en blootsvoet een rondje om m'n taro gelopen om de naven uit de vrijloop te halen.
sta je daar met je voeten in de modder voor joker...... leuk hoor een 4WD!
daarna was het simpel.. rustig gasgeven en je rijd zo door 40cm blubber heen. Had intussen ook bijna 40cm blubber in de auto.
ik denk dat een cursus vooraf geen slecht idee zou zijn geweest.
ik schakel de 4WD in en stuur ik met vol vertrouwen de blubber in.
na ca 10m muurvast... niet meer voor-of achteruit te krijgen
shit.... de vrijloopnaven vergeten! (mijn Taro had handbediende vrijloopnaven)
ik heb m'n nette schoenen en sokken maar uitgedaan en blootsvoet een rondje om m'n taro gelopen om de naven uit de vrijloop te halen.
sta je daar met je voeten in de modder voor joker...... leuk hoor een 4WD!
daarna was het simpel.. rustig gasgeven en je rijd zo door 40cm blubber heen. Had intussen ook bijna 40cm blubber in de auto.
ik denk dat een cursus vooraf geen slecht idee zou zijn geweest.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
-
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
- Locatie: Swalmen
Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?
En dan doe je ze in de wintertijd niet wisselen of heb je dan evengoed een winterset?Pascal-141 schreef: 22 aug 2020, 15:45Op zand voldoet een AT band , op aangepaste bandendruk.peetjeadhdtje schreef: 22 aug 2020, 13:11 ooit wil ik erheen met mijn T5 bakwagentje 4 motion. (bakje kan ik als t moet afzetten).
Wat voor banden adviseren jullie voor plakkerige zand die goed lossen een waar je ook nog een beetje mee over de weg kan? Ik kom er vaker met een quadgroep maar dan hebben we er dikke noppen onder/ niet te vergelijken.
Kun je er met een standaad langewielbasis plezier hebben of maakt die 4 cm verhoging extreem veel uit bij een lange wielbasis?
Ik heb General Grabber AT3 , en die doen het heel goed op de weg . (Hebben trouwens ook het sneeuwvloksymbool , dus ook goed geschikt in de winter) Ik had ze al op mijn T4 , en nu ook op mijn T6.1
Als ik in hun tabel kijk bij 205 65 zou ik er maar 110kmh mee mogen? Ben jij zo'n rustige rijder of zie ik iets over het hoofd? https://www.generalbanden.nl/assortiment/grabber-at-3/
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?
Ik heb de General Grabber AT2, 60% weg 40% modder.
Bevalt errug goed.
Maar ik ga niet de modder in , dat vind ik jammer.
16 inch velg en nagenoeg 33 inch band
LT305/70/R16
Bevalt errug goed.
Maar ik ga niet de modder in , dat vind ik jammer.
16 inch velg en nagenoeg 33 inch band
LT305/70/R16
Groetjes webmaster Henk-1
VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK

- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?
Aangezien het ook winterbanden (sneeuwvloksymbool) zijn , wissel ik niet en rijd er het hele jaar mee .peetjeadhdtje schreef: 23 aug 2020, 11:31En dan doe je ze in de wintertijd niet wisselen of heb je dan evengoed een winterset?Pascal-141 schreef: 22 aug 2020, 15:45Op zand voldoet een AT band , op aangepaste bandendruk.peetjeadhdtje schreef: 22 aug 2020, 13:11 ooit wil ik erheen met mijn T5 bakwagentje 4 motion. (bakje kan ik als t moet afzetten).
Wat voor banden adviseren jullie voor plakkerige zand die goed lossen een waar je ook nog een beetje mee over de weg kan? Ik kom er vaker met een quadgroep maar dan hebben we er dikke noppen onder/ niet te vergelijken.
Kun je er met een standaad langewielbasis plezier hebben of maakt die 4 cm verhoging extreem veel uit bij een lange wielbasis?
Ik heb General Grabber AT3 , en die doen het heel goed op de weg . (Hebben trouwens ook het sneeuwvloksymbool , dus ook goed geschikt in de winter) Ik had ze al op mijn T4 , en nu ook op mijn T6.1
Als ik in hun tabel kijk bij 205 65 zou ik er maar 110kmh mee mogen? Ben jij zo'n rustige rijder of zie ik iets over het hoofd? https://www.generalbanden.nl/assortiment/grabber-at-3/
En de snelheidscode is H , dus 210km/u . Is meer dan voldoende voor een busje ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Off road rijden: cursus of learning on the job?
Is dit YouTube kanaal hier al eens voorbij gekomen?
https://www.youtube.com/c/MattsOffRoadRecovery
Die Matt kan het echt!
Zelf heb ik 2 jaar geleden in Australië een dagje onder begeleiding in een serieuze 4WD off-road gereden. Schitterend werk, zeker zo daar in de wildernis en Ook best verslavend.
Grote 4WD’s zijn daar In dat schitterende landschap de norm (maar ook echt een levensbehoefte want op veel plaatsen is er eenvoudig geen asfalt. Met een gewone auto met AWD gaat het prima zolang de grond droog en hard is, maar zodra het geregend heeft zit je vast en kom je er op eigen kracht niet meer weg.
Als Corona niet was opgetreden zouden we dit jaar - nu ongeveer omdat het voorjaar daar nu begint- weer naar Australië gereisd zijn (mijn dochter woont er en heeft daar een paar maanden geleden het leven aan een zoontje geschonken). We wilden dan vanuit Perth (in het westen waar mijn dochter in de buurt woont) dwars over met een soort 4 Wheel Event van ongeveer een week (onder begeleiding en in convooi) naar de oostkust gaan. Je slaapt dan ook in de auto.
Eigenlijk dwars door het land zoals we dat ooit van de serie van de Flying Doctors kenden. Blijft nog even op dr Bucket list.....
https://www.youtube.com/c/MattsOffRoadRecovery
Die Matt kan het echt!
Zelf heb ik 2 jaar geleden in Australië een dagje onder begeleiding in een serieuze 4WD off-road gereden. Schitterend werk, zeker zo daar in de wildernis en Ook best verslavend.
Grote 4WD’s zijn daar In dat schitterende landschap de norm (maar ook echt een levensbehoefte want op veel plaatsen is er eenvoudig geen asfalt. Met een gewone auto met AWD gaat het prima zolang de grond droog en hard is, maar zodra het geregend heeft zit je vast en kom je er op eigen kracht niet meer weg.
Als Corona niet was opgetreden zouden we dit jaar - nu ongeveer omdat het voorjaar daar nu begint- weer naar Australië gereisd zijn (mijn dochter woont er en heeft daar een paar maanden geleden het leven aan een zoontje geschonken). We wilden dan vanuit Perth (in het westen waar mijn dochter in de buurt woont) dwars over met een soort 4 Wheel Event van ongeveer een week (onder begeleiding en in convooi) naar de oostkust gaan. Je slaapt dan ook in de auto.
Eigenlijk dwars door het land zoals we dat ooit van de serie van de Flying Doctors kenden. Blijft nog even op dr Bucket list.....