Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot
2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot
Beste WJW’ers,
afgelopen maandag begon ik na mijn vakantie met frisse moed weer aan mijn werkzaamheden. Tijdens de vakantie in eigen land heb ik ook af en toe met mijn vertrouwde ‘11 T5GP Multivan DSG gereden. Deze heeft inmiddels 224d km op de teller staan. Op deze eerste werkdag trok ik rustig op toen het verkeerslicht op groen sprong en hoorde ik tot mijn grote schrik een harde knal en vervolgens een hoop geratel, waarna ik tot de conclusie kwam dat ik geen aandrijving meer had.
Na een ANWB-onderweg-inspectie en een diagnose van mijn garagebedrijf verder, kwam vandaag het blijde nieuws dat de vertanding van mijn rechter aandrijfas inclusief de vertanding in het differentieel van de DSG-bak gebroken was. Ik heb niet hard gereden/opgetrokken, geen signalen opgemerkt, heb geen zware lasten getrokken (heb nl. geen trekhaak) of vervoerd en dan toch spontaan dit.
De offerte waar mijn garagebedrijf mee kwam, bedroeg €6893,= incl. btw, waarvan ruim €4400,= voor de gereviseerde DSG-versnellingsbak, aangezien de onderdelen van het te repareren differentieel niet los leverbaar zijn volgens hen.
Ondanks dat dit soort kostenposten altijd pijn doen, sta ik toch echt versteld van deze prijsopgave. Op internet zie ik prijzen van gereviseerde 7-traps DSG-bakken van rond de €2200,= incl. btw voorbij komen, dus dan vind ik deze dubbele prijs best wel fors. Niet waar ik me op had ingesteld eigenlijk.
Wat denken jullie van deze bedragen? Iemand ervaring hiermee? Is het ‘normaal’ dat dit soort schade ineens optreed?
Ik ga zelf ook maar eens rondbellen en offertes opvragen bij anderen; hopelijk kunnen jullie me ook iets verder helpen... Alvast bedankt!
afgelopen maandag begon ik na mijn vakantie met frisse moed weer aan mijn werkzaamheden. Tijdens de vakantie in eigen land heb ik ook af en toe met mijn vertrouwde ‘11 T5GP Multivan DSG gereden. Deze heeft inmiddels 224d km op de teller staan. Op deze eerste werkdag trok ik rustig op toen het verkeerslicht op groen sprong en hoorde ik tot mijn grote schrik een harde knal en vervolgens een hoop geratel, waarna ik tot de conclusie kwam dat ik geen aandrijving meer had.
Na een ANWB-onderweg-inspectie en een diagnose van mijn garagebedrijf verder, kwam vandaag het blijde nieuws dat de vertanding van mijn rechter aandrijfas inclusief de vertanding in het differentieel van de DSG-bak gebroken was. Ik heb niet hard gereden/opgetrokken, geen signalen opgemerkt, heb geen zware lasten getrokken (heb nl. geen trekhaak) of vervoerd en dan toch spontaan dit.
De offerte waar mijn garagebedrijf mee kwam, bedroeg €6893,= incl. btw, waarvan ruim €4400,= voor de gereviseerde DSG-versnellingsbak, aangezien de onderdelen van het te repareren differentieel niet los leverbaar zijn volgens hen.
Ondanks dat dit soort kostenposten altijd pijn doen, sta ik toch echt versteld van deze prijsopgave. Op internet zie ik prijzen van gereviseerde 7-traps DSG-bakken van rond de €2200,= incl. btw voorbij komen, dus dan vind ik deze dubbele prijs best wel fors. Niet waar ik me op had ingesteld eigenlijk.
Wat denken jullie van deze bedragen? Iemand ervaring hiermee? Is het ‘normaal’ dat dit soort schade ineens optreed?
Ik ga zelf ook maar eens rondbellen en offertes opvragen bij anderen; hopelijk kunnen jullie me ook iets verder helpen... Alvast bedankt!
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: 2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot
Wellicht eens vragen aan DSG dokter in Varsseveld?
Geen binding mee, alleen1x ervaring.
JB
Geen binding mee, alleen1x ervaring.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot
Dat de rechter aandrijfas kapot gaat is een bekend euvel. Maar dat daardoor ineens ook de versnellingsbak zelf zou moeten gereviseerd worden , lijkt mij wel héél raar ...
Samen met de rechter aandrijfas , kan ook de vertanding in de astap kapot gaan , maar die is apart te vervangen. Daar hoeft de bak er niet eens voor uit de auto .
Dat is bij een handbak in ieder geval zo , ik vermoed dat het bij een dsg niet anders is .
Ik zou toch maar eens iemand anders een inspectie laten doen , want ik vermoed dat die garage je een oor wil aan naaien. Ik kan er naast zitten , maar toch ...
Samen met de rechter aandrijfas , kan ook de vertanding in de astap kapot gaan , maar die is apart te vervangen. Daar hoeft de bak er niet eens voor uit de auto .
Dat is bij een handbak in ieder geval zo , ik vermoed dat het bij een dsg niet anders is .
Ik zou toch maar eens iemand anders een inspectie laten doen , want ik vermoed dat die garage je een oor wil aan naaien. Ik kan er naast zitten , maar toch ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: 2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot
Dsg is toch echt afwijkend vd handbak!
De vertanding IN de bak gaat kapot dus die moet dan eraf en uitelkaar voor herstel.
De vertanding IN de bak gaat kapot dus die moet dan eraf en uitelkaar voor herstel.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot
Daarom dat ik dus al zei dat ik er naast kon zitten , ik weet niet hoe het bij een dsg bak in elkaar zit .Erdem50 schreef: 26 aug 2020, 21:17 Dsg is toch echt afwijkend vd handbak!
De vertanding IN de bak gaat kapot dus die moet dan eraf en uitelkaar voor herstel.
Maar , bij een dsg bak zit er dus geen aparte asstomp in de bak die je apart kan vervangen ? Dus als de vertanding van de aandrijfas uitslijt , kun je meteen de hele dsg bak ook opengooien om daar ook de vertanding te vervangen ? Dat hebben ze bij VW ook weer goed bekeken

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: 2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot
Ik ben het met je eens, dat is niet slim gedaan nee. Voor een paar jaar terug moest je de complete bak vervangen, ondertussen zijn er reparaties mogelijk volgens fabrieksvoorschrift.Pascal-141 schreef: 26 aug 2020, 22:42Daarom dat ik dus al zei dat ik er naast kon zitten , ik weet niet hoe het bij een dsg bak in elkaar zit .Erdem50 schreef: 26 aug 2020, 21:17 Dsg is toch echt afwijkend vd handbak!
De vertanding IN de bak gaat kapot dus die moet dan eraf en uitelkaar voor herstel.
Maar , bij een dsg bak zit er dus geen aparte asstomp in de bak die je apart kan vervangen ? Dus als de vertanding van de aandrijfas uitslijt , kun je meteen de hele dsg bak ook opengooien om daar ook de vertanding te vervangen ? Dat hebben ze bij VW ook weer goed bekeken![]()
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: 2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot
Volgens fabrieksvoorschift? Bij VW vervangen ze nog steeds de complete bak (ruil), de asstompjes worden ergens anders nagemaakt (wel van zeer goede kwaliteit) waardoor zo'n bak weer gerepareerd kan worden. We hebben er de laatste tijd veel gehad. Feit is dat zo nu en dan deze as eruit halen tijdens onderhoud geen kwaad kan om te kijken of er nog goed vet inzit en dus geen vocht en roest. Het is wel een armoedige constructie i.m.o.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: 2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot
Jos dat klopt niet wat je zegt, je hoeft ze niet meer compleet te vervangen. Er zijn delen leverbaar en instructies zodat wij als dealer ze mogen repareren ipv complete ruilbakken te plaatsen.jos_br schreef: 27 aug 2020, 21:19 Volgens fabrieksvoorschift? Bij VW vervangen ze nog steeds de complete bak (ruil), de asstompjes worden ergens anders nagemaakt (wel van zeer goede kwaliteit) waardoor zo'n bak weer gerepareerd kan worden. We hebben er de laatste tijd veel gehad. Feit is dat zo nu en dan deze as eruit halen tijdens onderhoud geen kwaad kan om te kijken of er nog goed vet inzit en dus geen vocht en roest. Het is wel een armoedige constructie i.m.o.
Jos.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: 2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot
Waarom komen er dan bij ons mensen die bij de dealer steeds een ruilbak aangeboden krijgen? Of krijgen ze dan voor het geld ( €6300,=) van een ruilbak deze reparatie aangeboden?
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: 2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot
Ik kan niet oordelen over andere dealers en hun reparatieadviezen, maar dat begrijp je wel denk ik?!
Het is mijn ogen belangrijk dat ‘we’ de juiste info met elkaar delen. Het is gewoon mogelijk deze bak te repareren met deze klacht. Onderdeelnummers etc is allemaal bekend en leverbaar dus het kan gemaakt worden.
Maar wees blij joh, zolang de klanten naar jou toe komen omdat de dealers complete bakken aanbieden voor de hoofdprijs houd je lekker werk
Het is mijn ogen belangrijk dat ‘we’ de juiste info met elkaar delen. Het is gewoon mogelijk deze bak te repareren met deze klacht. Onderdeelnummers etc is allemaal bekend en leverbaar dus het kan gemaakt worden.
Maar wees blij joh, zolang de klanten naar jou toe komen omdat de dealers complete bakken aanbieden voor de hoofdprijs houd je lekker werk

T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: 2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot
Erdem50 schreef: 27 aug 2020, 21:39 Ik kan niet oordelen over andere dealers en hun reparatieadviezen, maar dat begrijp je wel denk ik?!
Het is mijn ogen belangrijk dat ‘we’ de juiste info met elkaar delen. Het is gewoon mogelijk deze bak te repareren met deze klacht. Onderdeelnummers etc is allemaal bekend en leverbaar dus het kan gemaakt worden.
Maar wees blij joh, zolang de klanten naar jou toe komen omdat de dealers complete bakken aanbieden voor de hoofdprijs houd je lekker werk![]()
Das ook weer waar!
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM