In een T4 California is er ongeveer 9 cm ruimte tussen de bedplank en het dak. Ik heb er nu een matras in liggen van 7 cm dik en kan nog makkelijk mijn vingers tussen matras en dak steken. Met een opbouwhoogte van de schotels van 4,3 cm houdt je dus zo'n 4,5 cm over voor het matras. Dat is ongeveer de dikte van de originele tweedelige matras.Lutra schreef: 02 nov 2020, 17:14Ga er dan maar vanuit dat je nog ca. 2 á 3 cm overhoudt voor een matras dus zonder de bedplank te verlagen gaat dat niet lukken. Nu is er voor het losse deel van de bedplank wel iets te verzinnen. Het vaste deel verlagen is lastiger (in het geval van een T 4 California met hefdak)bobv schreef: 02 nov 2020, 17:06Ja natuurlijk kan dit ook in een T4 werken.
Maar als je een hefdak hebt moet je even de ruimte tussen je bedplank en het dak meten. De opbouwhoogte van bv Froli Mobil schotels is 4,3 cm. Tel daar je matras bij op en je weet of het past.
https://www.obelink.nl/froli-mobil-beds ... akket.html
Zoals hierboven al aangegeven is er inderdaad ruimte voor een dunne matras. Ik denk wel dat je dan een veel steviger dunne matras moet nemen dan de originele dunne matras om het echt comfortabel te maken.Multivan Generation schreef: 04 nov 2020, 22:02Ik denk dat het ook wel in een T4 te passen is..Hanz schreef: 04 nov 2020, 18:25 Mooi systeem en mooi gedaan. Jammer dat dit niet in een T4 past. Ziet er zeer comfortabel uit.
Maar ja, dan is het natuurlijk niet origineel westfalia meer he..
Niet kunnen, bestaat niet, als je maar wilt.
En met dit systeem kan je matrasdikte ook dunner uitvallen, om toch nog comfortabeler te kunnen slapen..
En wat het originele betreft, van mij hoeft dat niet zo nodig. Ik heb in mijn California al diverse aanpassingen gedaan en in dit forum beschreven, omdat Westfalia sommige zaken echt onhandig heeft uitgevoerd. Dus om het politiek correct te zeggen: 'ik herken mij niet in deze opmerking.'

Als je het echt wilt kan alles maar de bedplank verlagen is naar mijn mening geen eenvoudige klus. De plank is ongeveer 109 cm breed. De ruimte tussen de bekledingspanelen onder de bedplank is 105 cm. Je moet dus of de bekledingspanelen aanpassen of genoegen nemen met een (nog) smaller bed.Multivan Generation schreef: 05 nov 2020, 10:47Bedplank verlagen eventueel,bobv schreef: 04 nov 2020, 23:14 Dan moet de bedplank wel verlaagt zijn, anders gaat dat echt niet passen. Toch?
maar dat is niet zo'n probleem toch?
Ook de kasten achterin moeten aangepast worden, nog los van het feit dat de achterste vaste bedplank mede zorgt voor de benodigde stijfheid van de carrosserie. Die kan je dus ook niet zonder meer een paar centimeter lager hangen.
Op een van de foto's is te zien dat de originele dunne matras er in ligt en bij de achterscharnieren van het dak zie je dat deze matras iets hoger ligt dan gebruikelijk. Het is dus zeer wel mogelijk dat het Froli schotelsysteem hieronder zit. Zoals eerder aangegeven zou dit schotelsysteem in combinatie met de dunne matras net kunnen passen.Lutra schreef: 04 nov 2020, 22:58Volgens de tekst zou het hier al in moeten zitten, hoewel het niet op de foto staat dus ik heb mijn twijfels.Hanz schreef: 04 nov 2020, 18:25 Mooi systeem en mooi gedaan. Jammer dat dit niet in een T4 past. Ziet er zeer comfortabel uit.
Heeft al wel de juiste kleur :-)
https://mycampster.nl/listings/volkswag ... tdi-102pk/