Mijn eerste post hier… ipv een 'voorstel rondje'

Sinds een paar maanden heb ik een VW T4 0.7D uit 1998 met 270000 kilometers. De eerste eigenaar heeft ‘m omgebouwd naar camper en een Turbo geïnstalleerd. Volgens mij gaat het anders dan het kenteken suggereert om een 1.9D motor, 0.7D kan ik nergens iets over vinden. Eind september ben ik met het busje verhuisd naar Portugal, Aveiro. Flink stuk rijden, maar ik heb het rustig aan gedaan. Het klonk alsof die motor niets liever deed dan draaien en reed best zuinig 1:13/14 met 90km/h en best zwaar beladen. Suupperrr, onwijs fijne bus zo!
Maar helaas.. Sinds een paar dagen draait de motor niet meer goed: wittige rook, geratel en gestutter van de motor (zie filmpje onderaan).
vlak na opnemen van het filmpje heb ik er nog nog heel klein stukje mee gereden geparkeerd om twee uur later weer te starten: vrooemmvrooemmm kengg valt uit.. nog eens.. tikktikk keng afslaan... oeff dat klonk helemaal niet goed. Alsof er iets vastliep in de motor. Sindsdien niet meer gestart en de fiets maar gepakt naar huis (niet terug naar NL hoor

Deze week heb ik 'm naar een BOSCH garage laten brengen door ANWB partner. Hun diagnose in gebrekkig engels (en ik kan amper portugees): Iets met de motor. Kosten: 5000,-. Wow, dat is even schrikken… Hij zei maybe someting with the fuelpump. Ik heb gevraagd nog even niks te gaan doen… verder vooronderzoek zou al 1000 euro kosten. Man man…
Ik vraag ik me sterk af of ik bij deze garage op de juiste plek ben, 5000 euro roepen zonder dat ze weten wat er mankeert… apart toch? Andere garage? Of zijn er dingen doe zou ik zelf gemakkelijk kunnen checken om een diagnose te stellen? Of hebben jullie al gelijk een idee wat dit is...?
Volgens mij is de wagen altijd goed geserviced elk jaar en hopelijk gaat ie gewoon nog heel wat kilometers mee!
Bedankt!