Afgelopen week naar de doe het zelf zaak gereden.Bouwmaterialen gekocht.Netjes in de bus geladen.
Wil ik de bus starten,en er gebeurt niets.Controlelampjes op het dashbord,maar de startmoter wil niet ronddraaien.
Uiteindelijk een paar vriendelijke mensen gevonden die de bus aangeduwd hebben zodat ik toch naar huis kon.
Na controle bleek de startmoter kapot te zijn.Even online eentje besteld.Na een paar dagen geleverd en gemonteerd.
Na montage van de startmoter,uiteraard proberen.Joepie,start meteen!
Ik laat de moter even draaien,leg de moter stil en wil nog eens proberen,want met de nieuwe starter gaat de motor vrolijk rond.
Echter,de motor wil niet aanslaan...Vloeken uiteraard

Aangezien het een aab motor is kan er nietveel mis zijn.Een aab motor die in een plas diesel ligt kan in principe starten

Op zoek naar het defect.Alle draden nagekeken,alles goed.Ik krijg spanning op de aansluiting van de dieselpomp,dus de plunjer gaat open.
Uiteindelijk met remmenreiniger de motor terug aan de praat gekregen.Nog eens proberen....zonder remmenreiniger...start niet.
Dan roepen we de hulp in van de dame des huizes.Terwijl ze start,draai in de leidingen los van de injectoren.Er komt geen diesel uit de leidingen..
Raar want de plunjer krijgt spanning en ik hoor hem een klikkend geluid maken.Na nog een paar minuten vloeken,meet ik of de plunjer spanning krijgt tijdens het starten.En jawel hoor,geen spanning tijdens het starten.
Ik heb nu tijdelijk via een draad en schakelaar op het dashbord gemonteerd dat ik de plunjer spanning geef tijdens het starten.We kunnen terug rijden!
Nu de vraag,waar kan het probleem zitten?Ik denk aan een defect relais of eventueel het electrisch gedeelte van het contactslot dat defect is.
Het was/is raar dat het probeem zich voordoet na het vervangen van de starter.Of zou dit dan toch toevallig zijn?