raf_construct schreef: 29 nov 2020, 13:38
Je bent nu een hele hoop kosten aan het maken aan een blok zonder de oorzaak aan te pakken.
Laat je garage er alstublief even de krukaspoulie afhalen. Dit is de oorzaak van 90% van de kapotlopende 1.9TD's . En dan hoop ik dat zij de juiste tools hebben om die krukas weer te vlakken en hem op moment aan te trekken. Anders is je hele herstelling binnen x aantal km voor niks geweest.
Hi raf, oei dank voor je reactie! Hierboven noemden mensen dit probleem ook al en er werd gezegd check even goed of je echt de oorzaak aanpakt. Ik besefte me echter niet dat een speling op die poelie precies dezelfde gevolgen kan hebben.
Als ik het goed begrijp verbindt die krukaspoelie (de distrubutieriem, of andere riemen??) met de krukas en daarmee de zuigers. Aka, speling tussen de poelie en krukas kan er ook voor zorgen dan een motor verkeerd getimed draait met als gevolg: kleppen kunnen de nokkenas verkeerd raken en beschadigen (of erger, zuigers ook beschadigd).
Constatering van de monteur is: 'timing verlopen' door oorzaak 'distributieriem tandje versprongen' met onderliggende oorzaak 'riem niet strak genoeg'. maar het zou dus ook best eens kunnen dat speling op de poelie... meespeelt

met het stuklopen van deze motor. Het zou idd flink balen zijn al blijkt dat niet de spanning van de riem maar speling op de krukaspoelie de oorzaak is en daar nu dan niks mee te doen!
Die poelie eraf halen om te kijken zal niet zo'n probleem zijn (lees hier echter ook verhalen over verkeerde/gebroken bouten in bepaalde versies van deze motoren?). Als blijkt dat idd de (kop van de?) krukas ingesleten is en hoe dat te fixen zal wel een ander verhaal zijn, maar door de poelie eraf te halen en de as te bekijken kan wel uitgesloten worden of daar nog een mogelijke oorzaak ligt als ik het goed begrijp... ben benieuwd. Ga dit zeker even checken bij de monteur!
Nogmaals dank voor deze reactie (en ook voorgangers) ik ga de monteur weer lastigvallen