Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
150PK interkoeler plaatsen op een 102PK
150PK interkoeler plaatsen op een 102PK
Zijn er mensen die dit gedaan hebben?
Wat zijn de problemen die je tegen komt?
Wat zijn de tips?
Of heeft dit alleen maar nadelen?
Ramon
Wat zijn de problemen die je tegen komt?
Wat zijn de tips?
Of heeft dit alleen maar nadelen?
Ramon
- Christoffel
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Heb dit gedaan bij een 102 pk met wijsneus.
Op de duitse t4-forum staat daar een stuk over geschreven met de bijbehorende onderdelen.
Ik had echter een intercoolerbuis nodig van een 88 pk om de turbodruk/temp sensor, welke normaal in de intercooler zit te kunnen plaatsen.
Bij de oude 102 gaat er nog een slangetje naar de ECU.
Het enige probleem waar ik tegen aan liep was de airco condensor. De leiding aansluiting past aan de rechter kant niet goed.
Ik moest de airco leiding behoorlijk naar buiten wegbuigen om genoeg ruimte te krijgen zodat de intercooler geplaatst kon worden.
Als geen airco hebt heb je dit probleem niet.
Chris
Op de duitse t4-forum staat daar een stuk over geschreven met de bijbehorende onderdelen.
Ik had echter een intercoolerbuis nodig van een 88 pk om de turbodruk/temp sensor, welke normaal in de intercooler zit te kunnen plaatsen.
Bij de oude 102 gaat er nog een slangetje naar de ECU.
Het enige probleem waar ik tegen aan liep was de airco condensor. De leiding aansluiting past aan de rechter kant niet goed.
Ik moest de airco leiding behoorlijk naar buiten wegbuigen om genoeg ruimte te krijgen zodat de intercooler geplaatst kon worden.
Als geen airco hebt heb je dit probleem niet.
Chris
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Meet de ECU NA de intercooler druk en temperatuur dan?? anders krijg je toch niet meer brandstof (voor het grotere zuurstofoverschot dat je door koudere lucht creeerd) om dat hogere vermogen te voeden?Berrie en Rene schreef:Je zult koudere lucht in je motor blazen, dus zal je iets meer vermogen hebben. Tevens wordt je thermische balsting lager.
René
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Christoffel
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Ja , de temperatuur en druk wordt na de intercooler gemeten.
Anders heeft het plaatsen van een intercooler geen zin als de druk en temperatuur er voor gemeten wordt.
Ik betwijvel de vermogenswinst. Aangezien er altijd al met een luchtoverschot gewerkt wordt.
De inspuithoeveelheid zal bij gelijke druk en temperatuur niet veranderen.
Nu zal door het plaatsen van een grotere intercooler de temperatuur iets afnemen. Of dit nu gelijk merkbaar is bij een voor de rest standaard motor valt te bezien.
Echter is hij gechipt, is het resultaat dat door de grotere overschot aan lucht de roetuitstoot zal verminderen.
De veranderde 102 die ik heb gedaan was geheel standaard. Geen chip, alleen een katvervanger gemonteerd en egr afgedopt.
Ik heb geen extreme verandering kunnen waarnemen.
Ook het uitlezen van de diverse meetwaardeblokken gaf geen grote verandering.
Wel het vervangen van de lmm door een dummie ( omschreven bij de tdi-club)
in de nieuwe situatie veroorzaakte minder zwart achter de auto.
Chris
Anders heeft het plaatsen van een intercooler geen zin als de druk en temperatuur er voor gemeten wordt.
Ik betwijvel de vermogenswinst. Aangezien er altijd al met een luchtoverschot gewerkt wordt.
De inspuithoeveelheid zal bij gelijke druk en temperatuur niet veranderen.
Nu zal door het plaatsen van een grotere intercooler de temperatuur iets afnemen. Of dit nu gelijk merkbaar is bij een voor de rest standaard motor valt te bezien.
Echter is hij gechipt, is het resultaat dat door de grotere overschot aan lucht de roetuitstoot zal verminderen.
De veranderde 102 die ik heb gedaan was geheel standaard. Geen chip, alleen een katvervanger gemonteerd en egr afgedopt.
Ik heb geen extreme verandering kunnen waarnemen.
Ook het uitlezen van de diverse meetwaardeblokken gaf geen grote verandering.
Wel het vervangen van de lmm door een dummie ( omschreven bij de tdi-club)
in de nieuwe situatie veroorzaakte minder zwart achter de auto.
Chris
ik kijk wel wat ik doe of ik hem inbouw en ga gebruiken of niet.
Ik ga morgen mijn 'nieuwe' T4 ophalen met voorschade.
Dan ga ik dit weekeind de voorkant eraf slopen en proberen de 'nieuwe' voorkant erweer op te bouwen. en kijken of ik de 150pk interkoeler ga gebruiken of gewoon de 102pk koeler.
Ramon
Ik ga morgen mijn 'nieuwe' T4 ophalen met voorschade.
Dan ga ik dit weekeind de voorkant eraf slopen en proberen de 'nieuwe' voorkant erweer op te bouwen. en kijken of ik de 150pk interkoeler ga gebruiken of gewoon de 102pk koeler.
Ramon