Een verhaal over een Volkswagen T4 en een vraag om advies:
Ik ben een 30-jarige Belg die als gevolg van corona-werkloosheid tijdelijk naar het zonnige warme ¨Portugal is uitgeweken.
Nooit eerder had ik een auto, en ik was er als rondfietsende millenial ook niet bijzonder in geïnteresseerd, maar per toeval vond ik hier een VW Transporter T4 1.9 uit 1998, met 400.000 km op de teller, te koop voor - jullie geloven het misschien niet - een bedrag van 250 euro.
Reden voor die lage prijs - volgens de man waar de bus al een paar maand geparkeerd stond - was een kapotte ‘joint de culasse’ (in Nederland beter bekend als de koppaking). Die man had het echter ook maar gehoord van de vorige eigenares, dus het verhaal was wat twijfelachtig.
Aangemoedigd door een aantal autokenners en woonwagenbewoners op de boerderij waar ik verbleef heb ik de T4 dan maar gekocht, met het idee om er zélf wat aan te gaan sleutelen. Tijd had ik toch, en worst case leerde ik wat bij over automechanica.
De befaamde ‘mayonaise' was nergens te bespeuren, en ik ontmantelde de motor tot ik op een gegeven moment de nokkenas blootlegde. Die zag er piekfijn uit, en toen-ie tevoorschijn kwam leek het werkelijk een flashback naar ’t bouwjaar 1998. Magisch moment.
Kort daarna kwam er op de boerderij iemand langs die in België als automecanicien werkt, en die kon na een korte check (weliswaar zonder de motor helemaal open te halen) en een testrit zeggen dat er vermoedelijk géén probleem was met de joint de culasse.
Ik heb ’t busje dan vervolgens een opknapbeurt gegeven. Nieuwe dieselfilter, oliefilter, luchtfilter. Ruitenwisser vervangen, zijspiegel vervangen. Nieuwe motorolie, stuurvloeistof en tot slot ook een nieuwe batterij. Alles samen voor 120 euro, nog steeds een prikje.
Geregistreerd, verzekerd en gekeurd en sindsdien begonnen met korte ritjes naar het strand. Daaruit bleek dat de versnellingen niet optimaal werken (van 3e wil-ie niet terug in 2e), maar verder waren er geen noemenswaardige problemen. Bij de Portugese garage heb ik wel geïnvesteerd in twee nieuwe achterbanden, en hebben ze de versnelling ietsje kunnen verbeteren, maar ’t probleem is er wel nog steeds.
Eergisteren voor ’t eerst een afstand van 100 kilometer afgelegd, aan gemiddeld 110 km/u en af en toe een piek tot 125/u. Dat ging allemaal prima.
Nu ben ik van plan om met deze bus weer terug naar België te rijden. Ik bevind me momenteel nog in Portugal, maar wil volgende week vertrekken. Ik heb nog steeds veel tijd, dus kan er gerust twee weken over doen, met telkens korte afstanden, maar ik ben nog steeds een tikje onzeker over die lange afstand, en mogelijk duikt die kapotte joint de culasse dan toch nog op?
Wou dus eens horen of jullie op basis van dit verhaal nog tips of do’s & don’ts kunnen delen. Heb al veel gehad aan dit forum, en mijn snel ontluikende liefde voor de VW Transporter is real, weet je wel.
Groeten, Pieterjan