zoals de berijders van een 88 pk TDI wel zullen weten heeft deze vrij korte overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbakken (EWA en EWB).
Als gechipte/getunde 88 pk rijder had ik eens gekeken wat de mogelijkheden waren om het toerental wat te reduceren. Ik reed normaal gesproken in de zomer met de bandenmaat 235-45-17 en in de winter met de bandenmaat 195-70-15.
Ik had het een en ander uitgezocht en weet dat de versnellingsbak van een 102 pk een mooie oplossing is, echter dat rijdt gewoon anders. En verder weet ik nu wat ik heb, een goede versnellingsbak. En als je een gebruikte 102 pk bak van iemand anders koopt, dan zou het kunnen zijn, dat die bak niet zo jofel is.
Van de zomer ben ik er eens voor gaan zitten en ben wat berekeningen gaan maken voor wat betreft de versnellingsbak verhoudingen en welke toerentallen
het zou zijn. De gedachte was om alleen de tandwielen van de 5de versnelling uit te wisselen. Met de juiste berekening een setje tandwielen besteld bij de dealer. Met in mijn achterhoofd een toerental reductie van 350 rpm.
Goed het setje was natuurlijk niet op voorraad en moest uit Duitsland komen,
maar na 3 dagen was het in huis

De koppeling was aan vervanging toe en de afspraak bij Marja was zo gemaakt (102 pk koppeling HD uitvoering) en de nieuwe tandwielenset er in.
Maar pot@#%$ het grootste tandwiel was te groot voor het huis!!.
De tandwielen moesten teruggestuurd worden. Ik had dus 200 euro betaald en kreeg voor het setje ongebruikte en dus nieuwe tandwielen uiteindelijk 80 euro terug. Het verschil zit in handelingskosten en administratiekosten etc.
Ik ontplofte zowat en ook de dealer was 'not amused'.

120 euro pleite..
Maar het idee; de toerental reductie liet me niet los.
Ik was aan nieuwe winterbanden toe en had een setje 16 inch op de kop getikt. De oude bandenmaat 195-70-15 was dus niet meer aan de orde.
Ik heb gekozen voor de bandenmaat 225-60-16 met loadindex van 102.
De ervaren weetjeweller zal opmerken dat die banden wat aan de hoge kant zijn. Ja dat klopt, en dat was ook net de bedoeling.
Ik heb wat metingen verricht en mijn gevoel was juist.
80 km/u is nu 1900 rpm
100 km/u is nu 2300 rpm
120 km/u is nu 2900 rpm
De gerealiseerde toerental reductie is ongeveer 400 rpm.
Wat is hier nu het voordeel van?
Minder toeren is minder motorgeluid, lager verbruik bij dezelfde snelheid. De snelheid die je op de snelheidsmeter afleest komt exact overeen met die van de GPS.
Nadeel?
De acceleratie is iets minder heftig, maar door de korte bak valt dit nog mee.
Moraal van het verhaal, het zou een aanrader kunnen zijn, als de motor krachtig genoeg is.
Als je wat anders wilt doen als dat standaard is, dan moet je wel eens leergeld betalen. In dit geval is 120 euro wel erg veel leergeld

