Sinds een weekje ben ik trotse nieuwe eigenaar van en T5 4motion dubbelcabine van 2011 ingeschreven als lichte vracht. Nu zou ik graag de laadruimte vergroten en dus enkel de voorste stoelen behouden. Hierover enkele vragen:
1) Het originele gelijkvormigheidsattest stelt dat de bus slechts 3 zitplaatsen (2+1) heeft, maar het identificatieverslag en het verslag van keuring voor verkoop zegt dat dit er 5 zijn (4+1). Welk document is van tel en ben ik in fout door met teveel zitplaatsen rond te rijden?
2) Moet ik een goedkeuring aanvragen bij D'Ieteren om de scheidingswand en de achterbank eruit te halen?
3) Wat is nu juist de regelgeving voor een LV met enkele cabine. Moet er een scheidingswand worden geplaatst of niet? Ik had ook ergens gelezen dat deze regelgeving weer anders zou zijn voor 4motions. Iemand die hier meer over weet?
Hopelijk weet er iemand zijn weg te vinden in dit administratief doolhof en kan die me hiermee helpen!
Het gaat hier om een voertuig ingeschreven in België!
Alvast bedankt!
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Achterbank verwijderen T5 4motion dubbelcabine BELGIE
- krekwakwol
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Achterbank verwijderen T5 4motion dubbelcabine BELGIE
Ik zou de vraag voorleggen bij de Belgische instantie die voertuigen keurt voor toelating op de weg.
Hier in Nederland is dat de RDW, ik weet niet hoe de Belgische variant heet.
Maar dan weet je het zeker.
Hier in Nederland is dat de RDW, ik weet niet hoe de Belgische variant heet.
Maar dan weet je het zeker.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Achterbank verwijderen T5 4motion dubbelcabine BELGIE
Hier kan je alles terugvinden wat betreft eisen voor lichte vracht IN BELGIE.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... chtauto#q3
Ik denk dat je niets moet doen als je van plaatsen verminderd. Bij de keuring gaan ze daar niets van zeggen als je de dubbele cabine er uit sloopt en verder rijd met de voorste stoelen.
Het enige wat zeker niet mag is een lichte vracht dubbele cabine zonder scheidingswand.
Bij enkele cabine is geen tussenschot vereist.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... chtauto#q3
Ik denk dat je niets moet doen als je van plaatsen verminderd. Bij de keuring gaan ze daar niets van zeggen als je de dubbele cabine er uit sloopt en verder rijd met de voorste stoelen.
Het enige wat zeker niet mag is een lichte vracht dubbele cabine zonder scheidingswand.
Bij enkele cabine is geen tussenschot vereist.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Achterbank verwijderen T5 4motion dubbelcabine BELGIE
Je kan de dubbel cabine er uit halen , het staat tenslotte al als 3pers uitvoering op het gelijkvormigheidsattest . Dat zal geen probleem geven voor de keuring . Er hoeft administratief ook niks aangepast te worden , omdat je als enkel cab comform bent bent je gelijkvormigheidsattest.Jasperos schreef: 03 feb 2021, 12:39 Sinds een weekje ben ik trotse nieuwe eigenaar van en T5 4motion dubbelcabine van 2011 ingeschreven als lichte vracht. Nu zou ik graag de laadruimte vergroten en dus enkel de voorste stoelen behouden. Hierover enkele vragen:
1) Het originele gelijkvormigheidsattest stelt dat de bus slechts 3 zitplaatsen (2+1) heeft, maar het identificatieverslag en het verslag van keuring voor verkoop zegt dat dit er 5 zijn (4+1). Welk document is van tel en ben ik in fout door met teveel zitplaatsen rond te rijden?
2) Moet ik een goedkeuring aanvragen bij D'Ieteren om de scheidingswand en de achterbank eruit te halen?
3) Wat is nu juist de regelgeving voor een LV met enkele cabine. Moet er een scheidingswand worden geplaatst of niet? Ik had ook ergens gelezen dat deze regelgeving weer anders zou zijn voor 4motions. Iemand die hier meer over weet?
Hopelijk weet er iemand zijn weg te vinden in dit administratief doolhof en kan die me hiermee helpen!
Het gaat hier om een voertuig ingeschreven in België!
Alvast bedankt!
Er is geen speciale regeling voor 4 motions , voor de keuring maakt dit niks uit .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Achterbank verwijderen T5 4motion dubbelcabine BELGIE
Moet er misschien een minimale hoogte aan tussenschot zijn, zodat een eventuele lading niet direct tegen de stoelen kan schuiven?
Bijvoorbeeld 40 cm hoogte..
Bijvoorbeeld 40 cm hoogte..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Achterbank verwijderen T5 4motion dubbelcabine BELGIE
Bedankt voor de info! Dit lijkt het allemaal heel gemakkelijk te makenPascal-141 schreef: 03 feb 2021, 20:43Je kan de dubbel cabine er uit halen , het staat tenslotte al als 3pers uitvoering op het gelijkvormigheidsattest . Dat zal geen probleem geven voor de keuring . Er hoeft administratief ook niks aangepast te worden , omdat je als enkel cab comform bent bent je gelijkvormigheidsattest.Jasperos schreef: 03 feb 2021, 12:39 Sinds een weekje ben ik trotse nieuwe eigenaar van en T5 4motion dubbelcabine van 2011 ingeschreven als lichte vracht. Nu zou ik graag de laadruimte vergroten en dus enkel de voorste stoelen behouden. Hierover enkele vragen:
1) Het originele gelijkvormigheidsattest stelt dat de bus slechts 3 zitplaatsen (2+1) heeft, maar het identificatieverslag en het verslag van keuring voor verkoop zegt dat dit er 5 zijn (4+1). Welk document is van tel en ben ik in fout door met teveel zitplaatsen rond te rijden?
2) Moet ik een goedkeuring aanvragen bij D'Ieteren om de scheidingswand en de achterbank eruit te halen?
3) Wat is nu juist de regelgeving voor een LV met enkele cabine. Moet er een scheidingswand worden geplaatst of niet? Ik had ook ergens gelezen dat deze regelgeving weer anders zou zijn voor 4motions. Iemand die hier meer over weet?
Hopelijk weet er iemand zijn weg te vinden in dit administratief doolhof en kan die me hiermee helpen!
Het gaat hier om een voertuig ingeschreven in België!
Alvast bedankt!
Er is geen speciale regeling voor 4 motions , voor de keuring maakt dit niks uit .

Hetgene wat telt is dus het gelijkvormigheidsattest en niet het identificatieverslag?
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Achterbank verwijderen T5 4motion dubbelcabine BELGIE
Ik rijd al 25jaar met lichte vracht , en heb nog nooit een opstaande rand gehad in al mijn auto's . Hebben ze ook nog nooit iets van gezegd op de keuring . Die eis was er vroeger wel , maar ik weet niet of dat nog actueel is , want er word dus blijkbaar nooit op gecontroleerdMultivan Generation schreef: 03 feb 2021, 21:28 Moet er misschien een minimale hoogte aan tussenschot zijn, zodat een eventuele lading niet direct tegen de stoelen kan schuiven?
Bijvoorbeeld 40 cm hoogte..
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Achterbank verwijderen T5 4motion dubbelcabine BELGIE
Als je volgende keer naar de keuring gaat , zullen ze het aantal zitplaatsen wel wijzigen . Dat hebben ze bij mij toen ook gewoon zo gedaan toen ik de dubbel cabine er uit gehaald heb .Jasperos schreef: 03 feb 2021, 22:30
Bedankt voor de info! Dit lijkt het allemaal heel gemakkelijk te maken![]()
Hetgene wat telt is dus het gelijkvormigheidsattest en niet het identificatieverslag?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper