Mijn bus doet moeilijk.
Het is begonnen met een vreemd draaiende motor.... Vooral stationair hoorde en voelde ik dat er iets wat normaalgezien smooth draaide, nu ergens leek te 'haperen', nouja niet echt haperen, ergens leek er iets niet goed te gaan in enkel geval.
Nu ondertussen een aantal dingen gefixt zijn, nog steeds problemen, het probleem is opeens veel erger geworden.
Het lijkt de turbo te zijn, hij kreeg steeds meer moeite met optrekken.
Uit stilstand komt hij amper op gang.... Eenmaal een bepaalde snelheid valt het op zich weer mee, maar ik ga het niet testen want ik heb schrik dat hij het zal begeven als ik er te veel en te hard mee ga rijden.
Zelf ken ik niet zo veel van automechanica...
Ik moet de gaspedaal helemaal indrukken, eerst begon dit op de autosnelweg.
Een stuk dat ik vaker reed had een stuk, wissel tussen twee snelwegen, waar die dus over de snelweg moest en dus een stukje een brug omhoog moest. Ookal had ik snelheid, die ik wel moest minderen in de bocht(80 ongeveer), omhoog haalde hij nog ongeveer 60.
Ik herinner me zelfs dat hij niet eens enkel problemen had tijdens omhoog maar evengoed wanneer de weg omlaag ging.
Na te hebben opgetrokken, kwam de gaspedaal wel weer omhoog. Maar als ik dan even gas los liet, moest ik de gaspedaal weer helemaal indrukken om snelheid te houden en dus ook om weer op snelheid te geraken.
Als ik hem aanzet, komt er een halve minuut-minuut veel witte rook uit de bus. Daarna niet meer, hij wordt ook niet warm en start nog in de koude.
De turbo is er al een keer uitgeweest, toen het probleem nog minder erg was.
Toen leek het wel alsof het probleem was geminderd nadat we hem hadden ingespoten met wd40, maar het probleem is eigenlijk sowieso minder op het moment dat hij eventjes heeft stilgestaan. Geen zekerheid dus dat het de turbo is.
Heeft ook al iemand van de garage mee gereden, die zegt dat het probleem de turbo zal zijn.
Nu heb ik een 2ehands turbo gevonden die in mijn busje past, dus die wil ik kopen, dan zullen we zien.....
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het starten loopt nu ook best stroef....
Ik denk dat dit het ongeveer was aan de informatie.... Mocht ik nog iets vergeten zijn, zal ik het er nog bij zetten :)
Is het wijs om de turbo gewoon te vervangen?
Bedankt!
Ohja, ps, ik ben nieuw, mijn naam is Michelle en het is mijn tweede volkswagenbusje :)

Ik spiek al sinds den beginnen.... Sinds mijn eerste busje dus... mee op dit forum!
Maar bedacht me dat het eens tijd werd om een profiel te maken en raad te vragen.
Heb het probleem hier ook al zien voorkomen, maar het mijne lijkt wel erg specifiek..
Alsof het twee problemen zijn, lijkt het wel. Ik weet het niet :( We zullen zien.
- Het is een ABL uit 1997
- Naar de garage gaan is geen optie, want om door de keuring te geraken heb ik noodgedwongen de garage erbij gehaald, dit heeft me een fortuin gekost en het geld is op, gelukkig ken ik wel mensen die me kunnen helpen met onder andere, de turbo te vervangen!
Op hoop van zegen denk ik maar.